Halvparten av befolkningen dropper TV
Publisert:
Andelen som så på lineær-TV, inkludert direktesendt nett-TV i 2019, falt med 12 prosentpoeng fra året før. Kun 48 prosent ser dermed på direktesendt TV en gjennomsnittsdag.
- Tallene er hentet fra
- Norsk mediebarometer
- Artikkelen er en del av serien
- Norsk mediebarometer (arkiv)
Trenden fortsetter, siden 2010 har andelen TV-seere i befolkningen falt med hele 34 prosentpoeng i perioden fram til 2019, viser tall fra Norsk mediebarometer 2019.
- I begynnelsen av tiåret var andelen fjernsynsseere på 82 prosent, mens i 2019 var den 48 prosent, sier Emma Castillo Schiro, som er ansvarlig for Norsk mediebarometer 2019
Det ble også registrert en markant nedgang i andel fjernsynsseere i 2015 da det var 7 prosentpoeng lavere andel enn året før. Fra 2018 til 2019 ser vi nok en kraftig nedgang på andel TV-seere, med hele 12 prosentpoeng fra 60 prosent.
Figur 1. Andel fjernsynsseere en gjennomsnittsdag
Prosent | |
2010 | 82 |
2011 | 81 |
2012 | 77 |
2013 | 74 |
2014 | 74 |
2015 | 67 |
2016 | 67 |
2017 | 62 |
2018 | 60 |
2019 | 48 |
Nedgangen i andel fjernsynsseere bør sees i sammenheng med utviklingen av ulike typer nettbaserte video- og filmmedier, og oppgangen i andelen som benytter seg av disse.
NRK1 fortsatt på topp
NRK1 er fortsatt den mest populære TV-kanalen i Norge.
- 28 prosent av de som så på TV i 2019, så på NRK1 fremfor andre kanaler, sier Schiro.
Totalt var det 30 prosent som så på NRK sine kanaler (NRK1, NRK2, NRK3/Super). TV2 var sett av 22 prosent, mens kun 2 prosent så på TV2 Nyhetskanalen.
Både NRK-kanalene og TV2 hadde en nedgang på henholdsvis 2 og 4 prosentpoeng i andel fjernsynsseere i 2019 sammenlignet med året før. Likevel var det TVNorge som opplevde den største nedgangen, 6 prosentpoeng, i andel fjernsynsseere.
Ser fortsatt like lenge på TV
- De som så på TV i 2019 brukte i gjennomsnitt 2 timer og 45 minutter foran TV-skjermen, like lenge som året før, sier Schiro.
I 2010 brukte TV-seere i gjennomsnitt 3 timer og 5 minutter foran skjermen.
Nedgangen i andel TV-seere trekker ned antall minutter befolkningen i gjennomsnitt ser på TV.
- I 2019 brukte befolkningen i snitt 1 time og 18 minutter til å se på TV en gjennomsnittsdag mot 1 time og 38 minutter i 2018. Til sammenligning brukte vi i snitt 2,5 timer på å se TV i 2010, sier Schiro.
Figur 2. Antall minutter fjernsynsseing i hele befolkningen og blant seere en gjennomsnittsdag
Alle | Seere | |
2010 | 152 | 185 |
2011 | 157 | 195 |
2012 | 134 | 177 |
2013 | 132 | 180 |
2014 | 132 | 181 |
2015 | 107 | 160 |
2016 | 112 | 167 |
2017 | 104 | 169 |
2018 | 98 | 165 |
2019 | 78 | 165 |
Nyheter på TV holder stand
Som tidligere år, hadde størst andel av TV-seere sett på nyheter i 2019. Over halvparten av de som hadde sett på TV, oppga at de hadde sett på nyheter. En av fire TV-seere hadde sett på sport, som er den mest populære programkategorien etter nyheter.
Sju av ti TV-seere har sett nyheter på NRK1, mens fem av ti har sett nyheter på TV2. Dette var på omtrent samme nivå som året før. 36 prosent av TV-seerne oppga at de så på nyheter på NRK2, en nedgang på 11 prosentpoeng fra 2018. Disse andelene er ikke utelukkende, det vil si at samme person kan ha sett nyheter på flere TV-kanaler.
Figur 3. Andeler som har brukt ulike medier en gjennomsnittsdag
Papiravis | Radio | Fjernsyn | Internett | Video/film-medier | Lydmedier | Bøker | |
1991 | 84 | 71 | 81 | 10 | 43 | 24 | |
1994 | 85 | 67 | 82 | 11 | 44 | 18 | |
1996 | 82 | 59 | 82 | 9 | 37 | 19 | |
1998 | 81 | 59 | 83 | 10 | 8 | 42 | 18 |
2000 | 77 | 57 | 82 | 27 | 10 | 50 | 20 |
2002 | 77 | 58 | 85 | 35 | 10 | 49 | 23 |
2004 | 75 | 58 | 83 | 44 | 10 | 47 | 23 |
2006 | 74 | 54 | 83 | 60 | 10 | 43 | 24 |
2008 | 68 | 54 | 80 | 71 | 12 | 42 | 23 |
2009 | 65 | 53 | 80 | 73 | 13 | 41 | 27 |
2010 | 64 | 56 | 82 | 77 | 13 | 42 | 24 |
2011 | 63 | 55 | 81 | 80 | 14 | 38 | 27 |
2012 | 55 | 60 | 77 | 80 | 12 | 40 | 25 |
2013 | 51 | 59 | 74 | 85 | 15 | 41 | 25 |
2014 | 49 | 64 | 74 | 88 | 22 | 39 | 25 |
2015 | 42 | 59 | 67 | 87 | 21 | 38 | 23 |
2016 | 39 | 59 | 67 | 89 | 26 | 37 | 25 |
2017 | 32 | 54 | 62 | 90 | 37 | 50 | 25 |
2018 | 30 | 50 | 60 | 91 | 37 | 51 | 24 |
2019 | 27 | 48 | 48 | 90 | 43 | 55 | 25 |
Stabil avislesing
For første gang på mange år ser vi at den totale andelen som leser aviser i Norge, enten på papir eller nett, ikke faller. Færre leser papiraviser, mens flere leser aviser på nett.
Andelen som leser papiravis har gått ned fra år til år siden 1994 da andelen var 85 prosent. Tall fra Norsk mediebarometer viser at i 2019 var det 27 prosent, en nedgang fra 30 prosent i 2018. Det vil si hele 58 prosentpoeng lavere andel enn i 1994, som fortsatt leste papiravis en gjennomsnittsdag.
Andelen som leste nettsidene til papiraviser derimot, har økt noe, fra 51 til 55 prosent fra 2018 til 2019, så andelen lesere av papiravisenes nettsider er nå dobbelt så stor som andelen som leste papiraviser, 55 mot 27 prosent.
- Vi ser også en økning blant dem som leser andre nettaviser, altså de nettavisene som ikke utgir papirversjoner. Det er spesielt NRK.no som trekker opp, sier Schiro.
Vi er online enda lenger
Nesten alle i aldersgruppen 9-79 år i Norge har tilgang til internett. I 1997, som var første gang internett ble målt i mediebruksundersøkelsen, hadde 13 prosent tilgang til internett.
Ni av ti brukte internett, og for disse var bruken i snitt 3 timer og 23 minutter en gjennomsnittsdag i 2019, noe som er 13 minutter mer enn året før.
- Større andel menn enn kvinner var på internett og av brukerne, var mennene i snitt om lag 15 minutter mer enn kvinnene på nettet, sier Schiro.
Faktasider
Kontakt
-
Emma Schiro
-
Hossein Moafi
-
SSBs informasjonstjeneste