15640_not-searchable
/utdanning/statistikker/vgogjen/arkiv
15640
To av tre fullførte videregående
statistikk
2006-09-06T10:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
vgogjen, Gjennomføring i videregående opplæring, oppnådd studiekompetanse, oppnådd yrkeskompetanse, gjennomføringsgrad, elever, foreldrenes utdanningsnivå, allmennfaglig studieretning, yrkesfaglig studieretning, innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre, grunnskolepoeng, normert tid, fullført videregående opplæringUtdanning, Videregående utdanning, Innvandring og innvandrere, Utdanning
false

Gjennomføring i videregående opplæring2000-2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

To av tre fullførte videregående

Andelen elever og lærlinger som fullfører videregående opplæring har gått ned. 67 prosent av elevene som startet på grunnkurs for første gang i 2000, fullførte utdanningen på fem år. Tilsvarende tall for 1999-kullet var 70 prosent.

Både jentene og guttene i 2000-kullet hadde en lavere fullføringsprosent enn 1999-kullet, men det er fortsatt stor forskjell på gjennomføringsgraden mellom kjønnene. Mens bare halvparten av guttene fullførte på normert tid, var tilsvarende tall for jentene 64 prosent. Fem år etter at elevene startet på et grunnkurs i videregående opplæring, hadde 62 prosent av guttene og 74 prosent av jentene fullført utdanningen. 7 prosent av guttene og 5 prosent av jentene var fortsatt i videregående opplæring.

Elever og lærlinger med innvandrerbakgrunn har høyere frafall, målt i prosentpoeng, enn alle elevene totalt. Om lag 43 prosent av elevene med innvandrerbakgrunn som startet i videregående opplæring i 2000, fullførte på normert tid; 55 prosent hadde fullført på fem år, og 39 prosent hadde avbrutt utdanningen. Resten var fortsatt i opplæring fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang. Også for disse ungdommene var gjennomstrømningen dårligere for 2000-kullet enn for 1999-kullet.

Fullført opplæring betyr at eleven/lærlingen har bestått alle årstrinn i videregående opplæring som fører til vitnemål eller fag-/svennebrev. Avbrutt videregående opplæring betyr at eleven/lærlingen ikke har fullført og heller ikke lenger er registrert som elev/lærling i videregående opplæring. Disse personene kan ha begynt på en annen type utdanning, valgt å reise utenlands eller gått ut i arbeidslivet.

Forskjell mellom studieretningene

Studieretningene musikk, dans og drama, allmenne, økonomiske og administrative fag og idrettsfag hadde de laveste avbruddsprosentene i 2000-kullet, med henholdsvis 9, 15 og 17 prosent. På studieretning for trearbeidsfag avbrøt mer enn halvparten utdanningen, og en av tre fullførte ikke på studieretning for helse- og sosialfag.

Høyest fullføringsgrad i Vest-Agder og Sør-Trøndelag

Andelen elever og lærlinger som avbrøt videregående opplæring, økte i de fleste fylkene når en sammenlikner 2000-kullet med 1999-kullet. I Oslo, Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag var det ingen endring i denne andelen. Som for tidligere elevkull, er det store forskjeller mellom fylkene når det gjelder andelen elever og lærlinger som fullfører opplæringen. Sør-Trøndelag og Vest-Agder hadde best resultat for elevene som startet på grunnkurs i 2000. 73 prosent av elevene og lærlingene i disse fylkene fullførte videregående opplæring, målt fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang. De tre nordligste fylkene kom dårligst ut.

Tabeller: