14746_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14746
Godt år for norske redere
statistikk
2007-06-19T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Godt år for norske redere

2005 var et godt år for norske redere med skip i utenriksfart. Bruttofraktene var på rekordhøye 106,2 milliarder kroner, og driftsmarginen før avskrivninger og nedskrivninger var på 26,2 prosent.

Bruttofrakter, driftskostnader og driftsresultat. 2001-2005. Milliarder kroner

Bruttofraktene økte med 7,6 prosent fra 2004 til 2005. De ordinære bruttofraktene utgjorde 77,7 milliarder kroner og gikk marginalt opp fra 76,1 milliarder i 2004. Bruttofraktene opptjent ved drift av poolvirksomhet økte derimot med hele 31,5 prosent i samme periode og var på 28,0 milliarder i 2005. Kommisjonsinntektene gikk kraftig ned til 0,5 milliarder kroner, som hovedsakelig skyldes at skipsmeklingsvirksomhet ikke lenger dekkes av undersøkelsen.

Foretak som transporterer passasjerer i linjefart opplevde en økning i inntektene i 2005. Bruttofraktene økte med 36,5 prosent fra 3,6 milliarder i 2004 til 5,0 milliarder i 2005. Driftsresultatet for 2005 viser 27,9 milliarder kroner, som er omtrent en milliard mer enn året før.

Nedgang i bruttolønn for skipsmannskap

I takt med økningen i bruttofraktene har driftskostnadene økt med 9,1 prosent til 78,3 milliarder fra 2004 til 2005. De største økningene kommer i postene for reiseavhengige kostnader, bunkers, tidsfrakter for utenlandske skip og bruttolønn til administrasjonspersonale. Mens bruttolønn til skipsmannskap har gått ned fra 5,9 milliarder i 2004 til 5,5 milliarder i 2005, har bruttolønnen til administrasjonspersonale gått opp fra 0,9 milliarder til 2,2 milliarder kroner.

De reiseavhengige kostnader og bunkers utgjør 35,5 prosent av driftskostnadene i 2005. Innleie av skip i form av tidsfrakter og bareboatleie (utleie av skip uten mannskap) betyr relativt mer og står for 37,4 prosent av driftskostnadene til rederne.

Tabeller: