10025
/kultur-og-fritid/statistikker/medie/arkiv
10025
Mange flere bruker Internett
statistikk
2006-03-23T10:00:00.000Z
Kultur og fritid;Teknologi og innovasjon
no
medie, Norsk mediebarometer, mediebruk, medietilgang, aviser, Internett, sosiale medier, TV, radio, bøker, PC, video, musikkmedier, ukeblader, tegneserier, tidsskrifter, mobiltelefonerTids- og mediebruk, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Kultur og fritid, Teknologi og innovasjon
false

Norsk mediebarometer2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Mange flere bruker Internett

Hele 55 prosent av befolkningen brukte Internett en vanlig dag i 2005, 11 prosentpoeng mer enn i 2004. Stadig flere blir også tilknyttet bredbånd. Samtidig ser nedgangen i avislesing og radiolytting ut til å fortsette. Boklesing er derimot på vei oppover.

Etter en jevn vekst i bruk av Internett de siste årene, kom det et kraftig hopp i fjor. Andelen som brukte Internett en gjennomsnittsdag økte fra 44 til 55 prosent blant 9-79-åringer fra 2004 til 2005. Økningen var særlig stor blant de yngste. Andelen som leser trykte aviser en gjennomsnittsdag har derimot gått ned de siste åra. Fra 2004 til 2005 var nedgangen ubetydelig, men den støtter opp om den langsiktige tendensen. Det er i første rekke de unge som svikter avisene.

Andel som brukte ulike massemedier en gjennomsnittsdag, alder 9-79 år. 1995-2005. Prosent

Stabil TV-seing

Andelen som ser på fjernsyn per dag har forandret seg lite de siste årene. I 2005 var andelen på 85 prosent, mot 83 prosent i 2004. Andelen radiolyttere per dag var 58 prosent både i 2003 og 2004. Dette sank til 55 prosent i 2005. I gjennomsnitt så vi 2 timer og 27 minutter på fjernsyn per dag i 2005, 5 minutter mer enn året før. Vi brukte 1 time og 24 minutter per dag på radiolytting i 2005, en økning på 4 minutter fra 2004.

Mer MP3

26 prosent av de som hørte på en lydavspiller en gjennomsnittsdag i 2005, brukte en MP3-spiller. Det var godt over en dobling fra 12 prosent i 2004. Mer enn hver tredje nordmann har nå en MP3-spiller. Bruken av lydavspillere holdt seg likevel totalt sett stabil fra 2004 til 2005.

Mens andelen som leste bok en gjennomsnittsdag var på 17 prosent i 1997, økte den til 25 prosent i 2005. Andelen som leste ukeblad, tidsskrift/fagblad og tegneserieblad en gjennomsnittsdag endret seg minimalt fra 2004 til 2005. Andelen som brukte video holdt seg også temmelig stabil.

Andel som hadde tilgang til ulike elektroniske tilbud i hjemmet.
1997-2005. Prosent
 
     1997    1998    1999    2000    2001    2002    2003    2004    2005
 
Hjemme-PC50  57  67  71  75  76  77  79  83
Internett132236526063646674
Bredbånd    ......239182951
DVD-spiller..........26436175
 

Stadig flere har DVD-spillere og bredbånd

Mens tilgangen til VHS-spillere i husholdningene går sakte nedover, har det vært en betydelig økning i DVD-spillere. Fra 2004 til 2005 økte tilgangen fra 61 til 75 prosent. 51 prosent hadde Internett med bredbåndtilknytning i husholdningen i 2005. Dette var en økning fra 29 prosent i 2004. Denne sterke økningen kan være noe av forklaringen på at Internett-bruken økte så mye det siste året.

I befolkningen var det 11 prosent som spillte TV-spill eller PC-spill i løpet av en gjennomsnittsdag. I aldersgruppen 9-15 år var det 57 prosent av guttene og 23 prosent av jentene som brukte tid på slike spill i løpet av dagen. (Se egen artikkel om bruk av TV- og PC-spill .)

Les hele publikasjonen: Norsk mediebarometer 2005

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB