22521_not-searchable
/utdanning/statistikker/vgu/arkiv
22521
Flere elever på medier og kommunikasjon
statistikk
2006-02-15T10:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere;Offentlig sektor
no
vgu, Videregående opplæring og annen videregående utdanning, videregående skoler, folkehøyskoler, fagskoler, elever, lærlinger, lærekandidater, utdanningsprogram, studieretninger, fagprøver, svenneprøver, kurstrinn, fullførte utdanninger, avbrutte utdanninger, innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldreKOSTRA, Utdanning, Videregående utdanning, Innvandring og innvandrere, Utdanning, Offentlig sektor
false

Videregående opplæring og annen videregående utdanning1. oktober 2005, foreløpige tall

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere elever på medier og kommunikasjon

Elevtallet øker i grunnkurs på studieretning for medier og kommunikasjon i videregående opplæring. Fra høsten 2004 til 2005 steg antall grunnkurselever på denne studieretningen med nesten 25 prosent.

Foreløpige tall per 1. oktober 2005 viser at 2 400 elever startet på grunnkurs i medier og kommunikasjon i videregående opplæring høsten 2005. Dette var nesten 480 flere elever enn på samme tid i 2004. Det er fortsatt slik at flest elever begynner på studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag. Høsten 2005 var det i alt 26 800 elever som startet på dette grunnkurset. Andre populære grunnkurs var helse- og sosialfag med 8 000 elever, mekaniske fag med 6 700 elever og formgivingsfag med over 5 800 elever. Ingen av de i alt 15 grunnkursene i videregående opplæring hadde så høy prosentvis økning fra 2004 til 2005 som studieretning for medier og kommunikasjon.

Antall elever og lærlinger i videregående opplæring var til sammen nær 213 700 1. oktober 2005. Om lag 183 000 av disse var elever, en økning på nesten 9 000 i forhold til elevtallet på samme tid året før. Antall lærlinger økte også fra 2004 til 2005, fra litt flere enn 29 000 til godt over 30 700.

Tre av fire med innvandrerbakgrunn er førstegenerasjonsinnvandrere

Det var om lag 17 400 innvandrere i videregående opplæring høsten 2005; 16 200 elever og 1 200 lærlinger. Elever og lærlinger med innvandrerbakgrunn defineres her som førstegenerasjonsinnvandrere (født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre) og personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre (etterkommere). 73 prosent av innvandrerelevene og 81 prosent av lærlingene per 1. oktober 2005 var førstegangsinnvandrere.

Personer som får opplæring spesielt organisert for voksne vil i en del tilfelle være integrert i ordinære kurs ved videregående skoler. I andre tilfeller vil de følge egne tilrettelagte opplæringstilbud, for eksempel komprimerte opplæringsløp, eller følge tilbud organisert av andre tilbydere enn fylkeskommunene. I tallene for 2005 er voksne, som i hovedsak er integrert i ordinære kurs eller egne klasser på en videregående skole, tatt med.

Flere avlagte fag- og svenneprøver

Etter flere år med nedgang i antall avlagte fag- og svenneprøver, har denne trenden snudd. Det har vært en økning i antall avlagte fag- og svenneprøver fra 2003/04 til 2004/05. Nær 18 600 kandidater gikk opp til fag- eller svenneprøve i tidsrommet 1. oktober 2004 til 30. september 2005. Dette er 290 flere enn året før. Om lag 17 100 av kandidatene besto prøven i 2004/05.

Det er tre "typer" kandidater som avlegger fag- eller svenneprøve: lærlinger, praksiskandidater og elever. Lærlingene gjennomfører opplæringen i en bedrift, praksiskandidatene er personer som går opp til fag- eller svenneprøve på grunnlag av allsidig praksis i faget og elevene får sin fagopplæring i skolen. Av de personene som gikk opp til fag- eller svenneprøve i 2004/05, var det om lag 11 800 lærlinger, 6 000 praksiskandidater og 800 elever i fagopplæring i skole. Mens lærlingene og praksiskandidatene hadde en beståttprosent på over 90, oppnådde bare 70 prosent av elevene med fagopplæring i skole fag- eller svennebrev i 2004/05.

Tabeller: