32497_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32497
Konsumprisene opp 0,5 prosent
statistikk
2002-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Konsumprisene opp 0,5 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra 15. august til 15. september. Oppgangen skyldes i første rekke høyere priser på elektrisitet og klær. 12-månedersveksten i KPI var 1,4 prosent i september, det samme som i august.

KPI var 110,2 (1998=100) i september i år, mot 108,7 i september i fjor. 12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,2 prosent i september, ned fra 2,3 prosent i august.

Prisendring fra august til september: Prisene opp 0,5 prosent

Elektrisitetsprisene steg kraftig i september med 5,6 prosent. Det ble kun registrert en oppgang i kraftprisene, ikke i nettleien. Priser på tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig økte med 0,9 prosent.

Prisene på klær og skotøy steg med 3,2 prosent i september etter sommersalg i juli og august. Klesprisene økte med 3,9 prosent, mens prisene på sko viste kun en svak oppgang. Prisene på møbler økte også i september, etter noe tilbudsaktivitet i august.

Bensinprisene økte med 1,8 prosent i september, en ytterligere oppgang fra august da bensinprisene steg med 1,4 prosent.

Egenbetalinger til utdanning steg med 4,7 prosent fra forrige prismåling i januar. Kino- og teaterbilletter viste kun en svak oppgang fra forrige prismåling som også fant sted i januar.

Matvareprisene steg med 0,3 prosent, som i hovedsak skyldes økte priser på frukt. Diverse rotgrønnsaker som blant annet hodekål, løk og poteter viste derimot en prisnedgang. Prisene på alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,5 prosent, hvor kakao- og kaffeprisene stod for det meste av nedgangen. Grunnet noe lavere priser på rødvin gikk prisene på alkoholholdige drikkevarer svakt ned i september.

12-månedersveksten: KPI opp 1,4 prosent

Konsumprisindeksen. 1998 = 100

Det største enkeltbidraget til 12-månedersveksten i konsumprisindeksen kommer fra økte husleier. Beregnet og betalt husleie har steget med henholdsvis 4,9 og 4,5 prosent de siste 12 måneder. I tillegg bidrar prisøkninger på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i stor grad til oppgangen i konsumprisene, med en samlet økning på 3,6 prosent.

Det er videre registrert prisøkninger de siste 12 måneder som ligger over den gjennomsnittlige prisveksten for blant annet hotell- og restauranttjenester, tjenester knyttet til helsepleie, vedlikehold og reparasjon av bolig samt forsikringspremier.

Prisene på klær og skotøy bidrar til å dempe veksten i konsumprisene fra september i fjor til september i år. Selv etter en prisoppgang fra august til september ligger prisene på klær og skotøy lavere enn på samme tid i fjor, og har falt med henholdsvis 8,7 og 3,9 prosent. Prisindeksen for butikkhandel med klær har vist en nedgang på 3,7 prosent de siste 12 måneder. For mer informasjon se: delindekser i konsumprisindeksen .

Til tross for en oppgang i elektrisitetsprisene fra august til september, har prisene på 12-månedersbasis gått ned med 8,8 prosent. Bensinprisene derimot, har kun sunket marginalt siste 12 måneder. KPI uten energivarer (KPI-JE) har steget med 1,9 prosent, sammenlignet med 2,1 prosent i august.

Andre enkeltfaktorer som har medvirket til å dempe 12-månedersveksten er prisfallet på audiovisuelt utstyr, flyreiser og alkoholholdige drikkevarer.

12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter (KPI-JA) var 1,8 prosent i september. Reduksjoner i avgiftene samlet sett trekker dermed KPI ned med 0,4 prosentpoeng. KPI-JAE har i samme periode steget med 2,2 prosent.

Justerte vekter i konsumprisindeksen

På bakgrunn av ny informasjon har det vært nødvendig å justere forbruksutgiftene (vektene) som ble publisert i forrige måned. Ingen publiserte indekser er påvirket av denne justeringen. Se vekter .

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Indeks Endring i prosent
  September 2002 Aug. 2002- sept. 2002 Sep. 2001- sep. 2002 Jan.-sep. 2001- jan.-sep. 2002
KPI totalindeks  110,2 0,5 1,4 0,9
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  101,9 0,2 3,6 -3,3
Alkoholdrikker og tobakk  113,5 -0,1 -1,0 -0,7
Klær og skotøy 87,1 3,2 -8,0 -5,0
Bolig, lys og brensel  119,3 1,0 2,7 3,2
Møbler og husholdningsartikler mv.  103,0 0,5 0,5 0,2
Helsepleie  117,7 0,1 5,1 3,9
Transport  113,1 0,4 1,1 0,8
Post og teletjenester 89,3 -0,1 2,3 2,0
Kultur og fritid  105,9 - 1,0 1,1
Utdanning  131,5 4,7 4,9 9,7
Hotell- og restauranttjenester  117,4 0,8 4,1 4,3
Andre varer og tjenester  114,9 0,2 2,9 3,0
         
KPI-JE  109,1 0,4 1,9 1,5
KPI-JA   0,7 1,8 2,1
KPI-JAE   0,4 2,2 2,4