12829_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/ppi/arkiv
12829
Industriprisene opp
statistikk
2008-03-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Energi og industri;Nasjonalregnskap og konjunkturer
no
ppi, Produsentprisindeksen, prisutvikling, inflasjon, hjemmemarked, eksportmarked, konjunkturindikator, innsatsvarer, energivarer, konsumvarer, investeringsvarer, metallindustri, næringsmiddelindustri, oljeraffinering, maskinindustri, gruvedrift, metallpriser (for eksempel gull, aluminium, kobber)Energi, Industri og bergverksdrift, Konjunkturer, Olje og gass, Produsent- og engrosprisindekser, Energi og industri, Nasjonalregnskap og konjunkturer, Priser og prisindekser
false

Produsentprisindeksen15. februar 2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Industriprisene opp

Prisene steg betydelig fra januar til februar i flere av industrinæringene. Den totale produsentprisindeksen økte med 1,3 prosent.

;>Prisutvikling for utvalgte varegrupper. 2000=100

Etter to måneder med små endringer slo prisene i industrien tilbake fra januar til februar. For industrinæringene sett under ett gikk prisene opp med 1,9 prosent. Flere næringer opplevde relativt store prisendringer, noe som gir inntrykk av en bred oppjustering av prisene i norsk industrisektor denne måneden.

Prisene på næringsmidler økte med 1,8 prosent fra januar til februar. Dette er den største månedsendringen som er målt for denne næringen på mer enn ti år. Prisene gikk opp for både kjøtt, fisk, grønnsaker, oljer, meierivarer og kornvarer. Spesielt for oljer, grønnsaker og kornvarer gjorde prisene et hopp. Selv om man tar i betraktning at matprisene gjerne stiger mellom januar og februar, var økningene store.

Flere andre industrinæringer hadde relativt store prisøkninger, selv om de ikke var av like uvanlig størrelse som for matprisene. Prisene på trevarer, treforedling, raffinerte petroleumsprodukter, kjemiske produkter, maskiner og metaller økte med mellom 1,6 og 3,4 prosent.

To unntak skiller seg klart ut fra inntrykket av generell prisstigning: kraftprisene og prisene på elektriske og optiske produkter. Med en mild februarmåned gikk kraftprisene ned med 15,6 prosent. En prisnedgang på 2,1 prosent fra januar til februar for elektriske og optiske produkter er betydelig, selv for en industri med en fallende trend i prisene de siste årene.

Den ene prisen med aller størst betydning for den norske produsentprisindeksen er uten tvil oljeprisen. Gjennomsnittsprisen på olje (Brent Blend) var 3,1 prosent høyere i februar enn i januar, noe som bidro til stigningen i den totale indeksen.

Tolvmånedersendring: 20,2 prosent opp

Den totale produsentprisindeksen var 20,2 prosent høyere i februar 2008 enn i samme måned året før. Den store veksten skyldes først og fremst prisene på energivarer. Prisene på både olje og elektrisk kraft var klart høyere enn for tolv måneder siden. Økningen var på henholdsvis 45,0 og 31,6 prosent for olje (Brent Blend) og kraft (spotpris på Nord Pool).

Prisene på næringsmidler var 3,5 prosent høyere i februar i år enn i samme måned i fjor. Fire industrinæringer hadde en prisnedgang over disse tolv månedene: For treforedlings-, gummi- og plast- og metallindustriene, samt for elektriske og optiske produkter, gikk prisene ned.

Produsentprisindeks. 2000=100
  Februar 2008 Endring i prosent
  Januar 2008-
februar 2008
Februar 2007-
februar 2008
Totalindeks  155,5 1,3 20,2
       
Olje og gassutvinning  185,1 1,9 33,5
Industri og bergverksdrift  133,5 1,9 7,5
Kraftforsyning  267,7 -15,6 31,9
       
Etter varetype      
Innsatsvarer  127,3 2,0 0,3
Investeringsvarer  117,2 0,1 2,5
Konsumvarer  115,8 1,7 3,1
Energivarer  188,8 1,2 34,1

For informasjon om vareprisindeksen for industrinæringene, se www.ssb.no/vppi .