32501_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32501
Lavere priser på klær
statistikk
2002-08-09T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. juli 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lavere priser på klær

Konsumprisindeksen falt med 0,2 prosent fra juni til juli. Tilbudspriser på klær og skotøy sammen med lavere priser på hotellovernatting og elektrisitet forklarer det meste av nedgangen. I motsatt retning trakk blant annet høyere matvarepriser som i hovedsak skyldes jordbruksoppgjøret.

Konsumprisindeksen. 1998 = 100

Konsumprisindeksen (KPI) var 109,9 (1998=100) i juli i år, mot 108,2 i juli i fjor, som tilsvarer en 12-månedersvekst på 1,6 prosent. I juni i år var 12-månedersveksten 0,4 prosent. Den kraftige økningen i 12-månedersveksten fra juni til juli kan i all hovedsak tilskrives forhold på avgiftssiden. Med virkning fra 1. juli 2001 ble matmomsen halvert, bensinavgiften redusert og det ble innført generell moms på omsetning av tjenester. Disse avgiftsendringene samlet førte til en kraftig nedgang i KPI i juli i fjor, se f.eks. tidligere publiserte DS-artikler, per 15. juli og 15. oktober 2001. Den direkte effekten av avgiftsendringene som skjedde 1. juli i fjor er nå faset ut. Isolert sett bidro avgiftsendringene i juli i fjor til en nedgang i KPI med 1,2 prosent, som tilsvarer økningen i 12-månedersveksten fra juni til juli i år. 12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,7 prosent i juli, uendret fra juni.

Prisendring fra juni til juli: Prisene ned 0,2 prosent

Prisene på klær og skotøy falt kraftig som følge av sommersalget i juli. Klesprisene falt med hele 6,3 prosent mens prisene på skotøy falt med 4,0 prosent. Det ble også registrert tilbudsaktivitet på en rekke boligtekstiler.

Etter en oppgang i hotellprisene i juni falt prisene med hele 10,6 prosent i juli på grunn av omfattende sommertilbud.

Både betalt og beregnet husleie hadde en oppgang på 0,4 prosent i juli. Det ble registrert en noe sterkere husleieøkning for boliger i borettslag enn i leiemarkedet. Elektrisitetsprisene, inkludert nettleie, trakk i motsatt retning og gikk ned med 1,0 prosent.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 1,1 prosent. Dette skyldes i all hovedsak jordbruksoppgjøret med virkning fra 1. juli. Det var særlig prisene på meieriprodukter og kjøttvarer som bidro til oppgangen. Prisene på frukt og grønnsaker trakk i motsatt retning, noe som kan forklares med sesongmessig svingninger.

Prisene på legekonsultasjon ble også registrert med en oppgang i juli.

12-månedersveksten: Prisene opp 1,6 prosent

Det største enkeltbidraget til økningen i konsumprisene de siste 12 måneder kommer fra høyere husleier. Beregnet og betalt husleie har steget med respektive 6,0 og 5,2 prosent.

Med bortfall av momseffekten fra juli i fjor bidrar også prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer til 12-månedersveksten i juli. Prisene har samlet steget med 3,1 prosent.

Priser på en rekke tjenester trekker også opp 12-månedersveksten. Det er blant annet registrert økte forsikringspremier, høyere priser på tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig og høyere priser på ulike helsetjenester.

Elektrisitetprisene har derimot falt de siste 12 måneder. Elektrisitetsprisene har i år, i motsetning til i fjor, vist et mer normalt sesongmønster og prisene har falt med 14,5 prosent siden juli i fjor. KPI uten energivarer (KPI-JE) og KPI uten elektrisitet har steget med henholdsvis 2,4 og 2,1 prosent.

Etter kraftig sommersalg i juli ligger prisene på klær 5,8 prosent under fjorårsnivået.

12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) var 2,0 prosent i juli. Avgiftsreduksjoner samlet sett trekker dermed KPI ned med 0,4 prosentpoeng. KPI-JAE har i samme periode steget med 2,7 prosent.

Endringer i 12-månedersveksten: Kraftig hopp

12-månedersveksten i KPI økte fra 0,4 prosent i juni til 1,6 prosent i juli. I tillegg til utviklingen i matvareprisene, bidrar også prisene på bensin til det kraftige hoppet i 12-månedersveksten i juli. Bensinprisene falt med 8,0 prosent fra juni til juli i fjor noe som i stor grad var et resultat av reduksjon i særavgiften. Denne avgiftslettelsen ble faset ut i juli i år, og bensinprisene falt kun marginalt.

Et kraftigere sommersalg på klær og skotøy i juli i år sammenlignet med juli i fjor dempet økningen i 12-månedersendringen.

Konsumprisindeksen. 1998 = 100
  Indeks Endring i prosent
  Juli 2002 Juni 2002-juli 2002 Juli 2001-juli 2002 Jan.-juli 2001- jan.-juli 2002
KPI totalindeks  109,9 -0,2 1,6 0,9
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  102,3 1,1 3,1 -4,9
Alkoholdrikker og tobakk  113,5 0,4 -0,5 -0,7
Klær og skotøy 87,3 -5,8 -5,1 -4,3
Bolig, lys og brensel  118,1 0,1 2,4 3,4
Møbler og husholdningsartikler mv.  103,3 0,2 0,6 0,2
Helsepleie  116,5 0,6 5,1 3,6
Transport  112,5 0,1 0,8 0,7
Post- og teletjenester 89,9 0,3 3,0 1,8
Kultur og fritid  106,4 0,1 1,1 1,1
Utdanning  125,6 - 10,4 10,4
Hotell- og restauranttjenester  115,5 -0,8 3,8 4,4
Andre varer og tjenester  115,1 0,3 3,0 3,1
         
KPI-JE  109,2 -0,1 2,4 1,3
KPI-JA   -0,1 2,0 2,1
KPI-JAE   -0,1 2,7 2,5