84469_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus/arkiv
84469
Én av to har mobilt bredbånd
statistikk
2012-09-12T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon
no
ikthus, Bruk av IKT i husholdningene, sosiale medier, internettilgang, internettabonnement, bredbånd, mobilt bredbånd, ADSL, fiberkabel, internettbruk, netthandel, PC-brukInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Teknologi og innovasjon
false

Bruk av IKT i husholdningene2012, 2. kvartal

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Én av to har mobilt bredbånd

I halvparten av husholdningene finnes det nå mobilt bredbånd. 63 prosent av befolkningen har brukt sosiale nettsamfunn i 2. kvartal 2012. 93 prosent av husholdningene i Norge har tilgang til Internett hjemme.

Bruken av mobilt bredbånd har økt kraftig de siste tre årene. 48 prosent av husholdningene hadde tilgang til mobilt bredbånd per 2. kvartal 2012. Det er en økning på 14 prosentpoeng i løpet av det siste året. 47 prosent av alle personer har tilgang til mobilt bredbånd via bredbåndstelefon. De aller fleste av disse personene har imidlertid fast bredbånd hjemme. Andelen av husholdningene som bare har Internett-tilgang via mobilt bredbånd, var 8 prosent i 2. kvartal, mot 7 prosent på samme tid i 2011.

Mer nettilgang for de eldste

Nesten alle husholdninger med barn og husholdninger med inntekt over 600 000 kroner har tilgang til hjemme-PC, Internett og bredbånd. Når det gjelder husholdninger uten barn, er fremdeles hver tiende uten nettilgang. Hver femte husholdning med inntekter under 200 000 kroner er heller ikke på nettet.

4 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år hadde ikke tilgang til Internett hjemme per 2. kvartal 2012. Denne gruppen består stort sett av personer over 65 år. Undersøkelsen viser at 18 prosent av dem mellom 65 og 74 år er uten Internett-tilgang hjemme. Blant dem mellom 75 og 79 år er andelen uten Internett-tilgang det siste året redusert fra 60 til 40 prosent.

Flere tilkoblinger blir mer utbredt

I undersøkelsen var det mange som svarte at de har flere ulike tilknytninger til Internett hjemme. Det gjelder både fast og mobilt bredbånd og kombinasjon av bredbånd og smalbånd, som ISDN og mobiltelefon med GPRS. I tillegg var det mange som oppgav at de har flere typer fast bredbånd. Dette gjør det vanskelig å se hvilken teknologi som faktisk brukes av husholdningene. Ved å rangere de ulike teknologiene etter kvalitet og velge den ”beste” for hver husholdning finner vi at ADSL og andre DSL-teknologier fortsatt er størst -- med 34 prosent i 2. kvartal 2012. Totalt er det 42 prosent av husholdningene som har DSL-tilknytning, men hver femte av disse har også tilknytning via fiberkabel eller kabel-TV. Andelen av husholdningene med oppkobling via fiberkabel og kabel-TV øker fortsatt og var på respektive 17 og 25 prosent 2. kvartal i år. Bare 2 prosent av husholdningene har overføring via radio eller satellitt som beste teknologi. De 8 prosentene med mobilt bredbånd som beste teknologi fordeler seg likt mellom mobiltelefon og datamaskiner med mobiltilknytning til Internett.

Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningstype. 2. kvartal 2012. Prosent

Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningens samlede bruttoinntekt. 1 000 kroner. 2. kvartal 2012. Prosent

Færre rundt 30 år på sosiale medier

Andelen av befolkningen som deltar i sosiale nettsamfunn, økte fra 59 prosent i 2. kvartal i fjor til 63 prosent i tilsvarende kvartal 2012. Økningen var størst blant kvinnene, fra 61 til 68 prosent, og blant de eldste aldersgruppene. I aldersgruppen 55-64 år steg andelen i denne perioden fra 28 til 41 prosent og blant dem mellom 65 og 74 år var økningen fra 13 til 20 prosent. Derimot var det i perioden nedgang i andelen som brukte sosiale nettsamfunn i aldersgruppen 25-34 år, fra 87 til 82 prosent.

Bruk av PC og Internett stabil blant de yngre

95 prosent av befolkningen har brukt PC i løpet av de siste tre månedene. Det er en liten økning fra 94 prosent året før. Hele økningen kom i de to eldste aldersgruppene. For gruppen 55-64 år var økningen fra 89 til 94 prosent og i gruppen 65-74 år fra 67 til 74 prosent.

Det er den samme tendensen i tallene for bruk av Internett de siste 3 månedene. Nesten alle i aldersgruppene under 65 år bruker Internett, og økningen er kommet i de eldste aldersgruppene.

88 prosent har søkt informasjon på nettet

Også annen bruk av Internett øker fortsatt. Det gjelder svært populære aktiviteter som å lese nettaviser og søke etter informasjon om varer og tjenester: Økning fra 79 til 85 prosent og fra 78 til 88 prosent respektive. Bruken av nettbank økte med 1 prosentpoeng til 86 prosent av befolkningen. Mindre utbredte aktiviteter, som salg av varer og tjenester over nettet, økte fra 24 prosent til 28 prosent.

Færre har kjøpt konsertbilletter på nett

E-handel blir stadig mer populært. Andelen av hele befolkningen som de siste 12 måneder kjøpte eller bestilte varer eller tjenester over nettet, var på 76 prosent. Det er en økning på 3 prosentpoeng fra 2011. Av varer og tjenester som blir handlet på Internett, er reiser og innkvartering mest populært og ble kjøpt eller bestilt av 72 prosent av de som har handlet på Internett. Billetter til ulike arrangementer er fortsatt populært, selv om andelen som kjøpte dette, gikk ned fra 69 til 53 prosent siden forrige undersøkelse. Andelen som har kjøpt legemidler over nettet, økte fra 3 til 5 prosent.

Flere menn enn kvinner handler film og musikk, PC software og hardware, elektronisk utstyr, telekommunikasjonstjenester, aksjer og finansielle tjenester. Derimot handler flere kvinner enn menn bøker, magasiner, klær og sportsartikler via Internett.

11 prosent gjorde legeavtale på nettet

Andelen av befolkningen som har gjort en avtale med lege over nettet, var 11 prosent i årets andre kvartal. Den aldersgruppen som har benyttet denne muligheten oftest, er de mellom 55 og 64 år. Dette er trolig en av de indikatorene som vel så mye måler ulikheter i behov som ulikheter i modenhet i bruk av Internett.

E-forvaltning mest populært blant de eldste

Svarene på spørsmålene om bruk av Internett til kontakt med offentlige myndigheter gjenspeiler klart ulike behov mellom aldersgruppene. For én gangs skyld er det den yngste aldersgruppen som bruker Internett minst, både til å søke etter informasjon på offentlige myndigheters websider, til å laste ned offisielle skjema og til å sende inn utfylte skjema. 46 prosent av denne gruppen har sendt inn utfylt skjema, mens tallet for hele befolkningen er 54 prosent. På spørsmål om hvorfor de ikke har gjort dette, svarte 93 prosent av de yngste at de ikke har behov for å sende inn slikt skjema, mens andelen var 81 prosent for hele befolkningen. I den eldste aldersgruppen svarte 74 prosent at de ikke har behov. Mangel på egne kunnskaper ble oppgitt av 14 prosent av den eldste gruppen som årsak til ikke å sende inn skjema over nettet. For øvrig var det bare noen få prosent innenfor hver gruppe som nevnte andre årsaker enn manglende behov.

Andel av befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester til privat bruk over Internett siste 12 md. 2004-2012. Prosent

Type varer og tjenester handlet av de som har handlet på Internett siste 12 måneder, etter kjønn. 2. kvartal 2012. Prosent

Tall fra Europa

I samarbeid med EUs statistiske kontor, Eurostat, produserer flere andre europeiske land statistikk om bruk av IKT i husholdningene. Opplegget for undersøkelsen er tilpasset retningslinjene til Eurostat. Internasjonalt sammenlignbare tall finnes på Eurostats sider for IKT .

Mer informasjon

Denne undersøkelsen blir gjennomført i 2. kvartal hvert år. For mer informasjon om undersøkelsen se Om statistikken .

Tabeller: