208069_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/aar
208069
Økte bareboatfrakter for utenriks sjøfart
statistikk
2015-06-09T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false
Driftsinntektene i utenriks sjøfart var på 132 milliarder kroner i 2013, nesten 4 prosent høyere enn i 2012.

Driftsundersøkelse for sjøfart2013

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte bareboatfrakter for utenriks sjøfart

I 2013 utgjorde samlede bareboatfrakter for utenriks sjøfart over 8 milliarder kroner. Dette er første gang på 12 år og 98,1 prosent over nivået i 2012. Med andre ord var fraktene i 2013 nesten dobbelt så høye som nivået i 2012.

Foretak i utenriks sjøfart. Inntekter og kostnader (mill. kr)
2013Endring, prosent
2012 - 20132009 - 2013
Inntekter
Befraktning gods65 961,7-11,828,7
Linjefrakter pax-transport4 628,411,913,1
Tidsfrakter43 880,926,829,4
Bareboatfrakter8 175,498,154,0
Kommisjon inkludert pooladministrasjonsinntekt9 117,8-5,377,6
 
Kostnader
Reisebestemte kostnader og bunkers32 822,8-10,934,3
Tidsfrakter betalt16 570,0-10,74,0
Bareboatfrakter betalt5 283,838,036,0
Andre kostnader59 581,84,872,2
 
Driftsresultater17 505,756,011,8

Utenriks sjøfart består av foretak i næringsundergruppene ‘utenriks sjøfart med passasjerer’, ‘utenriks sjøfart med gods’, ‘slepebåter’ og ‘forsyning/andre sjøtransporttjenester for offshore’. I 2013 utgjorde samlede bruttofrakter inkludert kommisjon 131,8 milliarder mot 127,3 milliarder i 2012.

Denne økningen i totale inntekter på 4 prosent, til tross for nesten uendret nivå på totale kostnader fra året før, forklarer i hovedsak den positive utviklingen for utenriks sjøfart i 2013.

Bareboatfrakter fra norske befraktere øker mest

Bareboatfrakter fra norske befraktere gikk kraftig opp med 114 prosent til 2,2 milliarder i 2013. Tidsfrakter fra norske befraktere økte også, til 11,6 milliarder, mot 9,1 milliarder året før.

Samtidig falt fraktinntekter fra linjefrakt av gods fra 19,1 milliarder i 2012 til 12, 9 milliarder i 2013, en reduksjon på 33 prosent.

Nedgang for stykkgodsskipene

Fra en vekst i 2012 reduserte stykkgodsskipene sine frakter med over 8 milliarder eller 22 prosent i 2013. I samme perioden økte fraktinntekten for tankskip og offshore og slep med henholdsvis 16 og 34 prosent.

Mindre av reiseavhengige kostnader inklusive bunkers

Fra 2012 til 2013 falt kostnadene til bunkers og andre reiseavhengige kostnader med henholdsvis 12 og 10 prosent. Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap falt med hele 21 prosent i samme periode, fra 14,4 til 11,5 milliarder kroner.

Kostnader til leie av norske skip med mannskap økte derimot med 24 prosent i samme periode. Det var tilnærmet nullvekst i kostander til leie av norske skip uten mannskap, bareboat. Andre driftskostnader viste en økning på 17 prosent til 16,7 milliarder i 2013. Totalkostnadene viste en nedgang på 2 prosent til 114,2 milliarder.

Stabilt for innenriks sjøfart

Innenriks sjøfart består av næringsundergruppene ‘innenlandske kystruter med passasjerer’, ‘innenriks sjøfart med gods’ og ‘kysttrafikk ellers med passasjerer’. Omsetning for innenriks sjøfart i 2013 var 10,7 milliarder mot 10,9 milliarder i 2012, en nedgang på 1,7 prosent. Dette skyldes i hovedsak reduserte inntekter fra bilferger, utenriks passasjertransport og innenriks godstransport. Inntekter fra bilferging falt med omtrent 178 millioner i 2013.