53730_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kist/arkiv
53730
Jevn kostnadsøkning
statistikk
2011-09-20T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kist, Kostnadsindeks for innenriks sjøfart, rentekostnader, vedlikehold, drivstoff, kapitalslit, reparasjonskostnader, fraktefartøy, cruiseskip, ferger, hurtigbåter.Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Kostnadsindeks for innenriks sjøfart2. kvartal 2011

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Jevn kostnadsøkning

Totalkostnadene for rederier i innenriks sjøfart steg med 1,5 prosent fra 1. kvartal 2011 til 2. kvartal 2011. Veksten var på 7 prosent sammenlignet med 2. kvartal i fjor.

Selv med en kraftig økning i drivstoffkostnadene, økte totalindeksen for innenriks sjøfart med kun 7,0 prosent fra 2. kvartal i 2010, og med 1,5 prosent fra 1. kvartal i år. Årsaken er at de øvrige kostnadene økte vesentlig mindre enn drivstoff. Kostnadene for reparasjon og vedlikehold av skip hadde en svak reduksjon på 0,4 prosent, mens øvrige kostnader økte kun med 1,5 prosent sammenlignet med 2. kvartal i 2010. Delindeksen for administrative kostnader ble redusert med 0,4 fra 1. kvartal 2011, men samme delindeksen viser en økning på 5,7 sammenlignet med 2. kvartal i fjor.

Rentekostnadene økte

Delindeksen for rentekostnader er basert på tremåneders nominell NIBOR (norsk pengemarkedsrente) fra Norges Bank. Delindeksen lå på 110,4 i 2. kvartal 2011. Dette er en økning på 7,8 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og en økning på 1,3 fra 1. kvartal i år.

Størst kostnadsøkning for store hurtigbåter og slepebåter

For store hurtigbåter økte de totale kostnadene med 8,6 prosent fra 2. kvartal 2010 til 2. kvartal 2011. Innen kategorien slep/havnebuksering økt kostnadene med 7,9 prosent i samme periode. Indeksen for slep og havnebuksering lå på 111,1 i 2. kvartal 2011. Dette er en økning på 1,2 prosent fra kvartalet før.

Tabeller: