343472
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar
343472
statistikk
2019-02-01T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
true

Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

1 447

skip i handelsflåten ved utgangen av 2018

Handelsflåten
2018Endring i prosent
2017 - 20182013 - 2018
Totalt
Skip1 4470,44,3
Tonnasje (bruttotonn)16 884 3720,65,6
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip873-1,4-1,7
Tonnasje (bruttotonn)1 825 080-7,8-10,4
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip5743,214,8
Tonnasje (bruttotonn)15 059 2921,77,9

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Handelsflåten etter register, eierskap og år

Handelsflåten etter register, eierskap og år12
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
20151 37315 657 58139810 578 817983 074 9848772 003 780
20161 40216 404 59242711 479 223932 943 1248821 982 245
201731 44116 790 48445411 769 0381023 041 5688851 979 878
20181 44716 884 37245011 242 3431243 816 9498731 825 080

Tabell 2 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype

Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype12
2018
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Oljetankskip1215 68600533 227 51218498 569
Kjemikalietankskip46 10900601 081 32933649 314
Gasstankskip11 68700281 098 924161 248 388
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel63 497000000
Andre tankskip00000000
Bulkskip2020 80200752 187 873274 897
Kombinasjonsbulkskip23 894003172 38700
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy79121 67421 88513 58241 710
Stykkgodsskip171127 413425 19448623 177513 282
Containerskip24 9450016474 57100
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 732006355 3184268 560
Fryse-/kjøleskip24 75615 943726 301517 403
Bilskip0000181 158 52011670 636
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt156179 94817 34400147 861
Bilferje230446 74213130000
Passasjer/ro-ro skip13109 29900211 78200
Cruiseskip0000004191 368
Andre passasjerfartøy24105 90700218 34200
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip115512 6661259 77186408 4191664 332
Offshore serviceskip727 74618 143414 614116 697
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip317 9830041379 692453 932
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000

Tabell 3 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse

Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse12
2018
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.16123 73100113500
200 - 299 bt.8019 50200001255
300 - 399 bt.4114 42313130000
400 - 499 bt.5626 1611476149831 455
500 - 999 bt.12997 9250018251549
1 000 - 1 499 bt.7390 62111 40979 06311 300
1 500 - 1 999 bt.5187 5760058 56911 859
2 000 - 2 499 bt.3987 985002353 60112 285
2 500 - 2 999 bt.42118 073003082 74238 582
3 000 - 3 999 bt.57203 539310 91141143 5031657 234
4 000 - 4 999 bt.53238 643418 25729131 723628 037
5 000 - 5 999 bt.21113 864421 9801160 671211 753
6 000 - 6 999 bt.16104 654531 8261275 36916 754
7 000 - 7 999 bt.1290 829215 27819142 38417 883
8 000 - 8 999 bt.649 25918 143434 780326 487
9 000 - 9 999 bt.19 14900767 61100
10 000 - 10 999 bt.0000332 065110 692
11 000 - 11 999 bt.667 7240013153 989222 720
12 000 - 12 999 bt.0000899 715112 162
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.0000343 544457 350
15 000 - 19 999 bt.351 5930015261 4339155 233
20 000 - 24 999 bt.000012276 7617156 622
25 000 - 29 999 bt.000026731 06712335 697
30 000 - 34 999 bt.134 23100591 896 4194122 932
35 000 - 39 999 bt.136 82200391 438 806274 897
40 000 - 44 999 bt.000010424 4777298 090
45 000 - 49 999 bt.00005235 51515716 529
50 000 - 59 999 bt.000012673 2562117 062
60 000 - 69 999 bt.0000201 321 8535336 952
70 000 - 79 999 bt.2150 183007524 1134296 186
80 000 - 89 999 bt.0000131 064 991188 919
90 000 - 99 999 bt.00005457 8522192 306
100 000 - 149 999 bt.00001111 1096668 167
150 000 - 199 999 bt.00004628 33200
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000

Tabell 4 
Handelsflåten etter register, eierskap og alder

Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2018
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år118272 155943 328722 784 946291 091 181
5-9 år125425 175846 4451202 819 27525852 666
10-14 år88418 239318 0311303 489 293341 178 371
15-19 år76161 29400561 245 76216432 085
20-24 år3992 465147636681 85310137 677
25-29 år4498 903001134 994631 047
30 år og over360245 258131325186 220493 922
Uoppgitt alder12 998000000

Tabell 5 
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted

Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2018
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn34 168000000
Ålesund72162 196524 77938212 862726 176
Arendal321 23800279 683667 161
Askerøy00000000
Bergen129185 99037 8282005 362 43741964 738
Bodø2314 157000000
Brønnøysund1215 574000000
Brevik00000000
Drøbak2761000000
Drammen44 701000000
Egersund00009303 288130 945
Farsund00000000
Flekkefjord31 0150024 62200
Florø57109 696131322 88800
Fosnavåg27112 687212 4361370 181726 086
Fredrikstad2443000000
Grimstad39 6570015529 932245 832
Halden2388000000
Hammerfest3621 27329 64013 6503286 087
Hamar1261000000
Harstad2115 487000000
Holmestrand1534000000
Haugesund3355 5810035887 740130 945
Horten836 844000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik42 4940024 51900
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S9106 59200959 67511 859
Kristiansund N2113 167000000
Langesund00000000
Levanger00000000
Lillesand0000252 37800
Longyearbyen0014 32422 663142 996
Lyngør00000000
Larvik000000142 835
Melbu00000000
Mandal12 725425 1940000
Mo00000000
Molde3350 3490000120 043
Måløy710 7710012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre26 221000000
Namsos1811 232000000
Narvik1826 0030000142 893
Odda2498000000
Oslo29158 01500452 411 464311 652 768
Porsgrunn00000000
Risør00000000
Rørvik1015 990000000
Sandnes621 7110013 078115 016
Sarpsborg1133000000
Sandefjord329 340000000
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn1684 26717 93422155 400659 975
Skien42 473000000
Sortland36 641000000
Sandnessjøen3134 361000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes42 695000000
Stavanger6888 70128 801351 014 621231 285
Svolvær32 078000000
Tønsberg137700006411 906
Trondheim6177 84900839 60500
Tromsø48181 25117 344639 277517 403
Tvedestrand00000000
Vardø21 097000000
Vadsø00000000

Tabell 6 
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype

Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2018
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip241 34200
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip2162 21100
Tanklektere21 24000
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip39700
Bulkskip13300
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1632000
Stykkgodsskip1708 43000
Containerskip1000
Lektere til tørrlast15143 83700
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip15000
Lekterskip132900
Andre tørrlastskip38600
Passasjerbåt70118 96600
Bilferje221 52100
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2185100
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy5190 06200
Offshore leting/geologiske undersøkelser44 56825183 797
Kabelleggingsskip311 014223 343
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy18446 14133 255
Bergingsfartøy og redningsfartøy4320 03500
Fiskefartøy5 985369 27500
Tråler5958 02700
Fabrikkskip24900
Fangstfartøy61 90900
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2643 23239 222
Mudringsfartøy123 11500
Isbryter248900
Fyrskip41 68500
Kranfartøy1318 6233103 139
Losfartøy512 05600
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy111 14800
Arbeidsskip2 60173 34500
Andre hjelpefartøy382 553114 161
Fritidsbåt/yacht9 08843 89200
Livbåt3000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon75396 4633139 255
Opplæringsfartøy506 82700
Landingsfartøy0000
Ukjent854700

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) over 100 bruttotonn, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Standard klassifikasjoner

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Etter skipets hjemsted

Hyppighet og aktualitet

År

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur. 

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Lovhjemmel

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),

Datakilder og utvalg

For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Datainnsamling, editering og beregninger

Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.

SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB