14742_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14742
Mer inntekter fra utenlandske befraktere
statistikk
2009-06-22T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Mer inntekter fra utenlandske befraktere

Tidsfrakter og bareboat-inntekter fra norske befraktere var i 2007 på 9,8 milliarder kroner, eller 9 prosent av totale inntekter, mot 9,9 prosent i 2006. Fra utenlandske befraktere var tilsvarende tall i 2007 29,3 milliarder kroner - eller 26,9 prosent av totalinntektene - mot 22,5 prosent i 2006.

Bruttofrakter, driftskostnader og driftsresultat. 2004-2007. Milliarder kroner

Norske redere med skip i utenriksfart hadde 108,9 milliarder kroner i bruttofrakter i 2007, en økning på 3,8 prosent i forhold til 2006. Driftsmarginen var på 26,7 prosent i 2007, sammenlignet med 24,7 prosent i 2006. Driftsresultatet for 2007 viser 29 milliarder kroner, som er over 3 milliarder mer enn i 2006.

Mer inntekt fra utenlandske befraktere

Inntekter i form av tidsfrakter og bareboat-frakter fra utenlandske befraktere har økt med 24,4 prosent fra 2006 til 2007. Samtidig har inntekter i form av tidsfrakter og bareboat-frakter fra norske befraktere gått ned med 5,7 prosent. Inntektene fra tidsfrakter for offshore forsyningsskip på den norske sokkelen viser en nedgang på 20,8 prosent.

Økt inntekt i linjefart

I samme periode opplevde foretak som transporterer gods i linjefart, en økning i inntektene. Bruttofraktene økte med 16,1 prosent fra 13,3 til 15,5 milliarder kroner i 2007.

Driftskostnader svakt opp

De samlede driftskostnadene for skip i utenriksfart var på 79,8 milliarder kroner i 2007. Dette er bare litt over 800 millioner mer enn i 2006, en økning på 1 prosent. Kostnader tilknyttet kommisjon til befraktere, meglere og agenter økte med 21,2 prosent, mens administrasjonskostnader til drift av skip sank med 39,4 prosent. Kostnadene til smøreolje gikk opp med 25,4 prosent, og kostnader til lasting og lossing steg med 22,5 prosent fra 2006 til 2007. Bruttolønn og sosiale ytelser til skipsmannskap har også hatt en økning på 17,5 prosent, fra 6,2 milliarder i 2006 til 7,3 milliarder i 2007.

Tabeller: