13814_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbrukn/arkiv
13814
Flere foretak driver e-handel
statistikk
2001-03-22T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Virksomheter, foretak og regnskap
no
iktbrukn, Bruk av IKT i næringslivet, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, føretak, elektronisk kommunikasjon, internettbruk, websider, næringsfordelt IKT-bruk, netthandel, sikkerhetsløysingarInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Virksomheter og foretak, Virksomheter, foretak og regnskap, Teknologi og innovasjon
false

Bruk av IKT i næringslivet2000

Innhald

Publisert:

Du er inne i ei arkivert publisering.

Gå til den nyaste publiseringa

Flere foretak driver e-handel

Om lag ett av ti norske foretak hadde omsetning fra e-handel via Internett i 2000. Andelen var høyest i hotell- og restaurantnæringen og lavest i detaljhandelen. Av e-handelforetakene hadde halvparten kun 1-2 prosent av foretakets totale omsetning fra Internett.

 Andel foretak som har hatt omsetning fra bestillinger via Internett. 1998-2001. Prosent av alle foretak

 Andel foretak med e-handelomsetning i løpet av 2000, etter næringsområde. Prosent av alle foretak

I 2000 hadde i alt 8 prosent av alle norske foretak med minst ti sysselsatte omsetning fra bestillinger mottatt via Internett. Dette utgjør litt mer enn en dobling siden 1998, og en oppgang på om lag 30 prosent fra 1999, da 6 prosent av alle foretak hadde omsetning via Internett. Ifølge foretakenes planer forventes andelen å øke også i inneværende år, slik at den når opp i 13 prosent i 2001.

Mest innenfor hotell og restaurant

Andelen foretak med omsetning fra bestillinger mottatt via Internett er - som i 1999 - høyest innenfor hotell- og restaurantnæringen. Innenfor denne næringen hadde 17 prosent av alle foretak hatt omsetning fra e-handel i løpet av 2000. Deretter følger engroshandel med 11 prosent. I motsatt ende av skalaen finner vi detaljhandel med 4 prosent og bygg og anlegg med 5 prosent.

Ser vi på andelen foretak med e-handel fordelt etter foretakenes størrelse, finner vi at forskjellene var større nå enn i 1999, da det var små forskjeller mellom store og små foretak. I 2000 hadde 12 prosent av foretakene med over 100 sysselsatte omsetning fra e-handel, mens dette bare gjaldt 6 prosent av foretakene med 10 til 19 sysselsatte.

 Andel Internett-omsetning blant foretakene som hadde e-handel i 2000. Prosent av foretakene med e-handelomsetning

 Andel foretak som mottar betaling over Internett. 1998-2001. Prosent av foretakene med e-handelomsetning

Fortsatt liten del av omsetningen

Selv om 8 prosent av alle norske foretak med ti eller flere sysselsatte oppgir at de har omsetning fra bestillinger mottatt via Internett, så var e-handelomsetningen relativt lav i forhold til foretakenes samlede omsetning i 2000. For halvparten av foretakene som hadde Internett-handel, utgjorde denne omsetningen kun 1-2 prosent av foretakets totale omsetning. For nesten 80 prosent av foretakene med e-handel i 2000 utgjorde e-handelen under 10 prosent av den samlede omsetningen. Kun 6 prosent av foretakene oppgir at e-handelen utgjorde 30 prosent eller mer i 2000.

Undersøkelsen viser videre at ett av seks foretak som hadde omsetning via Internett i 2000, også mottok betaling via Internett. Flere foretak forventer å ta i bruk denne betalingsformen i 2001, og dersom planene blir realisert, vil om lag ett av fire e-handelforetak få betalt for varer og tjenester via Internett dette året.

Forbedret kundeservice og fleksibilitet

Undersøkelsen kartlegger også hvilke faktorer som har betydning for foretakenes aktiviteter med hensyn til e-handel. Den viktigste motivasjonen er å yte bedre kundeservice og oppnå forbedret fleksibilitet. 53 prosent av de foretakene som hadde e-handelomsetning i 2000 oppgir at denne faktoren hadde stor betydning. Utsiktene til å nå flere kunder, samt ønsket om å unngå å miste markedsandeler til andre firmaer som allerede bruker e-handel, var også viktige faktorer. Henholdsvis 50 og 49 prosent oppgir at disse faktorene er viktige for foretakets e-handelsatsing. Det å få tilgang til nye leverandører var den faktoren som færrest mente hadde betydning. 19 prosent tilla denne stor vekt.

Varer uegnet for salg på Internett den største barrieren

De foretakene som ikke hadde omsetning fra bestillinger mottatt via Internett i 2000, oppgir at den viktigste barrieren mot e-handel er at foretakets varer eller tjenester ikke er egnet for salg via Internett. 30 prosent av foretakene som ikke drev med e-handel i 2000 svarer at dette er en barriere med stor betydning. Øvrige barrierer er for lite kundepotensiale og at mulighetene til å yte kunden service er dårligere. Henholdsvis 18 og 15 prosent oppgir at disse barrierene er av stor betydning for foretakets e-handelstrategi. Den barrieren som blir minst vektlagt er omkostninger ved intern omstilling av arbeidsmåter. 10 prosent mener at den er av betydning.

Undersøkelsen har også kartlagt i hvilken grad foretakene har tilgang til Internett og barrierer mot bruk av Internett. Utbredelsen av egen hjemmeside på Internett og til hvilke formål Internett brukes, er også kartlagt. Resultater fra disse områdene ble publisert i egne artikler henholdsvis 8. og 15. mars 2001. Klikk på "Tidligere publisert " i venstre kolonne for å lese mer om disse resultatene.

Tabeller: