Norge og Sør-Korea: metall, laks og snegleslim

Publisert:

OL i Pyeongchang er godt i gang, men det gjenstår ennå å se hvor mange medaljer Norge står igjen med til slutt. Og hvilke forbindelser er det egentlig mellom Norge og Sør-Korea – utenom OL?

Sør-Korea er en viktig handelspartner for Norge. Landet er ikke bare Norges nest største handelspartner i Asia etter Kina, men seilte i 2017 opp fra 11. til 5. plass av landene vi importerer mest fra. Sør-Korea var i fjor nummer 18 på lista over norske eksportland, målt i kroneverdi, viser utenrikshandelstatistikken.

OL-landet er også blant verdens største stål- og metallprodusenter, og den massive økningen i vareimporten til Norge skyldes hovedsakelig økt innførsel av konstruksjoner til oljeplattformer og metallrør til olje- og gassledninger.

Les mer: Dette er Norges viktigste handelspartnere

Én av fem mobiltelefoner fra Sør-Korea

Sør-Korea er ledende innen elektronikk, med de to industrikonsernene Samsung og LG i spissen. I 2016 ble det for eksempel importert 552 444 mobiltelefoner fra Sør-Korea til Norge, noe som tilsvarer en femtedel av alle mobiler som ble importert til Norge dette året.

Snegleslim og biegift

Koreansk hudpleie og kosmetikk, med ingredienser som snegleslim og biegift, har tatt skjønnhetsverdenen med storm de siste årene, og Norge er intet unntak. Importen av hudpleieprodukter fra Sør-Koreas til Norge mer enn femtendoblet seg i perioden fra 2013 til 2017, hvor det ble importert koreansk skjønnhetspleie for nesten 20,4 millioner kroner hit til lands.

Hyundai og Kia

Sør-Korea er verdens femte største bilprodusent, frontet av Hyundai Kia Automotive Group. Statistikken over registrerte kjøretøy viser at det i 2016 var registrert drøyt 50 000 personbiler av merket Hyundai og i underkant 40 000 av merket Kia Norge. Mens antall norskregistrerte Hyundaier har ligget stabilt på rundt 50 000 siden 2012, har antall Kiaer i Norge nesten doblet seg i samme periode.

SsangYong Motor er den fjerde største bilprodusenten i Sør-Korea, og drøyt 2 000 personbiler av dette merket var registrert i Norge i 2016. Daewoo gikk konkurs og ble kjøpt opp av General Motors i 1999, og antall biler av dette merket har – naturlig nok – siden den gang vært dalende. I 2016 kjørte i underkant av 500 personbiler av merket Daewoo fortsatt rundt på norske veier. GM har dessuten, siden oppkjøpet av Daewoo, markedsført flere Daewoo-modeller under navnet Chevrolet i Norge.

20 000 tonn laks

Sør-Korea har virkelig fått smaken på norsk laks de siste årene. Norge eksporterte allerede tilbake i 2013 over 7 546 tonn laks, verdt 365 millioner kroner, til Sør-Korea. Men siden den gang har lakseeksporten mer enn doblet seg, i 2017 utgjorde den 20 560 tonn verdt 1,55 milliarder kroner.

Makrell utgjør også en betydelig andel av den totale norske fisk- og sjømateksporten til Sør-Korea, som i 2017 var på 61 811 tonn til en verdi av 2,31 milliarder kroner. Industrimaskiner er for øvrig en annen stor norsk eksportartikkel til Sør-Korea.

Figur 1. Sør-Koreanske overnattinger. Alle overnattingsbedrifter

Overnattinger fra Sør-Korea
2013 57042
2014 56825
2015 71381
2016 88157
2017 120540

Sør-koreanske turister i Norge

Overnattingsstatistikken viser at stadig flere turister fra Sør-Korea finner veien til Norge. Fra 2016 til 2017 økte antallet overnattinger av sørkoreanske gjester fra 88 157 til 120 540, en økning på 37 prosent. Og med flotte tv-bilder fra Pyeongchang finner kanskje også flere norske turister veien til Sør-Korea?

 

Kontakt