15582_om_not-searchable
/utdanning/statistikker/utelstud/aar
15582_om
statistikk
2004-08-26T10:00:00.000Z
Utdanning;Utdanning
no
true

Elever og studenter1. oktober 2003

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Elever og studenter
Emne: Utdanning

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Definisjon av de viktigste begrepene

Igangværende utdanning : Elever eller lærlinger som er registrert ved en utdanningsinstitusjon.

Studenter som er registrert ved et universitet eller en høgskole i Norge.

Studenter i utlandet omfatter studenter som er registrert bosatt i Norge og som studerer ved et utenlandsk universitet eller en høgskole per 1/10 og som samtidig er registrert som kunder i Lånekassen. Delstudenter og utvekslingsstudenter inngår ikke.

Reform 94 : Innebærer lovfestet rett til videregående opplæring for all ungdom mellom 16 og 19 år. Denne retten ble fra 2002 utvidet til å gjelde alle.

Voksne elever i videregående opplæring: Voksne elever i ordinære løp og i opplæringstilbud tilpasset voksne.

Studieretning : Fellesbetegnelse for beslektede fag i videregående opplæring. Studieretning består av kurstrinnene grunnkurs, videregående kurs I og II. I de fleste studieretninger kan eleven søke til flere videregående kurs I etter grunnkurs.

Studiekompetanse : Elever som har fullført eller bestått videregående opplæring på studieforberedende studieretninger (allmennfag) kan få formell studiekompetanse som kan gi grunnlag for opptak til høyere utdanning på universitet eller høgskole. Studiekompetanse kan også oppnås på yrkesfaglige studieretninger ved fullført VK II allmennfaglig påbygging.

Yrkeskompetanse : Etter Reform 94 brukes yrkeskompetanse synonymt med yrkesfag i videregående opplæring. Yrkeskompetanse oppnås normalt etter to år i skole og to år i bedrift (i noen fag er det avvikende ordninger). Yrkeskompetanse kan også oppnås etter tre års fagopplæring i skole for dem som ikke får læreplass og etter tre år i skole i yrkesfag som ikke er lærefag. I tillegg får praksiskandidater yrkeskompetanse gjennom fag-/svennebrev. Yrkesfag inkluderer følgende studieretninger: Byggfag, elektrofag, formgivingsfag, hotell- og næringsmiddelfag, kjemi- og prosessfag, naturbruk, tekniske byggfag, helse- og sosialfag, mekaniske fag, trearbeidsfag, salg og service og medier og kommunikasjon.

Definisjon av de viktigste kjennemerkene

Skoleslag: Ved gruppering av skoleslag benyttes den inndeling av utdanningsinstitusjonene som er fastlagt i Standard for næringsgruppering 1994. Før 1994 er skoleslag (næring) gruppert etter standard for næringsgruppering 1983.

Kurstrinn (kursnivå) : Brukes som betegnelse på de ulike kursnivåene innen videregående opplæring som grunnkurs (GK), videregående kurs I (VK I) og videregående kurs II (VK II).

Utdanningens art: Klassifisert etter den reviderte utdanningsstandarden NUS2000, som grupperer utdanninger etter nivå, og fagfelt.

Heltid/deltid : For studenter ved universitetene er deltid definert som studenter med mindre enn 70% studieprogresjon. For høgskoler og videregående skoler er deltid knyttet til utdanninger/kurs som er organisert som deltidsstudier.

Eierforhold: Deler skolene inn i statlig, fylkeskommunal/kommunal og privat.

Bostedskommune: Baseres på adresse per 1.10 det aktuelle året.

Innvandringskategori: Førstegenerasjonsinnvandrere og personer født i Norge av to utenlandskfødte foreldre, som ikke har norsk, svensk eller dansk landbakgrunn.

Standard klassifikasjoner

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble laget av SSB i 1970, og den ble sist oppdatert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering (NOS C 182).

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Statistikken gir tall for kommuner, fylker og tall på nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er lagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Bakgrunn

Formål og historie

Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte elev og student. Det vil si at det er knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet. Den delen av voksenopplæringen som er individbasert tas også med, likeså elever ved folkehøgskoler.

Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken individbasert på begynnelsen av 1970-tallet . Data om igangværende utdanning er blitt innhentet hvert år fra 1974 både for elever i videregående utdanning og for studenter ved universiteter og høgskoler.

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementene er spesielt Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD), Kommunal- og regionaldepartementet, Finans- og tolldepartementet og Barne- og familiedepartementet. Statistikken blir også benyttet av internasjonale organisasjoner som EU, OECD og UNESCO.

Sammenheng med annen statistikk

Data for videregående opplæring benyttes som grunnlagsdata for KOSTRA og Skoleporten.

Statistikken rapporteres til OECD i henhold til International Standard Classification of Education (ISCED97). Denne standarden ble vedtatt av UNESCO i 1997, og erstattet den internasjonale utdanningsstandarden fra 1976. Norge er forpliktet til å bruke ISCED97 i alle internasjonale leveringer til UNESCO, OECD og Eurostat. SSB startet dataleveringene etter ISCED 97 våren 1999. UOE (UNESCO, OECD, EUROSTAT) er et sett med omfattende innsamlingstabeller for utdanningsdata, som hentes inn en gang i året. Disse inngår i et samarbeid mellom de internasjonale organisasjonene OECD, UNESCO og Eurostat (EU).

Lovhjemmel

Statistikklovens § 2-2 og 2-3, og Finansdepartementets delegasjonsbrev av 13. februar 1990.

EØS-referanse

Data leveres i henhold til EU rettsakt 1921/99, 1925/99, 557/98, 3711/91.

Produksjon

Omfang

Statistikken omfatter elever i videregående utdanning og studenter ved universiteter og høgskoler. Statistikken over videregående utdanning omfatter elever som deltar i en utdanning som normalt har en varighet på minst 300 undervisningstimer per år. Statistikken over høyere utdanning omfatter studenter ved universiteter og høgskoler som er godkjent av UFD.

Datakilder og utvalg

På de områdene hvor det eksisterer gode administrative datasystemer er disse den sentrale kilden for utdanningsstatistikken. På andre områder er de enkelte lærestedene datakilden. Innen videregående utdanning er fylkeskommunenes administrative datasystem for uttak til videregående opplæring, VIGO, den viktigste kilden. Innen høyere utdanning er universitetene og høgskolenes administrative systemer M-STAS (Mikromaskinbasert- STudieAdministativt System) og FS (Felles Studentsystem) de mest sentrale datakildene. Lånekassens data om deres kunder som studerer i utlandet, er datakilden for utenlandsstudentene.

Datainnsamling, editering og beregninger

Med hjemmel i statistikkloven henter SSB inn utdanningsdata fra de ulike utdanningsinstitusjonene. For avsluttet grunnskole og videregående opplæring henter SSB opplysninger hovedsakelig fra fylkeskommunenes inntakssystem for videregående opplæring (VIGO). VIGO inneholder opplysninger om elever som er registrert som elever i videregående opplæring under opplæringsloven. VIGO omfatter også fagopplæring, det vil si personer som er i lære i bedrift (lærlinger) og som går opp til fagprøve.

SSB mottar også utdanningsdata fra andre administrative organer, som for eksempel Arbeidsdirektoratet og i tillegg fra frittstående utdanningsinstitusjoner. SSB henter inn opplysninger fra folkehøgskolene direkte, likeså fra universitetene og høgskolene som i hovedsak benytter M-STAS (Mikromaskinbasert- STudieAdministativt System) og FS (Felles Studentsystem) og fra Lånekassen.

Oppgavebyrde

Oppgavegivernes oppgavebyrde i forbindelse med innrapportering av utdanningsstatistikk begrenses ved at statistikken i all hovedsak er basert på data som allerede foreligger i eksterne administrative datasystemer/registre. Det foreligger brukerveiledninger for å forenkle oppgavegivers innrapportering av data.

Det gjennomføres maskinell mottakskontroll av utdanningsdataene. Den omfatter fjerning av dubletter, det vil si personer med identiske fødselsnummer, innenfor gitte definisjoner. Videre sjekker mottakskontrollen de prosentvise variasjonene i antall elever og studenter mellom årets og fjorårets datamateriale og sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene. Ved grovkontrollen sjekkes det også om observasjonene har gyldige verdier på ulike variablene, for å finne ut om det er mangler i årets data sammenstilt mot fjorårets data. Alle fødselsnummerne kontrolleres for gyldighet, og ugyldige blir kontrollert mot BEBAS-Navnebasen for å finne de korrekte fødselsnummerne. Gyldighetskontrollen sjekker de nye påførte variablene og korrigerer for feil som kan ha oppstått i selve bearbeidelsen av data. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder ved utgangen av året.

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1974. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering er blitt omkodet for å gjøre sammenlikning med eldre årganger mulig. Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenliknes i samme grad.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan bl.a. oppstå ved innsamling av data ved at de enheter som undersøkes ikke alltid er helt identiske med den masse av enheter som ønskes undersøkt. Det kan også oppstå feil ved koding av de data som hentes inn.

Feil som skyldes egenopplysninger fra studenten. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnmaterialet for statistikken. Mulighetene for feil er særlig store for de institusjonene der datagrunnlaget bygger på opplysninger gitt av den enkelte student. For studenter ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, Universitetet i Tromsø og Norges Teknisk-naturvitenskapelige universitet omfatter statistikken studenter som har betalt semesteravgift. Tallet på registrerte studenter vil dermed avvike noe fra det reelle studenttallet, både fordi enkelte studenter unnlater å registrere seg og fordi en del av de personene som har betalt semesteravgift ikke er aktive studenter. Det foreligger ikke materiale som kan gi grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører.

SSBs offisielle telledato for elever og studenter i igangværende utdanning er 1. oktober. Dataleverandørene kan imidlertid ha valgt å bruke en annen tellingsdato, noe som kan føre til at statistikken over elever og studenter ikke blir helt korrekt. Andre mulige feil er at personer som er blitt innrapportert som elever eller studenter egentlig skulle ha blitt innrapportert som personer som har avsluttet en utdanning. I tillegg er det mulig at elever som har avsluttet sin utdanning, ikke rapporteres til SSB i henhold til det kodeverket SSB har for avsluttet utdanning.

Tallet på Lånekassens kunder vil avvike noe fra det faktiske tallet på utenlandsstudenter da ikke alle utenlandsstudentene tar opp lån i Lånekassen.

Utdanningsstatistikken er ikke basert på utvalgstrekking, og SSB forsøker så langt det er mulig å få med alle elever og studenter som statistikken per definisjon skal omfatte.

Ikke-utvalgsfeil

Registerfeil: Feil kan skyldes egenopplysninger fra studenten eller feilaktig innrapportering fra dataleverandøren. En del av disse feilene vil imidlertid bli identifisert ved kontroll- og revisjonsrutinene. Det er mulig at alle studenter ikke er representert i tallmaterialet. Dette kan skyldes at SSB ikke får inn svar fra alle kjente oppgavegivere, eller at SSB ikke har kjennskap til alle aktuelle oppgavegivere.