32356_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32356
Lav månedsvekst i KPI
statistikk
2008-04-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. mars 2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lav månedsvekst i KPI

Konsumprisindeksen (KPI) økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2008, og den lave månedsveksten skyldtes i hovedsak utviklingen i elektrisitetsprisene. Fra mars 2007 til mars 2008 steg KPI med 3,2 prosent, mens KPI-JAE økte med 2,1 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring frå samme måned året før

KPI var 122,0 (1998=100) per mars 2008 mot 118,2 i samme måned i fjor. Dette tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,2 prosent i mars, ned 0,5 prosentpoeng fra februar. KPI-JAE steg 0,6 prosent fra februar til mars 2008.

Elektrisitetsprisene falt i mars

KPI økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2008. Det var høyere priser på klær som bidro mest til økningen, med en oppgang i prisene på 4,0 prosent. Økte priser på flyreiser, dyrere drivstoff og smøremidler samt økning i husleiene medvirket også til at KPI økte fra februar til mars. Økningen i flyprisene i mars var sannsynligvis påvirket av høyere priser i forbindelse med påsken.

Den viktigste årsaken til at månedsendringen i KPI ble lav, var et kraftig prisfall på elektrisitet inkludert nettleie som totalt sett falt med 11,9 prosent. Det var særlig prisfallet i spotmarkedet som påvirket den samlede prisutviklingen på elektrisitet. Fra februar til mars var det også et kraftig prisfall på bøker, mest sannsynlig påvirket av Mammutsalget. I tillegg viste prisene på alkoholfrie drikkevarer en nedgang sist måned.

Fall i tolvmånedersveksten

KPI steg med 3,2 prosent fra mars 2007 til mars 2008. Til tross for at prisene på elektrisitet falt fra februar til mars, var de likevel 15,5 prosent høyere enn på samme tid i fjor, og utgjorde dermed det viktigste bidraget til tolvmånedersveksten i KPI. Kraftig prisvekst på flyreiser, samt drivstoff og smøremidler, medvirket også til å trekke opp tolvmånedersveksten i KPI.

Konsumgrupper som bidro til å dempe den samlede prisveksten, på grunn av prisfall de siste tolv måneder, var audiovisuelt utstyr, teleutstyr og klær.

Tolvmånedersveksten i KPI gikk fra 3,7 prosent i februar til 3,2 prosent i mars 2008. Endringen skyldtes i all hovedsak utviklingen i prisene på elektrisitet.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk fra 2,2 prosent i februar til 2,1 prosent i mars 2008.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2007-
juli 2008
Mars 2008 Februar 2008-
mars 2008
Mars 2007-
mars 2008
Januar-mars 2007-
januar-mars 2008
KPI totalindeks 1 000,0  122,0 0,1 3,2 3,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  113,8  115,8 0,3 3,6 3,3
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 28,0  134,7 0,3 2,9 2,8
Klær og skotøy 58,4 63,4 3,8 -4,1 -3,1
Bolig, lys og brensel  280,7  145,9 -1,6 6,1 7,2
Møbler og husholdningsartikler mv. 63,4  103,3 0,3 2,8 2,7
Helsepleie 29,1  141,9 - 3,7 3,6
Transport  180,0  132,4 1,5 5,1 4,3
Post og telekommunikasjoner 25,4 77,0 0,7 -10,7 -8,7
Kultur og fritid  121,9  107,8 -0,6 -0,2 0,4
Utdanning 3,2  150,9 - 1,4 1,4
Hotell- og restauranttjenester 35,2  138,7 0,3 4,7 5,3
Andre varer og tjenester 60,9  126,7 0,5 3,3 2,9
           
KPI-JE    117,6 0,7 2,2 2,0
KPI-JA    119,0 - 3,2 3,6
KPI-JAE    114,7 0,6 2,1 2,2
KPI-JAE sesongjustert    114,4 0,2