32428_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32428
Prisnedgang på klær og skotøy
statistikk
2005-08-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. juli 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Prisnedgang på klær og skotøy

Konsumprisindeksen (KPI) falt med 0,3 prosent fra juni til juli i år. Nedgangen skyldes hovedsakelig sommersalg på klær og skotøy, samt noe billigere elektrisitet. Fra juli 2004 til juli 2005 steg KPI med 1,4 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,1 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før. 1998=100

KPI var 114,9 (1998=100, dvs. referanseåret) per juli 2005 mot 113,3 på samme tid i fjor, som tilsvarer en oppgang på 1,4 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,1 prosent i juli, det samme som i mai og juni.

Prisfall på klær og skotøy fra juni til juli

KPI gikk ned med 0,3 prosent fra juni til juli, noe som i hovedsak skyldes sommersalg på klær og skotøy. Prisene på disse produktene gikk samlet ned med 4,5 prosent, om lag det samme som i samme tidsrom i fjor. Det var også registrert tilbudspriser på hotelltjenester som falt med 9,9 prosent fra juni til juli, en noe kraftigere nedgang enn i samme periode i fjor.

Med et prisfall på 4,4 prosent medvirket også elektrisitet til nedgangen i KPI fra juni til juli. I motsatt retning bidro bensinprisene med en oppgang på 3,4 prosent.

Bensin og transporttjenester trakk KPI opp siste tolv måneder

KPI steg med 1,4 prosent fra juli 2004 til juli 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom fra gruppen transport, der prisene på bensin og transporttjenester steg med henholdsvis 8,3 og 6,8 prosent de siste tolv måneder.

Husleier steg med 2,4 prosent i samme periode.

Med en samlet prisvekst på 2,0 prosent bidro også matvarer og alkoholfrie drikkevarer til oppgangen i KPI de siste tolv måneder. Det samme gjorde prisene på tjenester knyttet til kultur og fritid med en økning på 6,3 prosent.

I motsatt retning trakk prisene på klær med en nedgang på 6,7 prosent fra juli 2004 til juli 2005. Med et prisfall på 8,5 prosent de siste tolv måneder har også audiovisuelt utstyr medvirket til å dempe veksten i KPI. Det samme gjorde elektrisitetsprisene som falt med 3,7 prosent fra juli 2004 til juli 2005.

Elektrisitetspriser trakk tolvmånedersveksten ned fra juni til juli

Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned fra 1,7 prosent i juni til 1,4 prosent i juli. Nedgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på elektrisitet som falt med 4,4 prosent fra juni til juli i år, mot en oppgang på 1,1 prosent i samme periode i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var uendret for tredje måned på rad, mens tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) gikk fra 1,3 prosent i juni til 1,1 prosent i juli.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2004-
juli 2005
Juli 2005 Juni 2005-
juli 2005
Juli 2004-
juli 2005
Jan.-juli 2004-
jan.-juli 2005
KPI totalindeks 1 000,0  114,9 -0,3 1,4 1,2
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,0  109,2 0,4 2,0 1,5
Alkoholdrikker og tobakk 29,4  126,7 - 2,3 2,7
Klær og skotøy 59,8 67,5 -4,5 -6,1 -5,8
Bolig, lys og brensel  258,0  131,8 -0,5 1,5 1,3
Møbler og husholdningsartikler mv. 71,8 99,6 -0,7 -0,5 -0,9
Helsepleie 27,7  130,2 0,9 3,0 2,7
Transport  175,2  121,9 0,7 4,5 4,3
Post og teletjenester 24,9 82,3 -0,5 0,7 -1,7
Kultur og fritid  126,6  106,6 -0,2 0,8 0,9
Utdanning 3,2  142,3 - 0,9 0,9
Hotell- og restauranttjenester 38,5  123,2 -1,0 1,3 1,7
Andre varer og tjenester 68,9  122,1 0,1 1,8 1,8
           
KPI-JE    112,2 -0,3 1,4 1,4
KPI-JA    112,6 -0,4 1,1 0,8
KPI-JAE    109,9 -0,3 1,1 0,9