142897_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
142897
KPI opp 0,5 prosent
statistikk
2014-03-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. februar 2014

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI opp 0,5 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,5 prosent fra januar til februar 2014. Økte priser på flyreiser og matvarer bidro mest til oppgangen. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,1 prosent i februar 2014, mot 2,3 prosent i januar. KPI-JAE viste en oppgang på 2,4 prosent de siste tolv måneder.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
Januar 2014 - Februar 2014Februar 2013 - Februar 2014Februar 2014
KPI Totalindeks0,52,1135,8
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer1,33,7127,6
Bolig, lys og brensel-0,22,0167,9
Transport1,31,4147,8
Kultur og fritid-0,51,7117,4
Klær og skotøy0,20,452,6
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)0,62,4126,3
 
KPI etter leveringssektor
Andre norskproduserte konsumvarer-0,41,6162,6
Importerte konsumvarer0,41,290,3
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor0,43,2207,1
Figur 1. Konsumprisindeksen. Endring fra samme måned året før

KPI var 135,8 (1998=100) i februar 2014, mot 133,0 i februar året før. Det tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,1 prosent.

Månedsendring: Økte priser på flyreiser og matvarer

Fra januar til februar steg KPI med 0,5 prosent. Prisene på flyreiser steg 23,9 prosent fra januar til februar. Prisoppgangen kan ses i sammenheng med den sesongmessige oppgang i prisene på flyreiser samtidig som januarprisene var på et lavt nivå.

Matvareprisene økte 1,5 prosent fra januar til februar, og de fleste undergruppene viste prisstigning. Økningen, som opptrer som normalt i februar, kan tilskrives en justering av prisene for enkelte matvaregrupper, som fisk, meieriprodukter samt oljer og fett.

Prisene på møbler, tepper og reparasjoner bidro også til stigningen i KPI. Konsumgruppen steg med 4,6 prosent fra januar til februar, og skyldes i hovedsak oppgang etter januarsalget på møbler.

Månedsoppgangen i KPI ble dempet av prisnedgang på elektrisitet inkludert nettleie på 2,8 prosent. Det årlige Mammutsalget førte til at bokprisene falt med 13,1 prosent fra januar til februar.

Tolvmånedersendring: Økte mat- og bokostnader

KPI økte med 2,1 prosent fra februar 2013 til februar 2014. De siste tolv månedene har matvareprisene økt med 3,8 prosent, og alle matvaregruppene viste en positiv tolvmånedersvekst. Det var særlig fisk og kjøtt som bidro, hvor laks/ørret var den varegruppen som påvirket matvareprisene mest, med en prisøkning på 15,2 prosent. Prisoppgangen kan forklares med økt etterspørsel på verdensmarkedet i kombinasjon med uendret tilførsel av laks.

Beregnet husleie for selveiere steg 3,4 prosent fra februar 2013 til februar 2014. I samme periode økte prisene på drift og vedlikehold av transportmidler 2,7 prosent; herunder var det særlig vedlikehold og reparasjon på verksted som bidro, med en prisøkning på 3,5 prosent. De siste tolv måneder steg prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler 6,3 prosent, hvor høyere priser på møbler var hovedårsaken til prisstigningen. Restauranttjenester hadde en prisøkning på 3,0 prosent fra februar 2013 til februar 2014.

I motsatt retning trakk prisene på elektrisitet- og flybilletter. Elektrisitet inkludert nettleie hadde en prisnedgang på 3,8 prosent fra februar 2013 til februar 2014, og var den største bidragsyteren til å dempe oppgangen i KPI. Det ble målt et prisfall på 11,8 prosent for passasjertransport med fly i samme periode.

Endring i tolvmånedersveksten: Lavere veksttakt i KPI

Den løpende tolvmånedersveksten i KPI var 2,1 prosent i februar, ned fra 2,3 prosent i januar. Hovedårsaken til nedgangen i tolvmånedersveksten var prisutviklingen på møbler. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler steg 4,9 prosent fra januar til februar 2014, mens de økte 11,0 prosent i samme periode året før. Utviklingen i elektrisitetsprisene preget også nedgangen i tolvmånedersveksten ved å ha større prisnedgang fra januar til februar i år enn hva tilfelle var året før. Prisutviklingen på drivstoff og smøremidler bidro også til å dempe tolvmånedersveksten. I motsatt retning trakk matvareprisene, som viste høyre prisstigning fra januar til februar i år enn for tilsvarende periode i 2013.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 2,4 prosent i februar, uendret fra januar.