14744_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14744
Stabile marginer i utenriks sjøfart
statistikk
2008-07-11T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Stabile marginer i utenriks sjøfart

Driftsmarginen for foretak med skip i utenriksfart var på 24,7 prosent i 2006. Dette er på samme nivå som i 2004 og 2005, dersom vi holder andre driftskostnader utenfor.

Bruttofrakter og driftsutgifter for skip i norsk utenriksfart. 2001-2006. Milliarder kroner

Sammenlignet med 2005 har bruttofraktene for foretak med skip i utenriksfart gått litt ned. De samlede bruttofraktene for næringen utgjorde nærmere 105 milliarder kroner i 2006, en nedgang på rundt 1 prosent fra året før.

Mindre inntekter fra reisefrakter, mer fra offshore supply

Det har fra 2005 til 2006 vært en endring i sammensetningen av inntekter fra fart for foretak med skip i utenriks sjøfart. Inntekter fra reisefrakter og tidsfrakter fra utenlandske befraktere har blitt redusert med henholdsvis 24,0 og 18,2 prosent sammenlignet med året før. Samtidig har inntektene fra utleie av skip uten mannskap (bareboat) til norske befraktere blitt redusert med 24,5 prosent.

Inntektene fra tidsfrakter for offshore forsyningsskip på norsk sokkel har økt med 55,8 prosent sammenlignet med 2005, og var på 2,4 milliarder kroner i 2006. I samme periode har inntektene fra fraktkontrakter, linjefrakter fra godstransport og tidsfrakter fra norske befraktere økt med rundt 50 prosent.

Ny definisjon av driftskostnader

De samlede driftskostnadene for drift av skip i utenriksfart var på 79,1 milliarder kroner i 2006. Dette er litt høyere enn i 2005, noe som i hovedsak skyldes at andre kostnader som ikke er direkte relatert til driften av skipene er inkludert i statistikken fra og med 2006. Korrigert for dette var driftskostnadene noe lavere enn i 2005.

Økte bunkerskostnader

Det har vært en økning på henholdsvis 15,6 prosent i bunkerskostnader og 34,1 prosent i kostnader til lasting og lossing fra 2005 til 2006. De øvrige reiseavhengige kostnadene har gått ned med 10,9 prosent sammenlignet med året før.

Mens de totale kostnadene til leie av skip med mannskap (tidsfrakter) utgjorde 27,9 milliarder i 2005 var de på i underkant av 25 milliarder i 2006. Kostnader til leie av skip uten mannskap (bareboat) har derimot økt noe i samme periode.

Tabeller: