255769_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/aar
255769
Positiv utvikling for utenriks sjøfart i 2014
statistikk
2016-05-24T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false
Statistikken viser skipstypenes inntekter og kostnader fordelt etter type inntekt/utgift. I 2014 hadde utenriks sjøfart et driftsresultat på 19,9 milliarder kroner.

Driftsundersøkelse for sjøfart2014

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Positiv utvikling for utenriks sjøfart i 2014

I 2014 utgjorde driftsresultatet for utenriks sjøfart 19,9 milliarder kroner, som er en økning på 13 prosent fra året før. Driftsmarginen var på 14 prosent i 2014, men 13 prosent i 2013.

Foretak i utenriks sjøfart. Inntekter og kostnader (mill. kr)
2014Endring, prosent
2013 - 20142010 - 2014
Inntekter
Befraktning gods72 735,310,327,8
Linjefrakter pax-transport4 855,34,920,2
Tidsfrakter45 746,24,330,8
Bareboatfrakter9 760,919,4225,2
Kommisjon inkludert pooladministrasjonsinntekt11 535,326,595,1
 
Kostnader
Reisebestemte kostnader og bunkers36 328,610,733,9
Tidsfrakter betalt19 216,516,07,0
Bareboatfrakter betalt3 492,0-33,99,4
Andre kostnader65 735,810,3127,6
 
Driftsresultater19 860,313,5-17,3

Utenriks sjøfart består av foretak i fire næringsundergrupper:

- utenriks sjøfart med passasjerer

- utenriks sjøfart med gods

- slepebåter

- forsyning/andre sjøtransporttjenester for offshore.

Bruttofraktene inkludert kommisjon og managementhonorarer for utenriks sjøfart var på 144,6 milliarder kroner i 2014 mot 131,8 milliarder året før.

Bareboatfrakter fra norske befraktere øker mest

Bareboatfrakter fra norske befraktere ble tilnærmet fordoblet og utgjorde 4,4 milliarder kroner i 2014. Samme år økte fraktinntekten fra utleie av skip med mannskap fra utenlandske befraktere og reisefrakter med henholdsvis 25 og 9 prosent. Inntekten fra linjefrakt av gods gikk opp med 26 prosent, til 16,3 milliarder i 2014.

Vekst for bulkskipene

Bulkskip økte sine fraktinntekter med 32 prosent fra 2013 til 2014, og inntektene endte på 24,4 milliarder kroner. Denne skipstypen stod for 19 prosent av totale bruttofrakter i 2014. Fraktinntekten fra stykkgodsskipene, som samme år stod for 26 prosent av totale bruttofrakter, gikk opp med 10 prosent til 32,5 milliarder kroner. Tankskip hadde en reduksjon i inntektene på 14 prosent.

Økte reiseavhengige kostnader inklusive bunkers

Mens totale inntekter økte med 10 prosent, var veksten i totale kostnader på 9 prosent til 124,8 milliarder kroner i 2014. Kostnadene til bunkers og andre reiseavhengige kostnader økte med henholdsvis 5 og 17 prosent fra 2013 til 2014. Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap økte med 24 prosent, til 14,3 milliarder kroner i 2014. Kostnader til leie av norske skip med mannskap falt derimot med 3 prosent, til 4,9 milliarder kroner. Totalt gikk kostnadene til leie av skip uten mannskap, bareboat, ned med 34 prosent.

Vekst for innenriks sjøfart

Innenriks sjøfart består av foretak i tre næringsundergrupper:

- innenlandske kystruter med passasjerer

- innenriks sjøfart med gods

- kysttrafikk ellers med passasjerer.

I 2014 var omsetningen for innenriks sjøfart på 11,9 milliarder kroner mot 10,8 milliarder kroner i 2013. Dette innebærer en økning på 11 prosent. Innenriks godstransport og bilferjer hadde størst omsetningsøkning i 2014, henholdsvis 31 og 7 prosent mer enn året før. Omsetningen for innenriks passasjertransport falt med nesten 800 millioner kroner sammenlignet med 2013.