Innhold
Om statistikken
Definisjoner
-
Navn og emne
-
Navn: Innvandringsregulering - StatRes (opphørt)
Emne: Befolkning
-
Ansvarlig seksjon
-
Seksjon for befolkningsstatistikk
-
Definisjoner av viktige begrep og variabler
-
Egenproduksjon: Betegnelse på kostnadene en virksomhet har og som brukes til å utføre aktiviteter og produsere tjenester. Består i utgangspunktet av lønnskostnader, kjøp av varer og tjenester og kapitalkostnader. Data for kapitalkostnader, det vil si avskrivninger og kalkulatoriske renter som følge av kapitalbinding, er ikke tilgjengelig for de fleste virksomhetene som inngår i StatRes, deriblant UDI og UNE. Kapitalkostnader er derfor ikke med i beregningen av beløpet for egenproduksjonen. Siden virksomhetene innen delområdet kun leier lokalene som de disponerer er kostnadene ved avskrivninger og kapitalbinding for øvrig antakelig så marginale at manglende data har liten betydning for beregningen av egenproduksjon. Utgangspunkt for størrelsen er post 1-29 i statsregnskapet. Kostnader ved kjøp av varer og tjenester som erstatter virksomhetenes egne produksjon av tilsvarende tjenester inngår imidlertid ikke i egenproduksjon. Slike kostnader inngår istedenfor i overføringer. Dette innebærer at kostnader som UDI har i forbindelse med kjøp av plasser fra private og kommunale asylmottak er klassifisert som overføringer (se avsnittet om overføringer nedenfor).
Lønnskostnader: Omfatter alle utgifter som virksomhetene har i egenskap av arbeidsgiver til sine ansatte, inkludert trygde- og pensjonspremier. Utgangspunkt for størrelsen er regnskapsførte beløp på post 1-29 underpost 11-19, ref. R101. Den inkluderer bl.a. arbeidsgiveravgift, men ikke reiseutgifter og innkjøp av renholdstjenester eller andre innkjøpte arbeidsintensive tjenester. Inntektsførte lønnsrefusjoner trekkes fra mens beregnet premie til Statens pensjonskasse legges til.
Beregnet premie til Statens Pensjonskasse: I likhet med de fleste andre arbeidsgivere i statsforvaltningen betaler ikke UDI og UNE pensjonspremier direkte til Statens Pensjonskasse (SPK), der de ansatte er medlemmer. Disse premiene blir istedenfor betalt ved en samlet overføring fra statskassen til SPK. Siden disse premiene ikke er inkludert i de regnskapsførte lønnskostnadene viser de regnskapsførte lønnskostnadene et lavere nivå enn realitetene tilsier. Det er derfor gjort et påslag i de regnskapsførte lønnskostnadene (ekskl. regnskapsført arbeidsgiveravgift) på 15 prosent, som tilsvarer om lag det nivået som direkte betalende virksomheter belaster sine regnskap med. Tilsvarende påslag gjøres i StatRes for alle virksomheter som ikke har kostnader til pensjonspremier inkludert i sine regnskap.
Kjøp av varer og tjenester: Omfatter verdien av anvendte innsatsvarer og -tjenester i produksjonen. Utgangspunkt for størrelsen er regnskapsførte beløp på post 1-29, underpost 21-29, ref. R101.
Overføringer: Omfatter tilskudd og andre pengeoverføringer til privat og kommunal sektor, det vil si post 60-79 i statsregnskapet. Utgangspunkt for størrelsen er regnskapsførte beløp på disse postene. I tillegg omfattes overføringer av kjøp av varer og tjenester som ikke inngår i produksjonen, ref foranstående omtale av egenproduksjon og kjøp av varer og tjenester. Innen innvandringsregulering består overføringer av utbetalinger til asylmottak, drevet av private og kommunale virksomheter.
Investeringer : Anskaffelse og større vedlikehold i tilknytning til fast eiendom, eller større anskaffelser av driftsmidler av varig verdi. Utgangspunkt for størrelsen er regnskapsførte beløp på post 30-49, ref. R101. Eventuelle inntekter fra tilsvarende salg kommer til fratrekk.
Sysselsetting målt i avtalte årsverk eksklusive lange fravær:
Avtalte årsverk eksklusive lange fravær er definert som summen av antall heltidsjobber (arbeidsforhold) og deltidsjobber omregnet til heltidsjobber, eksklusive årsverk tapt på grunn av legemeldt sykefravær og foreldrepermisjon. Se punkt 3.6 Beregninger.
Aktiviteter og tjenester og resultater
UDI
Behandlede saker
Saker som har fått ett vedtak i UDI. For asylsaker telles kun ett vedtak per sak. For andre saker telles første vedtaket i saken i tillegg til behandling av en eventuelt innkommet klage.
Asylsøknader
Søknader om beskyttelse og anerkjennelse som flyktning. Omfatter kun søknader der søknaden er levert i Norge.
Overføringsflyktninger
Saker som omfatter flyktninger som får komme til Norge etter et organisert uttak, vanligvis i samarbeid med FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR). Etter forslag fra Regjeringen fastsetter Stortinget hvert år en kvote for hvor mange overføringsflyktninger Norge kan ta imot.
Andre saker
Andre saker omfatter blant annet saker etter forvaltingsloven, bortvisningssaker og saker om identitet. I UDI er reisedokumenter inkludert.
Arbeid og opphold
Søknader om arbeidstillatelse der formålet med oppholdet er å arbeide i Norge. Tillatelser gitt etter EØS regelverket er medregnet.
Permanent opphold
Søknad om tillatelse på bakgrunn av at personen har vært tre år i Norge med gyldig oppholds- eller arbeidstillatelse som danner grunnlag for en slik tillatelse. Tillatelsen gir rett til varig opphold og generell adgang til å ta arbeid i Norge.
Familieinnvandring
Søknad om tillatelse på bakgrunn av at personen er eller skal bli nært familiemedlem av en norsk borger eller en utenlandsk statsborger med lovlig opphold i Norge.
Statsborgerskap
Søknad om norsk statsborgerskap.
Utdanning
Søknader om tillatelse på begrunn av at personen skal studere i Norge. Inkluderer også søknader om au-pair-tillatelser og praktikant/trainee-tillatelser.
Utvisning
Saker der det vurderes om utlending må reise ut av landet og bare kan komme tilbake hvis spesielle vilkår er oppfylt. Som hovedregel gjelder vedtaket også andre land i Schengen-samarbeidet, og for minst to år.
Visum
Søknader om å oppholde seg i Norge i en angitt periode, vanligvis inntil tre måneder. Visum gis vanligvis for bare ett besøk, men kan gis for flere. I varighetsperioden vil det vil også gi adgang til å besøke andre land i Schengen-området.
Innvilgelser
Ulike typer tillatelser og statsborgerskap gitt av UDI. For oppholdssaker omfatter kun saker der UDI ga en tillatelse etter førstegangsbehandling. Tillatelser gitt i UDI etter en eventuell klage er ikke tatt med. For asylsøknader er også tillatelser gitt av UDI etter førstegangs avslag tatt med.
Saksbehandlingstid
Viser median i antall dager. Tiden er beregnet ut fra når saken første gang er registrert inn til UDI frem til første vedtak i saken. For asylsaker er saksbehandlingstiden regnet fra søknadsdato.
Enhetskostnader
Gjennomsnittskostnad pr sak innen en gitt sakstype. Basert på en fordeling av kostnader (ref pkt 3.6) og antall saker som har fått ett vedtak i UDI. For asylsaker telles kun ett vedtak per sak. For andre saker telles første vedtaket i saken i tillegg til behandling av en eventuelt innkommet klage. Enhetskostnadene er beregnet av UDI og ikke av SSB.
UNE
Behandlede klager
Antallet klager UNE behandler over UDIs vedtak
Behandlede omgjøringsanmodninger
En omgjøringsanmodning, etter at en klage ikke er tatt tilfølge, er å forstå som et brev til UNE hvor UNE anmodes om å omgjøre vedtaket. Det er innholdet i en slik anmodning som avgjør om det kan bli aktuelt å endre tidligere vedtak. Nye opplysninger, ny dokumentasjon, nye omstendigheter &– i det hele tatt handler det om hvorvidt noe bør vurderes som ikke har vært vurdert tidligere.
Alle saker telles; både klagesaker og omgjøringsanmodninger. (Anm. En person kan ha mer enn en sak)
Avgjørelsesform ved behandling av saker i UNE
Avgjørelsesformer i UNE er regulert i utlendingsloven § 78. Følgende avgjørelsesformer eksisterer:
- Stornemnd med personlig fremmøte (klageren møter opp personlig).
- Stornemnd uten personlig fremmøte (vedtaket fattes uten at klageren er til stede).
- Nemndmøte. Består av en nemndleder og to nemndmedlemmer. Et nemndmedlem trekkes ut blant de som er oppnevnt etter forslag
fra humanitære organisasjoner, Et medlem trekkes ut fra de som er oppnevnt etter forslag fra det departement som har hovedansvaret
for utlendingsforvaltningen, Utenriksdepartementet. Det siste medlem trekkes fra Norges Juristforbund. Møtene kan settes med
eller uten klager til stede.
- Nemndleder. Saker uten vesentlige tvilsspørsmål kan avgjøres av en nemndleder etter forberedelse i sekretariatet.
- Sekretariatet. Saker uten vesentlige tvilsspørsmål kan også delegeres til sekretariatet. Alle saker blir gjennomgått av to
personer.
- Stornemnd. På spesielle vilkår kan saker avgjøres i stornemnd. I stornemnd deltar tre nemndledere og fire faste nemndmedlemmer. To av disse er oppnevnt etter forslag fra humanitære organisasjoner og to trekkes ut blant de som er oppnevnt etter forslag fra det departementet som har hovedansvaret for utlendingsforvaltningen, Utenriksdepartementet, Norges Juristforbund og humanitære organisasjonene. Møtene kan settes med eller uten klager til stede.
Omgjøringsanmodning
Anmodning om at UNE vurderer en sak på nytt etter endelig vedtak
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid beregnes fra en klagesak blir registrert inn i UNE til den er avgjort i UNE. UNE rapporterer på gjennomsnittlig saksbehandlingstid for klagesaker. Saksbehandlingstiden for omgjøringsanmodninger er ikke tatt med i gjennomsnittlig saksbehandlingstid, men ville i tilfellet bidratt til reduksjon, da UNE prioriterer disse sakene.
Relaterte indikatorer
Frivillig retur
International Organization for Migration (IOM) er idag den fremste mellomstatlige organisasjonen på migrasjonsområdet. IOM gjennomfører en rekke prosjekter på oppdrag fra UDI i tett samarbeid med andre myndigheter og organisasjoner både i Norge og i migrantenes hjemland.
Tvungen retur med politiet
Personer uten lovlig opphold i Norge kan søke UDI om å få økonomisk og praktisk bistand til å reise tilbake til hjemlandet. Politiet kan med tvang returnere asylsøkere til et annet land i Europa når asylsøknaden skal behandles der. Politiet returnerer også til hjemlandet med tvang tidligere asylsøkere og andre som ikke har lovlig opphold i Norge og som ikke reiser frivillig.
Innvilgelser hele utlendingsforvaltningen
Omfatter vedtak fattet både i Politiet, UDI og UNE. En del tillatelser kan fornyes, men slike fornyelser er ikke inkludert i tallene.
Fra og med 1. oktober 2009 er det ikke lenger krav om oppholdstillatelse for ikke-nordiske EØS-borgere. For disse holder det nå at de registrerer seg hos politiet første gang de skal oppholde seg i Norge mer enn 3 måneder. Skal de oppholde seg her mer enn seks måneder må de også melde innvandring til folkeregisteret. Borgere fra Romania og Bulgaria trengte frem til 15. juni 2012 en oppholdstillatelse for opphold utover 3 måneder.
Antall innvandringer til Norge
Befolkningsstatistikken viser tallet på innvandringer slik de registreres i folkeregisteret. Kravene for å kunne bli registrert som bosatt i folkeregisteret er enkelt sagt at en har til hensikt å oppholde seg i Norge minst seks måneder, har en bolig, kan sannsynliggjøre at en har tilstrekkelige midler for et seksmåneders opphold og at en har den registrering eller tillatelse som trengs for den aktuelle kategorien av statsborgerskap eller familietilknytning.
Førstegangsinnvandringer betegner her innvandringer av personer som ikke har vært bosatt i Norge tidligere. Med denne definisjonen har alle utenlandsfødte (og bare de) hatt én førstegangsinnvandring. Begrepet førstegangsinnvandringer viser dermed til personer som telleenhet ("førstegangsinnvandrere"), og det sammenfaller med kategorien 'utenlandsfødte'.
Innvandringene foretatt av personer som tidligere har bodd i Norge kan kalles tilbakevendinger fra utlandet, og omfatter både norskfødte som kommer tilbake fra sin første utvandringsperiode og alle som har innvandret minst én gang tidligere (både norskfødte og utenlandsfødte).
Norske og andre nordiske statsborgere trenger ikke oppholdstillatelse eller annet fra utlendingsforvaltningen, og når de vil bosette seg i Norge blir de registrert bare i folkeregisteret.
Borgere fra EØS og Sveits, og deres familiemedlemmer med andre statsborgerskap (´´tredjelandsborgere´´), har fra 1. oktober 2009 oppholdsrett i Norge, og trenger derfor ikke oppholdstillatelse. De skal imidlertid registrere seg hos utlendingsforvaltningen, møte opp på politiet og få et registreringsbevis/oppholdskort. Hvis de ønsker å bo i Norge minst seks måneder må de møte opp på folkeregisteret og der legge fram registreringsbeviset.
Borgere fra Romania og Bulgaria trengte frem til 15. juni 2012 en oppholdstillatelse for opphold over 3 måneder. Kroatia ble medlem i EU 1. juli 2013, men EØS-medlem først fra 1. januar 2014.
Alle ikke-nordiske borgere før oktober 2009, og fra da alle som ikke er nordiske eller omfattet av EØS-regelverket, må søke om oppholdstillatelse i utlendingsforvaltningen. For å bli registrert som innvandret i folkeregisteret må de legge fram en oppholdstillatelse på minst seks måneder.
- Stornemnd med personlig fremmøte (klageren møter opp personlig).
-
Standard klassifikasjoner
-
Ikke relevant.