21195_not-searchable
/offentlig-sektor/statistikker/kommregnfy/arkiv
21195
Stabil økonomi i fylkeskommunene
statistikk
2006-03-22T10:00:00.000Z
Offentlig sektor;Offentlig sektor
no
kommregnfy, Fylkeskommuneregnskap, fylkeskommunal økonomi, fylkeskommunale finanser, driftsregnskap, statlige overføringer, investeringer, finansiering, fylkeskommunale innkjøp, eiendomsskatt, gebyrsatser, brukerbetaling, eiendomsdrift, funksjonsfordelt driftsregnskap, fylkeskommunale tjenester, fylkeskommunale inntekter og utgifter, finansieringskilder, særbedrifter, FKF, IKS , interkommunalt samarbeidKOSTRA, Kommunale finanser, Offentlig sektor
true

Fylkeskommuneregnskap2005, foreløpige tall

Innhold

Publisert:

Stabil økonomi i fylkeskommunene

Foreløpige tall tyder på stabilitet i fylkeskommunenes økonomi i 2005. Netto driftsresultat for fylkeskommunene samlet utgjør 1,4 milliarder kroner. Det tilsvarer omtrent det samme som tall fra 2004. Videregående skole og samferdsel står for de største andelene av utgiftsporteføljen.

Fylkeskommunene kan vise til et samlet positivt brutto driftsresultat på 390 millioner kroner eller 1,1 prosent av brutto driftsinntekter i 2005. Dette er en nedgang i forhold til 2004 hvor resultatet var på 575 millioner eller 1,7 prosent.

Brutto driftsresultat er kommunenes brutto driftsinntekter fratrukket brutto driftsutgifter, inkludert avskrivningskostnader. Begrepet kan i stor grad sammenlignes med "driftsresultat" i resultatoppstillingen til bedrifter med regnskapsplikt etter regnskapsloven.

Til forskjell fra brutto driftsresultat er det i netto driftsresultat gjort fradrag for netto rente- og avdragsbelastning, mens virkningen av avskrivningskostnadene er eliminert.

Netto driftsresultat for fylkeskommunene samlet sett utgjør 1,4 milliarder kroner i 2005 eller 4,0 prosent av brutto driftsinntekter. Med kun 0,3 prosent endring i forhold til 2004 kan det se ut som om netto driftsresultat for fylkeskommunene samlet sett har stabilisert seg på et sunt økonomisk nivå. Netto driftsresultat kan benyttes til finansiering av investeringer eller avsettes til senere bruk, og er dermed et uttrykk for fylkeskommunenes økonomiske handlingsrom.

Investering og finansiering

Brutto investeringsutgifter har hatt en økning fra 2004 til 2005 med om lag 280 millioner kroner eller i underkant av 9 prosent, og det er fortsatt et høyt investeringsnivå i fylkeskommunene. Investeringsregnskapets inntekter, refusjoner og salg av realkapital holder seg på et relativt stabilt nivå fra fjoråret til 2005.

Overskuddet før lån og avsetninger fra 2004 er snudd til underskudd i 2005. Overskuddet i 2004 var på 50 millioner kroner, mens det i 2005 er et underskudd på om lag 280 millioner kroner før lån og avsetninger.

Bruk av lån er fordoblet siden 2004, fra 800 millioner kroner til om lag 1,8 milliarder kroner i 2005. Samtidig har fylkeskommunene samlet avsatt over 700 millioner kroner til fond, hele 560 millioner kroner mer i enn i 2004.

Brutto driftsutgifter fordelt på utgiftsområder. Fylkeskommuner. Foreløpige tall 2005

Utgiftsporteføljen

Mer enn halvparten av fylkeskommunenes totale brutto driftsutgifter går til videregående opplæring. I 2005 utgjør dette i overkant av 55 prosent av utgiftene. I 2005 stod samferdsel for 17 prosent av utgiftene, mens administrasjon, styring og fellesutgifter stod for noe over 6 prosent.

Om tallgrunnlaget

Landstall for fylkeskommunene bygger på regnskapstall fra samtlige 18 fylkeskommuner. Tall for Oslo presenteres sammen med kommunene.

For nøkkeltall og detaljerte regnskapstall for den enkelte fylkeskommune henvises til våre nettsider http://www.ssb.no/kostra/

Tabeller: