Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Utenlandske lastebiler dominerer transporten inn og ut av Norge
I 2015 ble det transportert nesten 294 millioner tonn gods inn, ut og i Norge med norske og utenlandske lastebiler. De utenlandske bilene har svært høy markedsandel ved kjøring til og fra Norge, mens de norske bilene naturlig nok dominerer kjøringen innenlands.
| Transportarbeid (mill. tonnkm) | Andel | Prosent | ||
|---|---|---|---|---|
| 2014 - 2015 | 2011 - 2015 | |||
| Rettet 22. mai 2017. | ||||
| 2015 | ||||
| Kjøring med utenlandske biler i alt | 8 559,5 | 100,0 | 20,9 | 27,6 |
| Kjøring til Norge fra bilens registreringsland | 2 997,1 | 35,0 | 34,8 | 12,1 |
| Kjøring fra Norge til bilens registreringsland | 1 505,9 | 17,6 | 6,0 | -15,5 |
| Tredjelandskjøring mellom Norge og utlandet | 3 636,3 | 42,5 | 21,1 | 77,4 |
| Kabotasjekjøring i Norge | 420,2 | 4,9 | -2,2 | 108,0 |


De utenlandskregistrerte lastebilene transporterte bare 0,4 prosent av godsmengden innenlands, tilsvarende 1,1 millioner tonn. Ved transporter til og fra Norge transporterte de utenlandske lastebilene 10,5 millioner tonn gods i 2015, en økning på 31,1 prosent fra året før. De utenlandske bilene stod i 2015 for hele 69,4 prosent av all lastebiltransport ved import og eksport, inkludert tredjelandskjøring.1
Tre firedeler av transportarbeidet med utenlandske biler
Det samlede transportarbeidet i Norge, og mellom Norge og utlandet, var på i alt 31,7 milliarder tonnkilometer i 2015. Transportarbeidet utført med utenlandske lastebiler i forbindelse med turer til, fra eller i Norge utgjorde 8,7 milliarder tonnkilometer. Det er 1,5 milliarder tonnkilometer mer enn i 2014. Av norske lastebilers transportarbeid på i alt 23,2 milliarder tonnkilometer, var 20,6 milliarder kjøring i Norge. De utenlandske bilene stod for 75,7 prosent av alt transportarbeidet til og fra Norge, men hadde en markedsandel på kun 2,0 prosent i Norge.1
Svenskregistrerte lastebiler er størst på kjøring til og fra Norge. De fraktet 3,6 millioner tonn gods i 2015 i forhold til 2,6 millioner tonn gods i 2014.
Danske lastebiler størst på kabotasje
I 2015 var det danske lastebiler som utførte mest kabotasjekjøring i Norge. De fraktet 249 300 tonn gods fra ett sted i Norge til et annet. Det utgjorde 23,5 prosent av all kabotasjetransporten i Norge som altså var på i alt 1,1 millioner tonn. Kabotasjetallene er relativt små i det store bildet, og tallene varierer en del mellom de enkelte år. Dette indikerer at det er en del usikkerhet knyttet til tallene.
De polskregistrerte bilene hadde mest tredjelandskjøring. Nesten 1 millioner tonn gods ble kjørt mellom Norge og et annet land enn Polen.
1 Tallene er rettet 22. mai 2017.
Omfang og sammenlignbarhetÅpne og lesLukk
Statistikken omfatter godstransport på vei på turer til, fra og i Norge, utført med lastebiler registrert i EU/EØS-landene. 2015-tallene for Tyskland er inntil de mottas i SSB beregnet.
Statistikken publiseres nå som Godstransport med lastebil.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42