376268
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar
376268
statistikk
2020-01-31T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
true

Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

1 514

skip i handelsflåten ved utgangen av 2019

Handelsflåten
2019Endring i prosent
2018 - 20192014 - 2019
Totalt
Skip1 5144,610,6
Tonnasje (bruttotonn)18 016 9676,718,8
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip8891,70,5
Tonnasje (bruttotonn)1 901 1954,1-5,1
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip6258,929,1
Tonnasje (bruttotonn)16 115 7727,022,4

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Handelsflåten etter register, eierskap og år

Handelsflåten etter register, eierskap og år12
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
20161 40216 404 59242711 479 223932 943 1248821 982 245
20171 44116 790 48445411 769 0381023 041 5688851 979 878
201831 44816 885 29845011 242 3431243 816 9498741 826 006
20191 51418 016 96749211 839 4401334 276 3328891 901 195

Tabell 2 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype

Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype12
2019
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Oljetankskip1316 18400563 484 71116446 159
Kjemikalietankskip56 02600611 072 62037790 930
Gasstankskip11 68700341 223 829181 395 714
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel63 497000000
Andre tankskip1926000000
Bulkskip2122 18400862 386 4403112 047
Kombinasjonsbulkskip23 894007186 81700
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy85134 78221 885416 84341 710
Stykkgodsskip167139 4450063605 5567130 464
Containerskip24 9450016474 57100
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 732007367 7514268 560
Fryse-/kjøleskip37 75515 943726 301517 403
Bilskip0000171 121 28311670 636
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt162182 18317 344243 530147 861
Bilferje237521 27413130000
Passasjer/ro-ro skip14106 07900211 78200
Cruiseskip0000005239 229
Andre passasjerfartøy24105 90700218 34200
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip115515 8581363 45483404 1571664 438
Offshore serviceskip733 79900516 704116 697
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip210 0980040378 203574 484
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000

Tabell 3 
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse

Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse12
2019
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.16223 78400113500
200 - 299 bt.7818 95600001255
300 - 399 bt.4214 80213130000
400 - 499 bt.5927 40214760031 455
500 - 999 bt.12796 9660032 2171549
1 000 - 1 499 bt.7390 23911 40979 03611 300
1 500 - 1 999 bt.5187 47500711 81011 859
2 000 - 2 499 bt.4192 627002353 35912 285
2 500 - 2 999 bt.52145 838003494 92338 582
3 000 - 3 999 bt.56200 474414 59444154 6661448 802
4 000 - 4 999 bt.54242 276418 25732143 991628 296
5 000 - 5 999 bt.1898 369421 98025137 623211 753
6 000 - 6 999 bt.19123 56916 6321381 965213 262
7 000 - 7 999 bt.18134 360215 27820149 83517 883
8 000 - 8 999 bt.757 40200543 293217 658
9 000 - 9 999 bt.0000767 61100
10 000 - 10 999 bt.0000332 065110 692
11 000 - 11 999 bt.667 7240013153 989222 720
12 000 - 12 999 bt.00009112 148112 162
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.0000343 544457 350
15 000 - 19 999 bt.351 5930018318 62210173 684
20 000 - 24 999 bt.000012273 9856133 212
25 000 - 29 999 bt.127 1640029833 02315424 886
30 000 - 34 999 bt.134 23100632 034 7095157 060
35 000 - 39 999 bt.136 82200371 358 9566221 709
40 000 - 44 999 bt.00009382 8228342 956
45 000 - 49 999 bt.00006283 00316764 390
50 000 - 59 999 bt.000012673 2562117 062
60 000 - 69 999 bt.0000211 384 0255336 952
70 000 - 79 999 bt.2150 183007524 1134296 186
80 000 - 89 999 bt.0000151 226 691188 919
90 000 - 99 999 bt.00005457 8522192 306
100 000 - 149 999 bt.00001111 1097780 147
150 000 - 199 999 bt.00004629 49200
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000

Tabell 4 
Handelsflåten etter register, eierskap og alder

Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2019
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år118296 187624 662783 055 186311 140 811
5-9 år134445 648628 1131252 953 83727951 769
10-14 år111421 248319 5711343 335 170401 497 946
15-19 år61216 35215 804651 493 25513411 801
20-24 år51106 786147644720 16113152 591
25-29 år3991 3760020134 413527 492
30 år og over357244 659131325142 083493 922
Uoppgitt alder000015 33500

Tabell 5 
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted

Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2019
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn34 168000000
Ålesund76169 656524 93533196 956830 312
Arendal321 23800279 683558 332
Askerøy00000000
Bergen123169 01337 8282035 342 938471 199 026
Bodø2716 740000000
Brønnøysund1215 574000000
Brevik00000000
Drøbak2761000000
Drammen44 701000000
Egersund000013434 384130 945
Farsund00000000
Flekkefjord31 0150049 70300
Florø65133 492131322 88800
Fosnavåg24100 42514 2931790 46239 051
Fredrikstad2443000000
Grimstad516 4680017575 345245 832
Halden2388000000
Hammerfest3827 50329 64013 6503286 087
Hamar1261000000
Harstad1915 064000000
Holmestrand1534000000
Haugesund3354 42500371 050 184251 268
Horten940 511000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik52 6730024 51900
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S11121 53800642 13311 859
Kristiansund N2212 89500172100
Langesund00000000
Levanger00000000
Lillesand0000120 84600
Longyearbyen0014 32422 663142 996
Lyngør00000000
Larvik000000142 835
Melbu00000000
Mandal419 281000016 279
Mo00000000
Molde3146 6550000120 043
Måløy710 7710012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre26 221000000
Namsos1610 516000000
Narvik1523 6890000142 893
Odda1343000000
Oslo29160 84400582 510 679361 890 055
Porsgrunn00000000
Risør00000000
Rørvik915 624000000
Sandnes725 2910013 078115 016
Sarpsborg1133000000
Sandefjord347 355000000
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn1784 899211 46129189 582763 502
Skien42 473000000
Sortland36 264000000
Sandnessjøen3134 418000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes42 695000000
Stavanger6980 51528 801411 142 270110 692
Svolvær42 304000000
Tønsberg22 52900006411 906
Trondheim6076 373001455 93500
Tromsø56225 67517 344778 441517 403
Tvedestrand00000000
Vardø21 097000000
Vadsø00000000

Tabell 6 
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype

Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2019
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip221 24300
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip2162 21100
Tanklektere21 24000
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip39700
Bulkskip13300
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1632000
Stykkgodsskip1688 30100
Containerskip1000
Lektere til tørrlast306335 40800
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip15000
Lekterskip132900
Andre tørrlastskip38600
Passasjerbåt69318 88600
Bilferje211 42800
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2385100
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy5190 06200
Offshore leting/geologiske undersøkelser44 56826219 016
Kabelleggingsskip311 014223 343
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy18546 9692854
Bergingsfartøy og redningsfartøy4318 74300
Fiskefartøy5 722385 97600
Tråler5872 64900
Fabrikkskip24900
Fangstfartøy61 90900
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2643 284311 626
Mudringsfartøy133 11500
Isbryter248900
Fyrskip82 29400
Kranfartøy1218 1213103 139
Losfartøy502 01600
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy141 02416 074
Arbeidsskip2 75975 36900
Andre hjelpefartøy362 553222 170
Fritidsbåt/yacht9 50435 97800
Livbåt3000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon72393 5134196 861
Opplæringsfartøy517 02300
Landingsfartøy0000
Ukjent863 46500

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Standard klassifikasjoner

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Etter skipets hjemsted

Hyppighet og aktualitet

År

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur. 

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Lovhjemmel

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),

Datakilder og utvalg

For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Datainnsamling, editering og beregninger

Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.

SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Revisjon

Ikke relevant

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB