9613_not-searchable
/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/skogsvei/arkiv
9613
Fortsatt nedgang i skogsveibyggingen
statistikk
1999-06-07T10:00:00.000Z
Jord, skog, jakt og fiskeri
no
skogsvei, Skogsveier, skogsbilveier, traktorveier, vinterbilveier, sommerbilveier, helårsbilveier, anleggskostnader, offentlige tilskudd, veibygging, veilengdeSkogbruk, Jord, skog, jakt og fiskeri
false

Skogsveier1999

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Fortsatt nedgang i skogsveibyggingen

Det ble bygget færre skogsveier på 1990-tallet. I 1999 ble det ferdigstilt 656 helårsbilveier og 925 vinterbilveier og traktorveier [tallene er rettet 5.6.2001]. Til sammenligning ble det ferdigstilt 1 293 helårsbilveier og 3 158 vinterbilveier og traktorveier i 1990.

 Bygging av skogsveier. Kilometer

Av nye helårsbilveier ble det bygget 218 kilometer [rettet 5.6.2001] i 1999, mot 290 kilometer i 1998. Nedgangen i 1999 tilsvarer en reduksjon på 25 prosent [rettet 5.6.2001] fra foregående år. Hedmark og Buskerud er de to fylkene hvor det ble bygget flest kilometer nye skogsveier. Her ble det ferdigstilt henholdsvis 33 og 20 kilometer nybygd vei. Like etter kommer Sør-Trøndelag med 19 kilometer og Troms med 18 kilometer. Østfold er det fylket med minst nybygging, her ble det ferdigstilt 2 kilometer [rettet 5.6.2001] i 1999.

Mer ombygging enn nybygging

Antall kilometer omlagte og ombygde skogsbilveier ble redusert fra 503 kilometer i 1998 til 432 kilometer i 1999. Etter 1993 har det blitt ombygget flere kilometer vei enn det har blitt nybygget, og i 1999 var ombyggingen omtrent det dobbelte av nybyggingen. En del av de tidligere nybygde veiene har blitt modne for oppgradering, og det har ført til at nedgangen i ombyggingen ikke har blitt like stor som for nybyggingen. Når det gjelder ombyggingen topper også Hedmark denne statistikken, med 89 kilometer ombygd vei. Telemark kommer som nummer to, med 87 kilometer.

Antall ferdigstilte vinterbil- og traktorveier har blitt redusert med 407 anlegg [rettet 5.6.2001] på ett år. Nedgangen skyldes en reduksjon i nybygde veier. På ett år har nybyggingen blitt redusert med 134 kilometer, fra 707 kilometer i 1998 til 575 kilometer [rettet 5.6.2001] i 1999. Vinterbil- og traktorveier er av mer midlertidig karakter ettersom de bygges i forbindelse med avvirkning, og det medfører at behovet for ombygging blir redusert. I 1999 ble det ombygget 29 kilometer med slike veier, det samme som i 1998. Telemark og Aust-Agder er de to fylkene hvor det bygges flest vinterbil- og traktorveier. I 1999 ble det ferdigstilt henholdsvis 126 og 64 kilometer.

Mindre utgifter

De totale kostnader til bygging og ombygging beløp seg til 164 millioner kroner i 1999, noe som ga en nedgang i anleggsutgiftene på 14 millioner fra 1998. Offentlige tilskudd og lån dekket 61 millioner kroner av kostnadene, og de resterende 103 millionene dekket utbyggerne selv.

Anleggsutgiftene fordeler seg med 119 millioner kroner til helårsbilveier og 45 millioner kroner til vinterbil- og traktorveier.

Tabeller: