44639_not-searchable
/kultur-og-fritid/statistikker/kulturbar/arkiv
44639
Flere går på konserter med populærmusikk
statistikk
2005-05-23T10:00:00.000Z
Kultur og fritid;Kultur og fritid
no
kulturbar, Norsk kulturbarometer, kulturbruk, konserter, kino, ballett, opera, teater, museer, kunstutstillinger, idrettsarrangementer, bibliotekIdrett og friluftsliv , Kultur, Kultur og fritid
false

Norsk kulturbarometer2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere går på konserter med populærmusikk

Konserter med populærmusikk er det kulturtilbudet som har økt mest i oppslutning fra 2000 til 2004. Likevel er kinoene det tilbudet som flest bruker, deretter følger idrettsarrangementer og folkebibliotek. Ballettforestillinger og opera-/ operetteforestillinger er de tilbudene færrest har fått med seg i løpet av året. Barn og unge er større kulturbrukere enn voksne, og kvinner er mer aktive enn menn.

Det nye kulturbarometeret for 2004 viser at 47 prosent i alderen 9-79 år hadde vært på en populærkonsert i løpet av de siste 12 månedene. I 2000 var andelen 39 prosent. Dette er den største forandringen i kulturbruken, viser undersøkelsen i 2004 sammenlignet med fire år tidligere. Kino er fremdeles det tilbudet som flest personer bruker. 68 prosent gikk på kino de siste 12 måneder i 2004, mot 65 prosent i 2000. Idrettsarrangement og folkebibliotek er de tilbudene som følger deretter, med en årlig oppslutning på henholdsvis 55 og 54 prosent. Folkebibliotekene har hatt en liten, men jevnt økende oppslutning de seinere åra.

Mens 49 prosent hadde vært på teater, musikal eller revy i 2004, hadde 42 prosent vært på museer og på kunstutstillinger. 35 prosent hadde vært på konsert med klassisk musikk, samtidsmusikk, kirkemusikk eller kor, 12 prosent på ballett- eller danseforestillinger og 5 prosent på opera- eller operetteforestillinger. Andelen som går på ballett-/danseforestillinger har økt noe de seinere åra.

To av tre har aldri vært på opera eller operette

I 2004-undersøkelsen var det ingen som svarte at de aldri hadde vært på kino. Derimot hadde 3 prosent aldri vært på museum, 4 prosent hadde aldri vært på folkebibliotek og 5 prosent hadde aldri vært på et idrettsarrangement. 58 prosent hadde aldri vært på en ballett- eller danseforestilling, og 65 prosent hadde aldri sett en opera- eller operetteforestilling. Andelen som besøker tros- eller livssynsmøter per år lå på 40 prosent i 2004, omtrent det samme som tidligere undersøkelser fra og med 1994 har vist. 28 prosent hadde vært på kulturfestival i 2004.

Kulturtilbudene brukes mer av kvinner

Det er en større andel kvinner en menn som er brukere av de tradisjonelle kulturtilbudene. Kvinner er i større grad brukere av teater, opera, ballettforestillinger, klassiske konserter, kunstutstillinger, folkebibliotek og på tros-/livssynsmøter. Menn går derimot atskillig mer på idrettsarrangement, og noe mer på konsert med populærmusikk. Begge kjønn går like ofte på kinoer og kulturfestivaler.

Mye kulturbruk blant barn og unge

Barn og ungdom er større brukere av de fleste kulturtilbud enn andre aldersgrupper. Barn i alderen 9-15 år er den gruppen som i størst grad har vært på idrettsarrangement, ballett-/danseforestilling, museum og folkebibliotek per år. De har også i større grad enn andre vært på tros- eller livssynsmøter enn andre aldersgrupper. Dessuten er barna, sammen med de unge, de som i størst grad har vært på kino i løpet av året. Unge er den største publikumsgruppen på populærkonserter og kulturfestivaler.

Kulturbruken er sosialt ulikt fordelt

Folks inntekt og utdanning har stor betydning for bruken av de fleste kulturtilbudene. De med høy utdanning bruker kulturtilbudene i betydelig større grad enn personer med lav utdanning. Dette gjelder i særlig grad kino, teater, opera, ballett, kunstutstillinger og museer. Dette er også ganske tydelig for besøk på folkebibliotek og konserter, både klassiske og populærkonserter. De som går på idrettsarrangement, på kulturfestivaler og på tros- eller livssynsmøter er derimot jevnere fordelt utdanningsmessig.

Størst interesse for idrett og populærkonserter

Én av fem nordmenn er meget interessert i å gå på idrettsarrangement. Dette er derfor det mest populære kulturtilbudet. Dernest følger populærkonserter, kino og folkebibliotek. Derimot er det bare 2 prosent som sier de er meget interessert i å gå på ballettforestillinger, 3 prosent på operaforestillinger og 5 prosent på klassiske konserter. Hele 73 prosent sier de ikke er interessert i å gå på ballettforestillinger. Det samme gjelder operaforestillinger.

Interessen for å gå på idrettsarrangement er størst blant menn og blant barn og unge. Interessen for andre kulturtilbud er størst blant kvinner. Forskjellen er særlig stor for å gå og se på ballett. Mens 2 prosent av mennene sier at de er meget, eller ganske interessert i denne typen kulturtilbud, er andelen 14 prosent for kvinnene.

Størst egenaktivitet i idrett og musikk

Det er innenfor idrett at nordmenns kulturelle egenaktivitet er størst. I 2004 svarte 31 prosent at de er medlem av idrettslag, og 29 prosent har vært deltakere på idrettsarrangement de siste to åra. Det er barn og unge som er de mest aktive deltakerne. Menn er mer aktive enn kvinner.

I tillegg til idrett er også musikkaktiviteter populært. 36 prosent kan spille instrument og 13 prosent spiller regelmessig. 8 prosent er med i kor eller orkester. 13 prosent av befolkningen har opptrådt offentlig med sang eller musikk de siste to åra. 4 prosent er aktivt med i organisert dans på fritida. Kvinner er stort sett noe mer aktive enn menn på disse områdene, og barn mer enn voksne.