12092_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/pppvare/arkiv
12092
Bilprisene høyest i Danmark og Norge
statistikk
2006-02-14T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser
no
pppvare, Prisnivå på varer og tjenester, prisnivåindeks, EU-land, EØS-land, internasjonale sammenligningerKonsumpriser, Priser og prisindekser
false

Prisnivå på varer og tjenester2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Bilprisene høyest i Danmark og Norge

Prisnivået i Norge på nye personbiler var Europas nest høyeste i 2004, ifølge resultater fra den europeiske kjøpekraftsundersøkelsen. Det norske prisnivået lå 51 prosent over gjennomsnittet i de 25 EU-landene (EU25). Danmark hadde det høyeste prisnivået i undersøkelsen, mens Sverige skilte seg ut blant de nordiske landene med et prisnivå under gjennomsnittet.

Undersøkelsen ble gjennomført innenfor rammen av den europeiske kjøpekraftsundersøkelsen 2004, og resultatene ble nylig lagt frem av Europakommisjonens statistikkontor, Eurostat. Prismaterialet i undersøkelsen bygger på listepriser, inkludert avgifter.

Relativt prisnivå på nye personbiler og private husholdningers konsum. 2004. EU25=100

Høyt avgiftsnivå noe av forklaringen

Det relative prisnivået varierer fra 18 prosent under EU-gjennomsnittet i Polen, til 87 prosent over snittet i Danmark. Det betyr at det relative prisnivået på nye personbiler er omtrent dobbelt så høyt i Norge og Danmark som i Polen. Finland og Island hører med blant landene med et høyt prisnivå, mens det svenske nivået ligger under gjennomsnittet i EU. Generelt kan man si at prisnivået på personbiler er noe lavere i EUs nye medlemsland i Sentral- og Øst-Europa enn i de tidligere 15 EU-landene (EU15).

Danmark, Finland, Irland, Portugal og Nederland har EUs høyeste avgiftsnivå på nye personbiler. Også i Norge er avgiftsnivået høyt. Dette gir seg utslag i prisnivået, men sammenhengen mellom avgifts- og prisnivå er ikke helt entydig. Andre forhold som kan føre til prisnivåforskjeller mellom land er ulikheter i kostnads- og inntektsnivå, konkurranseforhold og profittmarginer, valutakursutvikling og nasjonale krav til tekniske spesifikasjoner. For eksempel inkluderer bilprisene i Storbritannia et tillegg for å ha førersete og ratt på høyre side.

Prisnivå på biler i forhold til generelt pris- og inntektsnivå

Ved hjelp av figuren kan man sammenligne prisnivået på personbiler med det allmenne, relative prisnivået i hvert enkelt land. Dette kan gi et interessant perspektiv. Tyrkia, Romania, Bulgaria, Malta, EUs nye medlemsland i Sentral- og Øst-Europa, men også Portugal og Danmark, er land der det relative prisnivået på biler ligger vesentlig høyere enn det allmenne prisnivået. I Sveits, Sverige og Luxembourg er situasjonen det motsatte.

Bastante konklusjoner basert på en slik analyse bør begrense seg til de tilfellene der avviket mellom de to indeksene er betydelig.

Ser man på prisnivå på personbiler i lys av et internasjonalt sammenlignbart inntektsmål som for eksempel BNP per innbygger , vil vi se at prisnivået på biler er spesielt høyt i Tyrkia, Romania og Bulgaria, tatt i betraktning det relativt lave inntektsnivået. I motsatt tilfelle, det relativt høye danske og norske prisnivået på biler må ses i sammenheng med det høye inntektsnivået.

Ulikheter i spesifikasjoner, standardutstyr og rabattordninger er forhold som kompliserer en internasjonal prisnivåsammenligning for biler. Eurostat har forsøkt å korrigere prismaterialet for ulikheter i tekniske egenskaper og standardutstyr, men rabatter er ikke tatt hensyn til.

Les mer i Eurostat s " Statistics in Focus "