32473_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32473
Konsumprisene opp 0,5 prosent
statistikk
2003-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2003

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Konsumprisene opp 0,5 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra 15. august til 15. september. Oppgangen skyldes blant annet prisutviklingen på elektrisitet, klær og skotøy. KPI har steget med 2,1 prosent siste 12 måneder, det samme som i august. 12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,9 prosent i september.

KPI var 112,5 (1998=100) i september i år, mot 110,2 i september i fjor.

Prisendring fra august til september: Prisene opp 0,5 prosent

Konsumprisene steg med 0,5 prosent fra august til september. Blant de største bidragsyterne til veksten i konsumprisene er elektrisitetsprisene. Prisene på elektrisitet, inkludert nettleie, økte med 5,2 prosent i september, som er en mindre prisoppgang sammenlignet med august. Det var kun kraftprisene som viste en oppgang. KPI eksklusive elektrisitet steg med 0,3 prosent i perioden.

I tillegg til elektrisitetsprisene medvirker også prisutviklingen på klær og skotøy i stor grad til oppgangen i KPI fra august til september. Etter en periode med fallende priser på klær og skotøy grunnet sommersalget, steg prisene samlet med 3,3 prosent i september. Prisene på skotøy økte med 4,2 prosent, mens klesprisene steg med 3,2 prosent.

Prisene på matvarer steg med 0,7 prosent i september. Tjenester knyttet til utdanning og hotell viste også en prisoppgang. Egenbetaling til utdanning steg med 6,9 prosent fra forrige måling i januar, mens prisene på hotellovernattinger gikk opp med 3,4 prosent fra forrige måned.

Prisnedgang på bensin, boligtekstiler og enkelte produkter innenfor teleutstyr bidrar derimot til å dempe veksten i konsumprisene fra august til september.

12-månedersveksten: Elektrisitetspriser drar fortsatt opp prisveksten

KPI har steget med 2,1 prosent fra september 2002 til september 2003. Elektrisitet, inkludert nettleie, er den klart største bidragsyteren til veksten i konsumprisene. Etter prisøkninger de to siste månedene ligger elektrisitetprisene i september 33,8 prosent høyere enn på samme tid i fjor. KPI eksklusive elektrisitet har økt med 0,9 prosent de 12 siste månedene. Elektrisitet trekker dermed konsumprisene opp med 1,2 prosentpoeng.

Beregnet og betalt husleie har steget med respektive 4,0 og 3,9 prosent fra september i fjor til september i år og medvirker dermed også til 12-månedersveksten i KPI. Det samme gjør prisene på matvarer som har steget med 3,7 prosent i perioden. Særlig har friske grønnsaker økt i pris.

Konsumprisindeksen. 1998=100

Prisene på klær motvirker derimot oppgangen i konsumprisene de siste 12 månedene. For til tross for en prisoppgang på klær fra august til september ligger klesprisene 12,3 prosent lavere enn i september i fjor. Veksten i konsumprisene ble også dempet av prisnedgang på audiovisuelt utstyr.

KPI uten energivarer (KPI-JE) har steget med 1,0 prosent fra september 2002 til september 2003. Energivarer trekker dermed samlet sett opp KPI med 1,1 prosentpoeng.

12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) falt fra 2,1 prosent i august til 1,9 prosent i september, mens KPI-JAE var 0,9 prosent i september, det samme som i august.

I indeksene for alkoholholdige drikkevarer som omsettes gjennom vinmonopolet er det fra og med september tatt i bruk ny metode. For mer informasjon se: Om statistikken .

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Indeks Endring i prosent
  September 2003 August 2003- september 2003 September 2002-september 2003 Januar-september 2002- januar-september 2003
KPI totalindeks  112,5 0,5 2,1 2,9
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  105,6 0,6 3,6 3,3
Alkoholdrikker og tobakk  115,1 - 1,4 1,5
Klær og skotøy 77,9 3,3 -10,6 -10,2
Bolig, lys og brensel  128,2 0,9 7,5 9,8
Møbler og husholdningsartikler mv.  101,9 - -1,1 -0,8
Helsepleie  121,3 -0,3 3,1 3,7
Transport  114,2 -0,2 1,0 1,3
Post og teletjenester 85,2 -0,8 -4,6 -2,1
Kultur og fritid  105,0 0,2 -0,8 0,1
Utdanning  141,1 6,9 7,3 5,3
Hotell- og restauranttjenester  120,2 0,4 2,4 3,0
Andre varer og tjenester  118,9 0,2 3,5 3,7
         
KPI-JE  110,2 0,5 1,0 1,2
KPI-JA   0,5 1,9 3,0
KPI-JAE   0,4 0,9 1,3