32322_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32322
Svak økning i KPI
statistikk
2009-04-08T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. mars 2009

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svak økning i KPI

KPI økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2009. Det var økte priser på klær som bidro mest til oppgangen. Fra mars 2008 til mars 2009 steg KPI med 2,5 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,7 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

Konsumprisindeksen (KPI) var 125,1 (1998=100) per mars 2009 mot 122,0 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,5 prosent i mars, det samme som i februar. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,7 prosent i mars mot 3,0 prosent i februar.

Økte klespriser ga oppgang i KPI fra februar til mars

KPI steg med 0,1 prosent fra februar til mars 2009. Prisene på klær og skotøy viste en samlet oppgang på 4,8 prosent, der klesprisene hadde en noe kraftigere oppgang enn prisene på skotøy. Beregnet husleie for selveierne økte med 0,4 prosent og var også en viktig faktor til økningen i KPI fra februar til mars.

Prisene på energivarer medvirket derimot til å dempe veksten i KPI. Elektrisitet inkludert nettleie viste en prisnedgang på 5,2 prosent, mens prisene på drivstoff og smøremidler sank med 1,1 prosent. Prisene på bøker falt med hele 20,4 prosent, noe som kan sees i sammenheng med det årlige Mamutsalget. Prisene på flyreiser bidro også i samme retning, med en nedgang på 4,6 prosent fra februar til mars.

Økte matvarepriser og bokostnader bak tolvmånedersvekst på 2,5 prosent

KPI steg med 2,5 prosent fra mars 2008 til mars 2009. Matvareprisene bidro mest til tolvmånedersveksten og steg med 5,1 prosent. Det ble også registrert høyere priser på både alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer. Videre var beregnet husleie for selveierne og prisene på elektrisitet inkludert nettleie viktige bidragsytere til tolvmånedersveksten, med en økning på henholdsvis 3,4 og 9,5 prosent. I tillegg var det økte priser på tjenester innenfor kultur og fritid samt restauranttjenester siste tolv måneder.

Prisene på drivstoff og smøremidler viste en nedgang på 11,1 prosent og bidro mest til å dempe veksten i KPI fra mars 2008 til mars 2009. Videre sank prisene på klær med 4,3 prosent, mens det for audiovisuelt utstyr og teletjenester var en prisnedgang på henholdsvis 8,3 og 9,4 prosent.

Nedgang i tolvmånedersveksten i KPI-JAE fra februar til mars

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt fra 3,0 prosent i februar til 2,7 prosent i mars. Nedgangen skyldes hovedsakelig utviklingen i prisene på flyreiser samt beregnet husleie for selveierne. I mars i år var det nedgang i prisene på flyreiser, mens det på samme tid i fjor ble registrert en kraftig oppgang. Når det gjelder beregnet husleie for selveierne, var det en svakere oppgang i mars i år sammenlignet med mars i fjor.

Det var ingen endring i tolvmånedersveksten i KPI fra februar til mars.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2008-
juli 2009
Mars 2009 Februar 2009-
mars 2009
Mars 2008-
mars 2009
Januar-mars 2008-
januar-mars 2009
KPI totalindeks 1 000,0  125,1 0,1 2,5 2,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  111,8  121,9 0,2 5,3 5,1
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 26,8  142,3 - 5,6 5,6
Klær og skotøy 59,1 61,0 4,8 -3,8 -5,2
Bolig, lys og brensel  295,0  150,9 -0,5 3,4 2,5
Møbler og husholdningsartikler mv. 63,3  107,8 0,9 4,4 4,0
Helsepleie 27,4  145,8 0,4 2,7 2,5
Transport  178,8  132,3 -0,3 -0,1 1,1
Post- og teletjenester 20,9 74,9 -0,3 -2,7 -2,7
Kultur og fritid  120,2  110,8 -0,9 2,8 3,0
Utdanning 2,7  157,9 - 4,6 4,6
Hotell- og restauranttjenester 34,4  144,5 0,3 4,2 4,4
Andre varer og tjenester 59,6  131,7 0,2 3,9 4,0
           
KPI-JE    120,8 0,3 2,7 2,9
KPI-JA    122,0 0,1 2,5 2,4
KPI-JAE    117,8 0,3 2,7 2,8
KPI-JAE sesongjustert    117,5 - 2,7