38682_om_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kist/kvartal
38682_om
statistikk
2016-03-18T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
false
Kostnadsindeks for innenriks sjøfart viser utviklingen i kostnader for eiere og operatører av skip som går langs norskekysten, og falt med 3,9 prosent fra 4. kvartal 2014 til 4. kvartal 2015.

Kostnadsindeks for innenriks sjøfart4. kvartal 2015

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Kostnadsindeks for innenriks sjøfart
Emne: Transport og reiseliv

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Vekter, fartøysgruppe og kostnadsgruppe

Kostnadsfordelingen for de ulike fartøysgruppene er basert på karakteristika for et representativt fartøy og er utledet fra undersøkelsene nevnt i avsnitt 3.2.

Med ferger menes båter som transporterer kjøretøy i forbindelse med innenlandsk veinett - bilferger. Passasjerbåter er inndelt i små og store hurtigbåter . Disse fartøysgruppene favner alle hurtigbåter som transporterer passasjerer i innenriks trafikk. Vi skiller mellom båter som faller inn under hurtigbåtkoden og de som faller utenfor. Hurtigbåtkoden knytter krav til fartøy basert på blant annet avstand til nødhavn, passasjertall og hastighet, og vil derfor gi ulike kostnadsfordelinger for små og store hurtigbåter. I praksis går skillet mellom små og store hurtigbåter på om hurtigbåten er større eller mindre enn 24 meter, største lengde. Med cruiseskip menes passasjerskip som har som hovedmål å gi en turistopplevelse og som tilbyr soveplasser. Gruppen slep/havnebuksering dekker skip som ikke direkte transporterer gods eller passasjerer men som tilbyr tjenester i havn eller langs kysten. I gruppen andre fraktefartøy er alle fartøy som primært transporterer gods som for eksempel tank, bulk og stykkgods.

Drivstoffkostnader er utgifter direkte knyttet til drivstofforbruk. Fra 2. kvartal 2009 t.o.m 4. kvartal 2016 er drivstoffkostnadene målt uten avgifter. Fra og med 1. kvartal 2017 inkluderer drivstoffkostnadene også CO2- og svovelavgift på marint drivstoff. Mannskapskostnader var fra 2. kvartal 2009 t.o.m 1. kvartal 2017 avtalte totale utgifter til ansatte ved rederiet. Overtid og bonus var ikke inkludert. Fra 2. kvartal 2017 inkluderer mannskapskostnadene flere arbeidskraftskostnadskomponenter enn før. Prismålingen inkluderer nå uregelmessige og faste tillegg, overtidsgodtgjørelse og feriepenger. Med reparasjon og vedlikehold menes ikke-aktiverte utgifter til reparasjon og vedlikehold. Administrative kostnader er rederiets kostnader som ikke er direkte knyttet fartøyet som for eksempel regnskapsføring. Resterende operasjonelle kostnader er samlet i gruppen øvrige kostnader.

Kapitalkostnader er kostnader ved bruk av realkapital. Ved binding av kapital i anleggsaktiva, realkapital, deles kostnadene i kapitalslit og rentekostnader. Kapitalslit er kostnader forbundet med slitasje eller verdireduksjon av anleggsaktiva. I regnskapssammenheng tilsvarer dette avskrivninger. Rentekostnadene er den kompensasjon som ytes mot at kapital er stilt til disposisjon. Den innskutte kapital, passiva, deles opp i gjeld og egenkapital. I kostnadsindeksen er ikke kompensasjon til egenkapital inkludert og kapitalkostnader i form av rentekostnader har da sin regnskapsmessige parallell i utgifter til betjening av lån.

Foretakenes kostnader er inndelt som følger:

  • Mannskapskostnader
  • Reparasjon og vedlikehold
  • Drivstoff
  • Administrative kostnader
  • Øvrige operasjonelle kostnader
  • Kapitalkostnader - kapitalslit
  • Kapitalkostnader - rentekostnad

Statistikken operer med følgende fartøysgrupper:

  • Ferger
  • Små hurtigbåter
  • Store hurtigbåter
  • Slep/havnebuksering
  • Andre fraktefartøy

Fra 2. kvartal 2009 t.o.m 4. kvartal 2016 publiserte SSB også en delindeks for cruise.

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Bakgrunn

Produksjon

Nøyaktighet og pålitelighet