54539_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/aar
54539
Sterkt reduserte bruttofrakter
statistikk
2011-07-20T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2009

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Sterkt reduserte bruttofrakter

Samlede bruttofrakter i utenriks sjøfart var under 100 milliarder kroner i 2009. Dette er første gang på fem år og 9 prosent under nivået i 2008.

Bruttofrakter, driftskostnader og driftsresultat. Milliarder kroner. 2005-2009.

Utenriks sjøfart består av foretak i næringsundergruppene utenriks sjøfart med passasjerer, utenriks sjøfart med gods, slepebåter, og forsyning/andre sjøtransporttjenester for offshore. Bruttofraktene inkludert kommisjon og managementhonorarer var på 99,7 milliarder i 2009 mot 109,9 milliarder i 2008.

Linjefrakt gods taper mest

Fraktinntekter fra linjefrakt av gods falt fra 20,6 milliarder kroner i 2008 til 13,2 milliarder i 2009, en reduksjon på over 35 prosent. Andre befraktingstyper som reisefrakter og fraktkontrakter falt med henholdsvis 10 og 23 prosent i samme periode. For utleie av skip med og uten mannskap var endringen samlet sett liten.

Stabilt for tankskipene

Bulkskip hadde en reduksjon i inntekter på rundt 31 prosent, stykkgodsskip en reduksjon på over 27 prosent, mens det var tilnærmet nullvekst for tankskipene fra 2008 til 2009.

Bruttofrakter etter skipstype #1. Milliarder kroner. 2007-2009

I fordeling av fraktinntekt etter skipstype anvendes høyeste aggregeringsnivå i Standard for skipstype fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Mindre leie av skip med mannskap

Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap var på 11,3 milliarder kroner i 2009. Dette er 6,7 milliarder mindre enn i 2008, en reduksjon på over 37 prosent. Kostnader til leie av norske skip falt med over 38 prosent i samme periode, fra 7,5 til 4,5 milliarder kroner. Leie av skip uten mannskap, bareboat, gikk samtidig opp med 2,8 milliarder kroner. Blant reiseavhengige kostnader og driftskostnader på skip var det største fallet i bunkers. Her falt kostnadene med over 5 milliarder kroner. Denne endringen må sees i sammenheng med oljeprisnivået i 2008 så vel som den reduserte aktiviteten fra 2008 til 2009.

Vekst for innenriks

Innenriks sjøfart består av næringsundergruppene innenlandske kystruter med passasjerer, innenriks sjøfart med gods og kysttrafikk ellers med passasjerer. Her var omsetning i 2009 på 9,6 milliarder kroner, mot 9,0 milliarder i 2008. Økningen skyldes økte inntekter fra passasjertransport og bilferger. For innenriks godstransport falt omsetning med over 100 millioner kroner fra 2008 til 2009.

Nytt datatilfang for land- og sjøansatte i utenriks sjøfart for 2009

Fra og med 2009 inkluderer tall på skipsmannskap og landansatte også innleid personell.

For mer informasjon, se Om statistikken .

Tabeller: