15854_om_not-searchable
/utenriksokonomi/statistikker/intinvpos/aar
15854_om
statistikk
2013-10-02T10:00:00.000Z
Utenriksøkonomi
no
true
Internasjonal investeringsposisjon viser Norges fordringer og gjeld overfor utlandet. Norges nettofordringer mot utlandet var 2 905 milliarder kroner i 2012.

Internasjonal investeringsposisjon2012

Statistikken publiseres fra desember 2014 sammen med Fordringer og gjeld overfor utlandet.

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Internasjonal investeringsposisjon
Emne: Utenriksøkonomi

Ansvarlig seksjon

Seksjon for finansregnskap

Definisjoner av viktige begrep og variabler

IIP følger samme begreper og kjennemerker som utenriksregnskapet, og begge statistikkene er basert på retningslinjene og anbefalingene i IMFs Balance of Payments Manual (BPM5). Det betyr også at beholdningstallene i IIP i prinsippet skal være konsistente med tallene for transaksjoner og omvurderinger i utenriksregnskapet.

IIP er primært delt inn etter funksjon, dvs. direkteinvesteringer, porteføljeinvesteringer, andre finansinvesteringer og internasjonale reserver.

Direkte investeringer

Investeringer over landegrensene der investor har til hensikt å etablere en varig økonomisk forbindelse og utøve effektiv innflytelse på virksomheten i et investeringsobjekt. I praksis dreier det seg om en direkte investering når eierandel er på minst 10-20 prosent.

 

Porteføljeinvesteringer

Finansiell investering som ikke har som formål å være en varig økonomisk forbindelse. Porteføljeinvesteringer har ofte mindre omfang og en kortere investeringshorisont enn direkte investeringer, og eierandelen i selskapet det investeres i, er under 10-20 prosent.

 

Andre finansinvesteringer (utenriksøkonomi)

Andre finansinvesteringer er en residualkategori som omfatter alle investeringer som ikke er med i direkte investeringer, porteføljeinvesteringer og internasjonale reserver.

 

Internasjonale reserver

Sentralbankens beholdning av utenlandske verdipapirer og andre typer fordringer til bruk for valuta- og pengepolitikk. I Norge er det bare Norges Bank som har internasjonale reserver. Reserver eksisterer i utgangspunktet bare som fordringer, dvs. at utenlandske sentralbankers eventuelle plasseringer av reserver i Norge (for eksempel i norske verdipapirer) ikke skal registreres som "reservegjeld", men som porteføljeinvesteringer i Norge.

 

Verdipapirer og andre finansielle instrumenter

Omfatter verdien av markedsbaserte aksjer, obligasjoner sertifikater og verdipapirfondsandeler mv sammen med verdien av og ikke-markedsbaserte aksjer og andeler - og andre omsettelige verdipapirer

 

Markedsverdi

Den faktiske verdi/pris et finsansobjekt handles til og som det er oppnådd enighet om mellom partene.

 

Fordringer

Utestående fordringer til norske og/eller utenlandske fordringshavere. Langsiktige fordringer defineres som fordringer med løpetid over 1 år, kortsiktige har løpetid under 1 år.

 

Gjeld

Gjeld til norske og/eller utenlandske fordringshavere. I enkelte statistikker inndeles gjeld i kortsiktig og langsiktig gjeld. Langsiktig gjeld er definert som som gjeld med varighet over ett år.

 

Nettofordring

Differansen mellom totale finansielle fordringer og total gjeld. Nettofordringene representerer en sektors finansielle netto formue.

Standard klassifikasjoner

Klassifiseringen av IIP følger BPM5 og ESA95/SNA2008.

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig. Publiseres i september/oktober.

Internasjonal rapportering

Rapportering til Det internasjonale valutafondet (IMF). IIP inngår også i IMFs forpliktende program for dataspredning (SDDS) som Norge har sluttet seg til. Se IMF og gå på "Country Info" og velg Norge.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data hentes fra ulike kilder og lagres i en egen base. Grunnmaterialet anvendes av ulike statistikker.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med statistikken er å gi en oversikt over Norges beholdninger av fordringer og gjeld overfor utlandet. Dataene bør ses i sammenheng med utenriksregnskapets transaksjoner og omvurderinger. Dataene lages for å innfri forpliktelser overfor IMF som igjen bruker tallene til bl.a. internasjonale sammenligninger.

IMF publiserer de enkelte medlemslandenes IIP-tall - se IMF .
Norge leverte data til IMF første gang i 2002 med tilbakegående tall til 1998.

Brukere og bruksområder

Hovedbruker er IMF som bruker dataene til internasjonale sammenligninger.

Sammenheng med annen statistikk

Internasjonal investeringsposisjon viser beholdningsstørrelser og inngår sammen med utenriksregnskapets finansregnskap (transaksjoner og omvurderinger) i en samlet og konsistent statistikk for utenriksøkonomien. Dette systemet utgjør igjen utenlandsdelen av finansielle sektorregnskaper (FINSE), selv om kildebruken er noe forskjellig. (Den viktigste forskjellen er mer bruk av data fra Verdipapirsentralen i FINSE). IIP skiller seg presentasjonsmessig fra FINSE, ved at IIP er fordelt på funksjon (direkteinvesteringer, porteføljeinvesteringer, andre investeringer), mens FINSE følger objektsfordelingen i nasjonalregnskapet (System of National Accounts 2008). IIP benytter også retningsprinsippet (iht. Balance of Payments Manualen) for lån/utlån knyttet til direkteinvesteringer. Retningsprinsippet innebærer at alle gjelds- og fordringsforhold mellom direkteinvestor (for eksempel morselskap) og investeringsenhet (for eksempel datterselskap) nettoføres. Men netto av lån og utlån skal være lik i begge statistikkene, og det samme gjelder de samlede nettofordringene.
SSB lager i tillegg egne statistikker over utenlandsgjeld (kvartalsstatistikk), direkteinvesteringer (større omfang enn direkteinvesteringer i IIP) og landfordelte porteføljeinvesteringer.

