113793_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
113793
KPI opp 2,8 prosent siste tolv måneder
statistikk
2013-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false
Konsumprisindeksen (KPI) for september 2013 viser prisutvikling og inflasjon for varer og tjenester. Høyere priser på møbler og klær trakk KPI for september opp 0,5 prosent.

Konsumprisindeksen15. september 2013

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI opp 2,8 prosent siste tolv måneder

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra august til september, mye som følge av økte priser på møbler og klær. Fra september 2012 til september 2013 steg KPI 2,8 prosent, mot 3,2 prosent i august. KPI-JAE økte 1,7 prosent i samme periode, ned fra 2,5 prosent i august.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
August 2013 - September 2013September 2012 - September 2013September 2013
KPI Totalindeks0,52,8134,9
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer-0,21,7126,9
Bolig, lys og brensel0,78,3166,5
Transport0,00,8146,8
Kultur og fritid-0,31,1117,0
Klær og skotøy3,4-3,254,2
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)0,41,7125,4
 
KPI etter leveringssektor
Andre norskproduserte konsumvarer0,99,0162,7
Importerte konsumvarer0,9-0,489,9
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor0,53,5203,8
Figur 1 viser den prosentvise endringen i konsumprisindeksen over tid. Fra september 2012 til september 2013 økte KPI 2,8 prosent.

KPI var 134,9 (1998=100) i september 2013, mot 131,2 i samme måned i fjor. Dette gir en tolvmånedersendring på 2,8 prosent, hovedsakelig som følge av økte kraftpriser i denne perioden.

Månedsendring: Prisoppgang på møbler og klær

Fra august til september i år steg KPI med 0,5 prosent. Det var spesielt de sesongmessige bidragene fra møbler og klær som førte til månedsoppgangen. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler steg 8,6 prosent i september, mye som følge av oppgang etter tilbudsaktivitet på møbler i august. Samtlige kategorier innenfor klær viste prisøkninger, og dette førte til at klesprisene samlet sett steg 3,7 prosent. Prisoppgangen er lavere enn normalt for september, men må ses i sammenheng med at prisnedgangen under sommersalget i år har vært mindre enn tidligere år. Det ble registrert en prisoppgang på elektrisitet inkludert nettleie fra august til september, på 2,7 prosent.

Det var hovedsakelig bøker som var med på å trekke KPI i motsatt retning. Fra august til september falt bokprisene 8,4 prosent.

Tolvmånedersendring: Sterk vekst i elektrisitetsprisene

Fra september 2012 til september 2013 steg KPI med 2,8 prosent. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie økte 33,7 prosent i perioden. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie ligger i september i år litt over gjennomsnittsnivået de siste ti årene, mens nivået i september i fjor lå et godt stykke under gjennomsnittet. Dette forklarer den høye tolvmånedersveksten til elektrisitetsprisene inkludert nettleie.

Andre viktige bidragsytere til oppgangen i KPI de siste tolv månedene var blant annet beregnet husleie for selveiere, som steg 3,8 prosent. Prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk lå i september 4,5 prosent over nivået i september i fjor. I samme periode steg prisene på restauranttjenester 3,0 prosent.

Klesprisene falt 4,0 prosent fra september 2012 til september 2013,og var den største bidragsyteren til å dempe oppgangen i KPI de siste tolv måneder. Det ble målt en prisnedgang på 8,6 prosent for passasjertransport med fly i samme periode.

Endring i tolvmånedersveksten: Nedgang i KPI og KPI-JAE

Tolvmånedersveksten i KPI sank fra 3,2 prosent i august til 2,8 prosent i september. Hovedårsaken til nedgangen var prisutviklingen på klær. Klesprisene steg 3,7 prosent fra august til september i år, mot en prisoppgang på 8,8 prosent i samme periode i fjor. Utviklingen i matvareprisene preget også nedgangen i tolvmånedersveksten. Prisene på konsumgruppene flyreiser samt drivstoff og smøremidler bidro også til å dempe tolvmånedersveksten.

Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg 2,7 prosent fra august til september i år, mens de falt 1,2 prosent i samme periode i fjor. Dette, sammen med prisutviklingen på møbler og beregnet husleie for selveiere, bidro til å dempe nedgangen i tolvmånedersveksten i KPI.

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,7 prosent i september, ned 0,8 prosentpoeng fra 2,5 prosent i august. Dette kan i hovedsak forklares av prisutviklingen på klær, mat og flyreiser.

Mer om endringen i tolvmånedersvekstenÅpne og lesLukk

Tolvmånedersveksten gir et bilde av utviklingen mellom siste måneds indeks og indeks for samme måned året før. Siden indeksen ruller over 12 måneder påvirker både prisendringen fra for eksempel august til september året før og prisendringen mellom de samme månedene i år endringen i tolvmånedersveksten. De to siste månedene har tolvmånedersveksten i KPI-JAE vist svinginger, fra 1,8 prosent i juli til 2,5 prosent i august og til 1,7 prosent i september. Dette kan forklares av ulikt forløp i prisene på flyreiser, klær og matvarer i år sett i forhold til samme måneder i fjor.