Statistikkområde

Transport og reiseliv

Alt innhold for området transport og reiseliv

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Snart i mål med transportmålet for 2020

    I 2015 hadde Norge en fornybarandel i transport på nesten 9 prosent og vi har dermed nesten nådd målet for 2020. Dette til tross for en svært lav fornybarandel i transport opprinnelig.

    Artikkel
  • Energibruk til transportformål i Europa

    Transport står for rundt en tredel av energiforbruket i Europa. Transportsektoren er i overveiende grad avhengig av fossile brensler, og utslippene av klimagasser øker dermed om lag parallelt med økningen i energiforbruk. Andelen oljebaserte energ...

    Artikkel
  • Bruk av biodrivstoff i transport

    Forbruket av biodrivstoff i Norge mer enn doblet seg fra 2015 til 2016. I EU28 var det en jevn vekst i forbruket av biodrivstoff frem til 2012. Etter dette svinger forbruket en del fra år til år.

    Artikkel
  • Energibruk til transportformål i Norge

    Den totale innenlandske energibruken til transportformål har vært relativt stabil i perioden 2010-2016. De siste årene har det vært en marginal nedgang i dette forbruket, fra 57 terawattimer (TWh) i 2012 til 55 TWh i 2016.

    Artikkel
  • Prisvekst på all veitransport

    Prisene på all kollektivtransport i Norge har steget mer enn utviklingen i konsumprisindeksen. Transport med buss og taxi er den transportformen som har steget desidert mest, også sammenliknet med andre europeiske land. Prisene på kollektivtranspo...

    Artikkel
  • Avgifter knyttet til transport

    De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.

    Artikkel
  • Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning

    Godstransport i Noreg fordeler seg jamt på båtar, bilar og røyrleidningar målt i tonnkilometer. Samanlikna med andre europeiske land utfører bil og jarnbane mindre av total transport. Frakt med båt er på same nivå som i resten av Europa. Røyrleidn...

    Artikkel
  • Halvparten køyrer framleis på diesel

    Sjølv om halvparten av bilane framleis går på diesel, fremjar avgifter og teknologisk utvikling overgang til elektrisitet og bensin. Tilgangen og alderen til bilar i Noreg skil seg lite frå det europeiske gjennomsnittet.

    Artikkel
  • Køyrer nest mest i Europa

    Bilen dominerer persontransporten både i Noreg og andre europeiske land. Nordmenn køyrer nest mest bil og har den lågaste delen kollektivtransport.

    Artikkel
  • 48 trafikkdrepte i første halvår

    48 personer har mistet livet i veitrafikkulykker i første halvår 2017. Dette er 14 færre enn i de første seks månedene i fjor og 36 færre enn gjennomsnittet for tilsvarende tidsrom i tiårsperioden 2007-2016.

    Artikkel
  • 8 prosent fleire hotellovernattingar

    I mai 2017 var det 1,8 million overnattingar ved norske hotell. Dette var 8 prosent fleire enn i den same månaden i 2016.

    Artikkel
  • Byggekostnadene for veganlegg opp 3,5 prosent

    Kostnadene for bygging av veganlegg økte med 3,5 prosent fra 2. kvartal 2016 til 2. kvartal 2017. I samme periode økte kostnadene for drift og vedlikehold av veger med 4,9 prosent.

    Artikkel
  • Mindre gods på sjøen

    I alt ble det transportert 43,3 millioner tonn gods til og fra de største norske havnene i 1. kvartal 2017. Dette er 5,1 prosent mindre enn i 1. kvartal 2016.

    Artikkel
  • Økning i CO2-avgiften bidro til økte drivstoffkostnader

    I 1. kvartal 2017 er CO2 - og svovelavgift for første gang inkludert i kostnadsindeksen. Spesielt økningen i CO2-avgiften fra 2016 til 2017 bidro til å forsterke veksten i drivstoffkostnadene.

    Artikkel
  • Flere innenlandsreiser

    Nordmenn gjennomførte 3,5 millioner innenlandsreiser i 1. kvartal 2017. Dette er 18 prosent flere enn i samme kvartal i fjor.

    Artikkel