Statistikkområde

Transport og reiseliv: Landtransport

Alt innhold for delområdet landtransport

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Vanskelig jernbaneår

    Godsmengden transportert internt i Norge var på 10,7 millioner tonn i 2016, tilnærmet uendret fra året før. Samtidig stoppet mange års passasjervekst nesten helt opp grunnet streik i oktober.

    Artikkel
  • 135 drept, 656 hardt skadd

    I 2016 omkom 135 personer i 128 dødsulykker på norske veier. 656 personer ble hardt skadd. Dette var 18 flere omkomne enn i 2015, mens tallet på hardt skadde gikk ned med 37.

    Artikkel
  • Færre sysselsatte i sjøfart

    Antall sysselsatte i bedriftene i sjøfartsnæringene gikk ned med nesten 1 120 personer fra året før, til 25 189 sysselsatte i 2015.

    Artikkel
  • Bråstopp på grunn av togstreiken

    Helt siden 2012 har stadig flere valgt å reise med tog. Men den stabile passasjerveksten for jernbanen stoppet i 2016. En snau måneds togførerstreik i NSB er den enkle forklaringen. 

    Artikkel
  • Apriltrafikken krevde syv liv

    I april omkom syv personer i veitrafikken. Dette er to færre enn i samme måned i fjor. I tiårsperioden 2007-2016 har det i gjennomsnitt omkommet 11 personer i april.

    Artikkel
  • Økt nasjonal godstransport

    Norskregistrerte lastebiler transporterte 70,8 millioner tonn gods i 3. kvartal 2016, 6,8 prosent mer enn i tilsvarende kvartal 2015.

    Artikkel
  • Aldri har trafikken krevd så få liv i årets tre første måneder

    20 personer mistet livet i trafikken i første kvartal i år. Det er 11 færre enn samme periode i fjor, og aldri før har færre omkommet i trafikken enn i årets første kvartal.

    Artikkel
  • Vi kjører mer i stadig flere biler

    I alt tilbakela norske kjøretøy 45 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2016. Den samlede kjørelengden økte med 2,2 prosent i forhold til året før, noe som er lik veksten i antall biler fra 2015 til 2016.

    Artikkel
  • Økte kostnader for asfaltarbeid

    Kostnadene for drift og vedlikehold av veger økte med 2,5 prosent fra 4. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017. I samme periode økte kostnadene for asfaltarbeid med 5,5 prosent.

    Artikkel
  • Hvor er el-biltettheten størst?

    Store kommuner som Oslo og Bergen har flest el-biler. Men i hvilken kommune er det flest el-biler per innbygger?

    Artikkel
  • Stadig dyrere kollektivreiser?

    Det var 7,5 millioner flere påstigninger i 4. kvartal 2016 enn i samme kvartal året før. Det tilsvarer en samlet passasjervekst på 5,0 prosent. Samtidig økte billettinntektene over dobbelt så mye, hele 10,7 prosent. 

    Artikkel
  • 100 000 el-biler

    Ved inngangen til 2017 var det registrert 97 500 el-personbiler i Norge, og i løpet av 1. kvartal har antallet passert 100 000. I alt var det 2,1 prosent flere personbiler enn på samme tidspunkt året før, mens antall el-biler økte med over 40 pros...

    Artikkel
  • Både kollektivtrafikk og personbilbruk øker

    Fra 2014 til 2015 var veksten i transportarbeidet med kollektive transportmidler nesten 6 prosent. Transportarbeidet med personbil økte med knapt 2 prosent i den samme perioden.

    Artikkel
  • Sysselsettingssvikt for sjøfart

    Etter mange år med høye sysselsettingstall, kom nedturen i sjøtransportnæringene i 2015. Tallet på sysselsatte falt med nesten 1 400 til 25 000 i 2015, en nedgang på vel 5 prosent fra året før.

    Artikkel
  • Drosjetakstane auka nesten tre gonger meir enn generell prisvekst

    Frå 2004 til 2015 auka drosjetakstane vel 65 prosent, medan konsumprisindeksen totalt steig rundt 25 prosent. Det er store skilnader i prisveksten frå fylke til fylke.

    Artikkel