Lovhjemmel

Statistikken bygger på ulike primærstatistikker med tilhørende hjemler. De viktigste hjemlene er statistikkloven, lov om tilsynet med kredittforetak, forsikringsselskaper og verdipapirer (kredittilsynsloven) og forskrift til § 27 i sentralbankloven om opplysningsplikt.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Statistikken omfatter i prinsippet alle institusjoner, foretak og personer som har fordringer eller gjeld overfor utlandet. Avgrensingen mellom Norge og utlandet følger prinsippene i nasjonalregnskapet.

Datakilder og utvalg

De viktigste kildene er årlig regnskapsstatistikk fra finansielle foretak slik som banker og andre kredittinstitusjoner, finansielle holdingselskaper, verdipapirfond, forsikringsselskaper, pensjonskasser og Norges Bank (bl.a. plasseringen av Statens pensjonsfond &– Utland). Andre kilder er årsdata for statlige eide og private ikke-finansielle foretak som innhentes i forbindelse med rapportering av utenriksøkonomi til SSB og rapportering om investeringer i utlandet, samt data for norske verdipapirer i Verdipapirsentralen og utenlandske verdipapirer i norske depoter.

De årlige regnskapsstatistikkene for foretak i finansiell sektor er totaltellinger, mens årsdataene for foretak i ikke-finansiell sektor i UT-rapporteringen dekker omtrent 90 prosent av populasjonen. Statens pensjonsfond - Utland dekkes av rapporter fra Norges Bank. Tallene for øvrige sektorer er enten totaltellinger basert på regnskapsinformasjon (resten av statsforvaltningen og kommunene) eller bygger på indirekte informasjon og beregninger (husholdninger, ideelle organisasjoner mv.)

Datainnsamling, editering og beregninger

Data for banker, andre finansieringsforetak og verdipapirer ble samlet inn av Norges Bank til og med 2006, deretter ble innsamlingen overtatt av SSB. Data for forsikringsselskaper og pensjonskasser samles inn av SSB gjennom FORT og PORT rapportering. Data for ikke-finansielle foretak hentes også inn av SSB via Rapportering om utenriksøkonomi og Rapportering av investeringer i utlandet. Data for finansiell sektor blir gruppert sammen med data for ikke-finansiell sektor i en egen database.

Data kontrolleres i flere ledd, dvs. når data kommer fra rapportør, når data sammenstilles og ved endelig publisering. Det blir foretatt både manuelle og automatiske kontroller.

Årsutvalget av ikke-finansielle foretak dekker det meste av populasjonen. Utvalgstallene skal etter hvert vektes opp ved hjelp av statistiske metoder, slik at de dekker hele populasjonen. Dette arbeidet er imidlertid ennå ikke ferdigstilt. Tall skal være oppgitt i markedsverdi eller tilsvarende verdivurdering, noe som er spesielt viktig for aksjekapitalen. Når markedsverdien ikke er oppgitt, beregnes en tilnærmet markedsverdi i den grad vi har informasjonsgrunnlag.

Konfidensialitet

Tall blir ikke offentliggjort dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen i de tilfellene dette medfører fare for identifisering.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Data for internasjonal investeringsposisjon fra og med 1998 og frem til i dag er sammenlignbare, men datagrunnlaget for ikke-finansielle foretak og husholdninger er endret fra og med 2004. SSBs rapportering for utenriksøkonomi erstattet da den tidligere såkalte finanstellingen og Norges Banks valutastatistikk.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det kan forekomme måle- og bearbeidingsfeil i regnskapsdataene. Disse uoverensstemmelsene kan ha flere kilder:

*feil ved overføring av data fra foretakenes primærregnskap

*ulike regnskaps- og verdsettingsprinsipper

*ulike bokføringstidspunkt

*mangelfylte oppgaver fra rapportørene

Alle store foretak er med i undersøkelsen, men noe frafall må påregnes. Det arbeides med statistiske metoder for å korrigere disse frafallene.

Utvalgsfeilen måler det forventede avviket mellom utvalgets resultater og hva man ville ha fått dersom hele populasjonen ble undersøkt. For å sikre oss høy grad av dekning til lavest mulig kostnad, legges det stor vekt på å dekke store enheter i populasjonen målt ved størrelsene som skal rapporteres. Det er ikke gjennomført beregninger av utvalgsfeilen for undersøkelsen. Uvalgstrekkingen forutsetter i utgangspunktet at selve populasjonen omfatter det alt vesentlige av de enheter som har økonomiske mellomværende med utlandet. Det fins imidlertid ingen samlet oversikt over foretak som har slike mellomværender og i praksis vil det derfor være vanskelig å fange opp alle enheter ved utgangen av den enkelte rapporteringsperiode.