10023
/kultur-og-fritid/statistikker/medie/arkiv
10023
Økt Internett-bruk, litt færre avislesere
statistikk
2008-04-03T10:00:00.000Z
Kultur og fritid;Teknologi og innovasjon
no
medie, Norsk mediebarometer, mediebruk, medietilgang, aviser, Internett, sosiale medier, TV, radio, bøker, PC, video, musikkmedier, ukeblader, tegneserier, tidsskrifter, mobiltelefonerTids- og mediebruk, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Kultur og fritid, Teknologi og innovasjon
false

Norsk mediebarometer2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økt Internett-bruk, litt færre avislesere

66 prosent av befolkningen brukte Internett en gjennomsnittsdag i 2007, noe som er 6 prosentpoeng høyere enn i 2006. Stadig flere blir også tilknyttet bredbånd, og trenden med at færre leser papiraviser fortsetter. Ellers var det små endringer i mediebruk mellom 2006 og 2007.

Andel som brukte ulike massemedier en gjennomsnittsdag, alder 9-79 år. 1995-2007. Prosent

Bruken av Internett øker stadig. Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag økte fra 60 til 66 prosent blant 9-79-åringer fra 2006 til 2007. Veksten gjelder alle aldersgrupper, men er størst blant de yngste. Andelen som leser trykte aviser en gjennomsnittsdag har sunket de siste åra. Fra 2006 til 2007 var det en ytterligere nedgang, fra 74 prosent i 2006 til 72 prosent i 2007. Nedgangen gjelder særlig barn og unge.

Små forandringer i TV-seing og radiolytting

Andelen som ser på fjernsyn en gjennomsnittsdag har forandret seg lite de siste åra. I 2007 var andelen på 82 prosent, mot 83 prosent i 2006. Andelen radiolyttere i løpet av en dag har også bare gått ubetydelig ned, fra 54 prosent i 2006 til 53 prosent i 2007. Men som for avislesing føyer dette seg også inn i en trend med stadig færre radiolyttere. I gjennomsnitt så vi 2 timer og 32 minutter på fjernsyn per dag i 2007, fire minutter mer enn året før. Vi brukte 1 time og 20 minutter per dag på radiolytting i 2007, en nedgang på tre minutter fra 2006.

Mange hører på lydfiler på PC

40 prosent av dem som hørte på lydavspillingssystemer, hørte på lydfiler på PC en gjennomsnittsdag i 2007. 35 prosent brukte en MP3-spiller, mot 31 prosent i 2006. Mer enn halve befolkningen har nå en MP3-spiller. Bruken av lydavspillere holder seg likevel totalt sett nokså stabil fra 2006 til 2007, med 43 prosent lyttere per dag begge år.

Mens andelen som leste bøker en gjennomsnittsdag var på 17 prosent i 1997, hadde den økt til 24 prosent i 2006. I 2007 var andelen 23 prosent. Andelen som leser ukeblad, tidsskrift/fagblad og tegneserieblad en gjennomsnittsdag har endret seg lite fra 2006 til 2007. Andelen som bruker elektroniske avspillingssystemer for video/film har også holdt seg temmelig stabil. Dette til tross for at harddiskopptaker er tatt med for første gang i 2007-undersøkelsen, i tillegg til videobånd og DVD.

Andel som hadde tilgang til ulike elektroniske tilbud i hjemmet. 1997-2007. Prosent
 
 19971998199920002001200220032004200520062007
 
Hjemme-PC5057677175767779838587
Internett1322365260636466747983
Bredbånd......2391829516371
DVD-spiller..........264361758084
Harddiskopptaker....................24
 

Tre av fire gutter spiller Internett-spill per uke

I løpet av ei uke hadde 51 prosent av befolkningen brukt Internett til banktjenester, varekjøp eller lignende i 2007. 28 prosent hadde sett på film, TV eller videoklipp. 25 prosent hadde vært innom et nettsamfunn, slik som Facebook og MySpace, og 16 prosent hadde spilt spill på Internett. Blant gutter i alderen 9-15 år hadde 73 prosent spilt Internett-spill i løpet av ei uke, mens andelen bare var 44 prosent blant jentene. I løpet av ei uke hadde dessuten 80 prosent av jenter i alderen 16-24 år vært inne på et nettsamfunn, mens andelen var 64 prosent blant guttene.

En av fire har harddiskopptaker

Mens tilgangen til VHS-spillere i husholdningene går sakte nedover, har det vært en betydelig økning i DVD-spillere. Fra 2006 til 2007 har tilgangen steget fra 80 til 84 prosent. I tillegg hadde 24 prosent tilgang til harddiskopptaker i husholdningen i 2007. 63 prosent hadde Internett med bredbåndtilknytning i husholdningen i 2006. Dette økte til 71 prosent i 2007. Denne sterke veksten kan være noe av forklaringen på at Internett-bruken øker så mye.

 

I befolkningen er det 12 prosent som spiller TV-spill eller PC-spill i løpet av en gjennomsnittsdag. I aldersgruppen 9-15 år er det 61 prosent av guttene og 32 prosent av jentene som bruker tid på slike spill i løpet av dagen.

Sju av ti har avisabonnement

71 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2007, omtrent det samme som i 2006. I alderen 67-79 år hadde 86 prosent avisabonnement, mens andelen bare var 39 prosent blant 20-24-åringer. I de store byene er det 64 prosent som har avisabonnement, mens andelen er 75 prosent i spredtbygde strøk.

Les mer i mediebarometeret for 2007.

Om mediebruksundersøkelsene

Dokumentasjon av mediebruksundersøkelsene kan finnes i et eget notat .

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB