15670_not-searchable
/utdanning/statistikker/utannet/aar
15670
Kvinner velger ”myke” fag
statistikk
2003-07-03T10:00:00.000Z
Utdanning
no
utannet, Arbeidsmarkedskurs og annen videregående opplæring, AMO-kurs, fagfelt, eieforhold, eleverVoksenopplæring , Utdanning
true

Arbeidsmarkedskurs og annen videregående opplæring1. oktober 2002

Innhold

Publisert:

Kvinner velger ”myke” fag

Humanistiske og estetiske fag er mest populære hos kvinner i private utdanningsinstitusjoner. Nesten halvparten av kvinnene som deltar i 'annen videregående utdanning' velger fag innenfor dette fagfeltet.

'Annen videregående utdanning' består i hovedsak av private utdanningsinstitusjoner.

Foreløpige tall per 1. oktober 2002 viser at om lag 9 400 personer valgte 'annen videregående utdanning'. Det var en reduksjon i antall elever fra forrige år. Nedgangen utgjorde 7 prosent. Kvinnene var i flertall innenfor disse utdanningene, med en andel på 58 prosent. 88 prosent av elevene gikk i private skoler i 2002. Oslo hadde flest elever innenfor slike opplæringstilbud, med 1 800 elever - en andel på litt over 19 prosent. 94 prosent av disse elevene i Oslo fikk opplæring i private institusjoner. I Finnmark var det færrest i slik utdanning med litt over 80 elever, og vel 70 prosent av disse var å finne i privatskoler. Nær 5 000 av elevene i 'annen videregående utdanning' var i aldersgruppen 19-24 år. Dette utgjorde 52 prosent av elevene. Om lag 56 prosent av elevene i aldersgruppen 19-24 år var kvinner.

Litt færre elever på AMO-kurs

Når det gjelder arbeidsmarkedskurs (AMO-kurs), viser foreløpige tall for 2002 at det var registrert noe over 6 000 elever i en slik utdanning. Det er en svak nedgang i antall elever fra 2001 på om lag 170 elever. Innenfor arbeidsmarkedsopplæringen utgjorde kvinnene 53 prosent av elevene. Oslo, Hordaland og Rogaland hadde flest deltakere på AMO-kurs. 64 prosent av de som deltok på AMO-kurs var over 30 år. 2 200 av 3 900 personer i denne aldersgruppen var kvinner.

Kvinner velger humanistiske og estetiske fag

Innenfor 'annen videregående utdanning' var fagfeltet humanistiske og estetiske fag mest populært. Nesten fire av ti elever valgte fag innenfor dette fagfeltet. Kvinnene utgjorde her to tredjedeler av elevene. Fagfeltet naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag ble valgt av en av fem, hvorav menn var i overvekt med en andel på nær 58 prosent. I motsetning til kvinnene fordelte mennene seg jevnere på flere fagfelt, slik som naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag, i tillegg til humanistiske og estetiske fag.

En av tre på AMO-kurs tok et kurs innenfor naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag og en av tre allmenne fag. Også her var det forskjell på kvinners og menns valg. Menn foretrakk naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag (46 prosent) og kvinner i større grad allmennfag (34 prosent).

En av tre på AMO-kurs har minoritetsspråklig bakgrunn

I alt var det 2 700 elever med minoritetsspråklig bakgrunn på AMO-kurs eller 'annen videregående utdanning' - vel 2 000 elever i arbeidsmarkedsopplæring og 650 i 'annen videregående utdanning'. Kvinneandelen var henholdsvis 56 og 60 prosent. Minoritetsspråklige elever er her definert som førstegenerasjonsinnvandrere og personer som er født i Norge med to utenlandske foreldre og som ikke har norsk, svensk eller dansk landbakgrunn. Disse elevene utgjorde en andel på litt over 36 prosent på AMO-kursene og 8 prosent innenfor annen videregående utdanning.

Elever på AMO-kurs har foreldre med lav utdanning

Ved å se på foreldrenes utdanningsnivå og ta utgangspunkt i den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå, kan en sammenligne elevenes sosiale bakgrunn. Hvis begge foreldrene har like lang utdanning, er mors utdanning benyttet. Kort høyere utdanning omfatter universitets- og høgskoleutdanning av en varighet på inntil 4 år. Lang høyere utdanning omfatter universitets- og høgskoleutdanning av en varighet på mer enn 4 år. For AMO-kurs, der vi har opplysninger om foreldrenes utdanningsnivå, hadde et flertall av elevenes foreldre utdanning på videregående-skole-nivå som høyeste fullførte utdanning. Andelen var 60 prosent, mot 57 prosent i befolkningen som helhet. Andelen elever på AMO-kurs med foreldre som hadde høyere utdanning, var 13 prosent (mot 22 prosent i hele befolkningen), mens 27 prosent av elevene hadde foreldre med grunnskoleutdanning som høyeste fullførte utdanning. I befolkningen som helhet har 21 prosent dette utdanningsnivået.

Tabeller: