32398_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32398
Økte priser på klær og sko
statistikk
2006-11-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. oktober 2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte priser på klær og sko

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,1 prosent fra september til oktober 2006. Oppgangen kom hovedsakelig som et resultat av økte priser på klær og sko. Fra oktober 2005 til oktober i 2006 var økningen i KPI på 2,7 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) viste en vekst på 0,7 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 119,1 (1998=100) per oktober 2006 mot 116,0 på samme tid i fjor, som innebærer en tolvmånedersvekst på 2,7 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,7 prosent i oktober, en oppgang på 0,2 prosentpoeng fra september.

Klar økning i prisene på klær og sko fra september til oktober

KPI steg med 0,1 prosent fra september til oktober, som hovedsakelig skyldtes en prisoppgang på klær og skotøy på 2,5 prosent. Prisveksten på klær og skotøy kom etter en økning på 7,9 prosent fra august til september. Prisene i oktober lå dermed på samme nivå som før sommersalget.

En annen faktor som bidro til vekst i KPI fra september til oktober, var høyere beregnet husleie for selveiere og betalt husleie for leietakere. Prisene på inngangsbilletter til idrettsarrangementer ble også registrert med en oppgang i oktober.

Prisutviklingen på energivarer bidro til å dempe veksten i KPI. Med et prisfall på 3,0 prosent viste bensinprisene nedgang for tredje måned på rad. Elektrisitetsprisene, inkludert nettleie, falt med 1,2 prosent i oktober etter en kraftig oppgang i september. I tillegg var det et moderat prisfall på matvarer og alkoholfrie drikkevarer.

Sterk prisvekst på elektrisitet siste tolv måneder

KPI steg med 2,7 prosent fra oktober 2005 til oktober 2006. Høye elektrisitetspriser fortsatte også i oktober å dominere tolvmånedersveksten i KPI. Elektrisitetsprisene var hele 47,4 prosent høyere enn på samme tid i fjor, og de bidro dermed med 1,7 prosentpoeng til veksten i KPI.

Andre viktige bidrag til tolvmånedersveksten i KPI kom fra økte priser på forskjellige tjenester. Prisene på kultur- og fritidstjenester steg med 6,8 prosent, transport- og helsetjenester økte med henholdsvis 5,0 og 5,9 prosent, og prisene på hotelltjenester gikk opp med 11,0 prosent.

Prisene på klær og audiovisuelt utstyr bidro mest til å dempe veksten i KPI de siste tolv månedene med prisfall på henholdsvis 5,5 og 8,5 prosent. Reduserte priser på barnehagetakster og teletjenester medvirket også til å trekke ned veksten.

Oppgang i tolvmånedersveksten i KPI og KPI-JAE

Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 2,6 prosent i september til 2,7 prosent i oktober. Oppgangen skyldtes prisutviklingen på blant annet klær og skotøy og husleier. Prisene på klær og skotøy viste en kraftigere oppgang fra september til oktober i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Både beregnet og betalt husleie steg med 0,5 prosent i den samme perioden, mens det på samme tid i fjor ble registrert henholdsvis en økning på 0,1 prosent og nullendring.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE steg fra 0,5 til 0,7 prosent fra september til oktober 2006.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2006 - juli 2007 Oktober 2006 September 2006 - oktober 2006 Oktober 2005-oktober 2006 Jan.-okt 2005- jan.-okt. 2006
KPI totalindeks 1 000,0  119,1 0,1 2,7 2,3
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,1  109,8 -0,5 1,7 1,3
Alkoholdrikker og tobakk 29,9  129,8 - 2,4 1,8
Klær og skotøy 59,2 70,1 2,5 -4,9 -3,3
Bolig, lys og brensel  265,0  145,0 0,1 8,8 6,1
Møbler og husholdningsartikler mv. 66,0 98,5 0,2 -1,6 -1,5
Helsepleie 29,5  134,9 0,1 3,0 3,5
Transport  176,0  124,6 -0,6 1,9 3,5
Post og teletjenester 27,6 80,5 0,1 -3,8 1,7
Kultur og fritid  124,0  107,4 0,1 0,8 0,5
Utdanning 3,2  148,8 - 2,3 2,3
Hotell- og restauranttjenester 37,6  130,0 0,2 3,8 3,1
Andre varer og tjenester 65,9  121,3 - -0,7 -1,1
           
KPI-JE    114,1 0,3 1,0 1,0
KPI-JA    116,4 - 2,3 2,0
KPI-JAE    111,5 0,3 0,7 0,7