22814_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/arkiv
22814
Lengre turer med lastebil i 2000
statistikk
2001-02-21T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler4. kvartal 2000

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lengre turer med lastebil i 2000

Den samlede kjørelengden for norskregistrerte lastebiler økte med 1,8 prosent fra 1999 til 2000. Gjennomsnittlig transportlengde per tonn økte med 5 prosent. Transportarbeidet har økt hvert år siden den kvartalsvise nasjonale lastebilundersøkelsen startet opp i 1993.

Leietransportens andel av transportarbeidet har i denne perioden økt med 9 prosentpoeng, og var i 2000 på 84 prosent.

 Transportarbeid 1993-2000. Millioner tonnkilometer

Transportarbeidet var i 2000 totalt på 12 483,3 millioner tonnkilometer. Dette er en økning fra året før på 563,1 millioner tonnkilometer, eller 4,7 prosent. Siden transportmengden gikk svakt ned i denne perioden, indikerer dette at godset ble fraktet lengre. I 1995 var den gjennomsnittlige transportlengden 47 kilometer per tonn, mens den i 2000 var økt til 55,4 kilometer. Den tilsvarende økningen for biler i leietransport var på 55,3 kilometer per tonn i 1995 til 67 kilometer per tonn i 2000.

Små og mellomstore lastebiler betyr mindre

Det ble fraktet 225 millioner tonn gods i 2000. Dette var det samme som året før. Fra 1993 til 2000 har mengden gods transportert med spesialbiler (tankbiler, trekkvogner for semitrailere og andre spesialbiler) nesten blitt fordoblet, og utgjorde i fjor 76,6 millioner tonn. Dette var 34 prosent av den samlede transportmengden i 2000. Lastebiler med nyttelast på 11 tonn og over har siden 1993 økt sin andel av den totale transporterte mengden betydelig, og fraktet i 2000 132,9 millioner tonn, som tilsvarte 59 prosent av totalt transportert mengde.

I løpet av de siste fem årene har transportert mengde av vareslagene grus, sand og fyllmasse økt med nesten 23 prosent. I 2000 utgjorde denne transporten 121,9 millioner tonn, som tilsvarte 54 prosent av den totale transportmengden dette året.

 Frakt av gods etter kjøretøygruppe 1993-2000. Millioner tonn

Mer transport av farlig gods

Det ble transportert 9,3 prosent mer farlig gods i 2000 enn i 1999. Dette utgjorde en total økning på en million tonn. Transportarbeidet økte med nesten 12 prosent fra 1999 til 2000, som tilsvarte en økning på 127,9 millioner tonnkilometer.

Mindre tomkjøring

Utførte kjøretøykilometer har økt de siste tre årene, og økningen har vært noe sterkere for turer med last enn for turer uten last. Totalt antall turer har i den samme perioden hatt en nedgang, og antall turer med last har hatt en noe svakere nedgang enn turer uten last. Antall turer uten last har i løpet av de siste tre årene gått ned med 1,2 prosentpoeng. I løpet av de siste fem årene har kapasitetsutnyttelsen på turer med last økt med 0,5 prosentpoeng, og var i 2000 på 61,3 prosent. Dersom det korrigeres for volumgods, var kapasitetsutnyttelsen på 67,3 prosent.

Hovedtall for 4. kvartal 2000

 Kapasitetsutnyttelse. 1996-2000. Prosent

I 4. kvartal 2000 ble det transportert 57,8 millioner tonn gods. Dette er 3,1 millioner tonn mer enn i 4. kvartal 1999. Tomkjøringsprosenten var på 25,3 prosent i 4. kvartal 2000. Dette er en nedgang på 1,9 prosentpoeng siden 4. kvartal året før. I samme periode gikk tomkjøringsprosenten for biler i leietransport ned med 2,3 prosentpoeng, til 23,8 prosent. Transportarbeidet økte med 6,3 prosent sammenliknet med 4. kvartal i 1999. Den tilsvarende økningen for biler i leietransport var på 3,7 prosent.

Tabeller: