13838_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbruks/arkiv
13838
Forventer bedre tjenester med IKT
statistikk
2005-11-23T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Offentlig sektor
no
iktbruks, Digitalisering og IKT i offentlig sektor, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, elektronisk kommunikasjon, elektronisk saksbehandling, elektroniske tjenester, elektroniske skjemaer, internettbruk, IT-systemer, IT-strategi, sikkerhetsløsningerInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Offentlig forvaltning , Teknologi og innovasjon, Offentlig sektor
false

Digitalisering og IKT i offentlig sektor2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Forventer bedre tjenester med IKT

Over 90 prosent av foretakene forutsetter økt kvalitet på tjenestetilbudet ved innføring av nye IT-systemer. På tross av at nesten samtlige foretak benytter antivirusprogram og brannmur, hadde 36 prosent av foretakene opplevd virusangrep som hadde ført til tap av data eller arbeidstid i løpet av det siste året.

I denne undersøkelsen er sektorene stats- og trygdeforvaltningen, statens forretningsdrift, statlige låneinstitusjoner, statsforetak (100 prosent eid av staten) samt Norges Bank definert som staten. 614 foretak i Bedrifts- og foretaksregisteret er omfattet av denne definisjonen. Alle disse fikk tilsendt skjema, og 545 foretak (88,8 prosent) svarte på undersøkelsen. Det er stort spenn i graden av selvstyre blant disse foretakene. Et departement eller et statsforetak med eget styre og over 500 ansatte, har andre forutsetninger for å svare på undersøkelsen enn en lokal enhet som inngår i en større statlig etat. 204 foretak oppga at de ikke hadde beslutningsansvar på de områdene som undersøkelsen omfatter. Disse har kun svart på et innledende spørsmål, mens de resterende 341 foretakene har svart på hele undersøkelsen. Resultatene som er gjengitt i denne statistikken omhandler de 341 foretakene som har oppgitt at de har beslutningsansvar på de områdene som inngår i undersøkelsen.

Har IT-strategi

I 2005 oppga 48 prosent av foretakene at de hadde en IT-strategi som var ajourført i løpet av de siste to årene. Blant disse foretakene oppga 98 prosent at IT-sikkerhet var en del av strategien. Elektroniske tjenester var med i strategien til 88 prosent av foretakene. Det ble videre spurt om på hvilke områder en forutsatte å ta ut gevinsten ved innføring av nye IT-systemer. 94 prosent oppga at de forventet økt kvalitet på foretakets tjenester og 54 prosent forventet at det ville gi rom for overføring av ressurser fra administrasjon til tjenesteyting. Videre oppga 28 prosent at de forutsatte reduksjon i bemanningen.

Andelen foretak med tilbud om ulike elektroniske tjenester til privatpersoner og/eller virksomheter. 2005. Prosent

Andelen foretak som forutsetter å ta ut gevinsten ved innføring av nye IT-systemer på følgende områder. 2005. Prosent

Satser på elektroniske tjenester

Med elektroniske tjenester menes tjenester som er tilgjengelige på egen hjemmeside eller via direkte link til ekstern webside. 90 prosent av foretakene oppga at de hadde egen hjemmeside eller felles hjemmeside med ett eller flere andre foretak i 2005. Nedlasting av skriftlig materiale eller bestilling av skriftlig materiale som brosjyrer/skjemaer var de mest utbredte tjenestene i 2005. Henholdsvis 65 og 57 prosent av foretakene tilbød slike tjenester. Muligheten til å sende inn opplysninger via et webformular (f.eks. søknader) var tilgjengelig hos 41 prosent av foretakene. Generelt ble de kartlagte tjenestene i undersøkelsen i større grad tilbudt privatpersoner enn virksomheter.

I 2005 oppga 70 prosent av foretakene at de hadde skjemaer/blanketter som er beregnet på utfylling av virksomheter og/eller privatpersoner. Denne andelen er nesten uforandret fra 2004 da tilsvarende andel var 71 prosent. Av disse foretakene oppga 16 prosent at mer enn 70 prosent av alle skjemaer og blanketter var tilgjengelige for elektronisk utfylling og innrapportering. Videre oppga 21 prosent av foretakene at 30-70 prosent av deres skjemaer/blanketter var tilrettelagt på samme måte. Dette er om lag de samme andelene som ble registrert i 2004. Andelen foretak som oppgir at mindre enn 30 prosent av skjemaer/blanketter er tilrettelagt for elektronisk utfylling, er mindre i 2005 enn i 2004. Til gjengjeld er det en større andel av foretakene som oppgir at de ikke vet hvor mange av skjemaene som er elektroniske.

Andelen foretak som anvender ulike type IT-systemer. 2004 og 2005. Prosent

Andelen foretak fordelt på graden av tilgjengelige elektroniske  skjemaer/blanketter. 2004 og 2005. Prosent

Flest bruker "open source-software"

Om lag 47 prosent av de statlige foretakene benyttet "open source-software" på ett eller flere områder i 2005. Med "open source" menes at programvaren kan anvendes uten lisensbetaling og at kildekoden er åpen og fritt tilgjengelig. 34 prosent oppga at de benyttet denne typen programvare på servere, mens kun 7 prosent benyttet office-pakker av samme type. Rundt 32 prosent benyttet denne typen programvare på andre områder, for eksempel administrative systemer.

Elektroniske journalsystemer var mest utbredt blant de systemene som ble kartlagt i 2005. 88 prosent benyttet denne typen systemer i 2005. 68 prosent av foretakene hadde medarbeidere som utførte fjernarbeid med tilgang til alle eller deler av foretakets IT-systemer. Minst utbredt av de kartlagte systemene var økonomisystem som var integrert med system for elektronisk innkjøp. 24 prosent av foretakene benyttet denne typen systemer i 2005, mot 15 prosent i 2004. Generelt sett øker andelen foretak som benytter de systemene som er kartlagt i undersøkelsen.

Andelen foretak som har iverksatt ulike sikkerhetstiltak. 2004 og 2005. Prosent

Andelen foretak som har vært utsatt for ulike typer problemer i løpet av det siste året. 2005. Prosent

IT-sikkerhet høyt prioritert

Om lag 44 prosent av foretakene hadde opplevd sammenbrudd i forbindelsen til Internett eller andre eksterne nettverk i løpet av det siste året. Videre oppga 36 prosent at de hadde opplevd virusangrep, ormer eller lignende som hadde resultert i tap av data eller arbeidstid. IT-misbruk av økonomisk karakter som for eksempel bedrageri eller manipulasjon av data, hadde forekommet hos 2 prosent av foretakene.

Sikkerhetstiltak knyttet til IT er høyt prioritert. Mest utbredt er løpende abonnement på antivirusprogram og brannmur, som benyttes av henholdsvis 99 og 96 prosent av foretakene. "Intrusion detection"-programmer er minst utbredt og ble benyttet av 65 prosent av foretakene. Dette er program som benyttes til å avdekke og varsle om uønsket datatrafikk. Generelt var det en større andel foretak som hadde iverksatt de ulike sikkerhetstiltakene i 2005 enn året før.

Endringer på utvalgte områder som følge av IT-prosjekter. Andelen foretak fordelt på graden av endring. 2005. Prosent

IKT-bruk førte til endringer

Foretakene ble spurt om hvilken betydning de siste to års IT-prosjekter har hatt på noen utvalgte områder. 57 prosent oppga at de i svært eller ganske stor grad hadde ført til omlegginger og forenklinger av arbeidsrutiner. Dette er om lag samme andel som i 2004. Videre oppga 36 prosent at de i samme grad hadde ført til ny fordeling av roller og oppgaver. Dette representerer en nedgang på 7 prosentpoeng fra 2004. I 2004 oppga 15 prosent av foretakene at prosjektene i svært eller ganske stor grad hadde ført til frigjøring av ressurser. I 2005 hadde denne andelen økt til 22 prosent.

Tabeller: