53736_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kist/arkiv
53736
Drivstoff øker fortsatt
statistikk
2011-03-16T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kist, Kostnadsindeks for innenriks sjøfart, rentekostnader, vedlikehold, drivstoff, kapitalslit, reparasjonskostnader, fraktefartøy, cruiseskip, ferger, hurtigbåter.Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Kostnadsindeks for innenriks sjøfart4. kvartal 2010

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Drivstoff øker fortsatt

Drivstoffkostnadene for rederier i innenriks sjøfart steg med 21,8 prosent fra 4. kvartal 2009 til 4. kvartal 2010. Sammenlignet med 3. kvartal 2010 var det en oppgang på 6,4 prosent.

Til tross for kraftig økning i drivstoffkostnadene fra 4. kvartal 2009 til samme kvartal året etter, økte totalindeksen for kostnader i innenriks sjøfart kun med 5,5 prosent. Årsaken er at de øvrige kostnadene økte vesentlig mindre enn drivstoff. Delindeksen for kostnader til mannskap økte kun 1 prosent sammenlignet med samme kvartal året før.

Økte rentekostnader

Delindeksen for rentekostnader er basert på tremåneders nominell NIBOR (norsk pengemarkedsrente) fra Norges Bank som i dette kvartalet lå på 2,55 prosent. I 4. kvartal 2010 var delindeksen på 104,6 mot 91,6 i samme kvartal året før. Dette gir en årlig vekst i rentekostnader på 14,1 prosent.

Størst kostnadsøkning for ferger og fraktefartøy

For fergene økte de totale kostnader med 5,5 prosent fra 4. kvartal 2009 til 4. kvartal 2010. Hos både små og store hurtigbåter økte kostnadene, med henholdsvis 5,3 og 5,5 prosent, sammenlignet med samme periode året før. For cruiseskip økte kostnaden med 4,6 prosent sammenlignet med 4. kvartal 2009. Innenfor kategorien andre fraktefartøy, som representerer godstransporten langs kysten, økte kostnadene 6,9 prosent fra 4. kvartal 2009 til samme kvartal året etter. Slep og havnebuksering hadde en økning på 4,9 sammenlignet med samme kvartal året før.

Tabeller: