32305_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32305
Svakere vekst i KPI
statistikk
2009-10-09T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2009

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svakere vekst i KPI

Tolvmånedersveksten i KPI var 1,2 prosent i september, ned 0,7 prosentpoeng fra måneden før. KPI-JAE steg 2,4 prosent fra september 2008 til september 2009. KPI økte med 0,8 prosent fra august til september, og en viktig årsak var prisøkninger på klær og skotøy etter sommersalget.

Konsumprisindeksen. 1998=100

Konsumprisindeksen (KPI) var 126,4 (1998=100) i september 2009 mot 124,9 i samme måned i fjor. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,2 prosent i september i år, mot 1,9 prosent i august. Fallet i tolvmånedersveksten var hovedsakelig forårsaket av en nedgang i elektrisitetsprisene fra august til september 2009. mot en sterk oppgang på samme tid i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg 0,1 prosentpoeng, fra 2,3 prosent i august til 2,4 prosent i september i år.

Tolvmånedersveksten i KPI ned 0,7 prosentpoeng

Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,7 prosentpoeng fra 1,9 prosent i august til 1,2 prosent i september. Mens det var en økning i prisene på elektrisitet fra august til september i 2008 på 13,5 prosent viste denne gruppen en nedgang i samme periode i 2009 på 4,6 prosent. Dette var hovedårsaken til nedgangen i tolvmånedersveksten. Beregnet husleie og flypriser bidro også til fallet.

Prisøkning på klær og skotøy ga oppgang i KPI

Etter sommermåneder med tilbudsaktivitet steg prisene på klær og skotøy med 8,5 prosent fra august til september, og nærmet seg samme prisnivå som i mai. Prisene på flyreiser steg med 19,5 prosent fra august til september, likevel en noe svakere oppgang enn i samme periode i fjor. Matvareprisene steg med 1,1 prosent, og det var spesielt prisene på frisk frukt som økte. Flere av tjenestene innenfor kultur og fritid måles i september og viste samlet en prisoppgang på 3,8 prosent. Ellers ble det notert prisøkninger på bøker, møbler og utdanningstjenester.

I motsatt retning trakk elektrisitetsprisene som falt med 4,6 prosent, og prisene på drivstoff og smøremidler med en nedgang på 1,2 prosent. Også prisene på audiovisuelt utstyr fortsatte å falle, med en nedgang på 1,3 prosent i perioden.

Dyrere tjenester og matvarer siste tolv måneder

KPI steg med 1,2 prosent fra september 2008 til september 2009. Oppgangen skyldtes i hovedsak økte priser på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 4,0 prosent samt en økning i beregnet husleie, som gjenspeiler selveiernes bokostnader, på 2,8 prosent. Det var også en gjennomgående prisoppgang for tjenester i KPI siste tolv måneder. Priser på tjenester innen kultur og fritid steg med 7,9 prosent, mens restauranttjenester og feriereiser viste en økning på henholdsvis 4,6 og 5,6 prosent.

I motsatt retning trakk spesielt priser på elektrisitet og drivstoff og smøremidler, med fall på henholdsvis 19,9 og 5,3 prosent fra september i fjor til september i år. Prisene på teletjenester falt 10,7 prosent mens klær og audiovisuelt utstyr viste prisnedganger på henholdsvis på 2,2 prosent og 4,1 prosent i perioden.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2009-
juli 2010
September 2009 August 2009-
september 2009
September 2008-
september 2009
Januar-september 2008-
januar-september 2009
KPI totalindeks 1 000,0  126,4 0,8 1,2 2,4
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  114,4  123,4 1,1 4,0 4,5
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 25,5  143,4 0,2 4,4 5,2
Klær og skotøy 56,3 61,3 8,5 -1,9 -4,0
Bolig, lys og brensel  304,7  150,0 -0,6 -0,9 2,7
Møbler og husholdningsartikler mv. 61,8  107,3 0,9 2,8 3,7
Helsepleie 26,1  148,2 0,1 3,9 3,2
Transport  172,1  136,0 0,7 1,0 1,4
Post- og teletjenester 22,7 73,8 0,7 -8,6 -5,4
Kultur og fritid  120,6  114,8 1,1 3,7 3,1
Utdanning 2,4  163,1 3,3 3,3 4,5
Hotell- og restauranttjenester 35,3  147,1 0,3 3,2 4,0
Andre varer og tjenester 58,1  133,4 0,2 3,7 4,0
           
KPI-JE    122,3 1,1 2,5 2,8
KPI-JA    123,4 0,8 1,1 2,3
KPI-JAE    119,3 1,1 2,4 2,8
KPI-JAE sesongjustert    119,0 0,3