13926_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/arkiv
13926
Stabil vekst for godstransport på vei
statistikk
2001-07-05T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Innenlandsk transport2000

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Stabil vekst for godstransport på vei

I 2000 ble 270 millioner tonn fraktet på lastebil. Transportarbeidet utgjorde knapt 13,5 milliarder tonnkilometer eller 48 prosent av det samlede transportarbeidet på fastlandet.

Veksten i lastebilenes transportarbeid fra 1999 til 2000 var på drøyt 5 prosent mens transportert godsmengde økte med knapt 2 prosent. I tillegg til en jevn og stabil vekst i lastebiltransporten de senere årene, kjennetegnes næringen ved at transportarbeidet øker noe mer enn godsmengden. Dette er et resultat av at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn har økt, spesielt grunnet flere lange turer på 50 mil eller mer.

Godstransporten økte med 0,5 prosent

Det ble transportert 448 millioner tonn gods i alt i 2000, en økning på 0,5 prosent fra 1999. Transportarbeidet ble imidlertid ubetydelig redusert til 48,8 milliarder tonnkilometer. Fastlandstransporten økte med 2,1 prosent til 352 millioner tonn mens transportarbeidet økte til 28,1 milliarder tonnkilometer, eller 1,2 prosent. Sjøtransporten hadde en betydelig vekst i transportarbeidet i 1999. I 2000 ble transportarbeidet noe redusert (1,8 prosent) til 12,7 milliarder tonnkilometer. Dette utgjorde 45 prosent av transportarbeidet på fastlandet.

Transporten fra norsk kontinentalsokkel til norske raffinerier var i 2000 tilbake på 1998-nivå målt i transportert godsmengde. Dette er en nedgang fra 1999 på 4,9 prosent til 96,2 millioner tonn. Nedgangen er relativt jevnt fordelt på både skips- og rørtransporten. Transportarbeidet var i 2000 på 20,7 milliarder tonnkilometer, en nedgang fra 1999 på knapt 2 prosent. Denne nedgangen kan stort sett tilskrives oljetransporten i rør, som hadde en reduksjon fra 4,0 milliarder tonnkilometer i 1999 til 3,5 milliarder i 2000. Gasstransporten i rør var på knapt 4,2 milliarder tonnkilometer i fjor, mens oljetransport med skip var på 13,0 milliarder, eller nærmere 63 prosent av det totale transportarbeidet fra kontinentalsokkelen til fastlandet.

Persontransporten økte med 1,5 prosent

Persontransporten i alt økte med 1,5 prosent fra 1999 til 4,3 milliarder passasjerer i 2000. Selv om det var en liten nedgang i tallet på passasjerer på tog, sporveier og forstadsbane samlet sett, bekrefter tallene for 2000 likevel den sterke veksten det har vært i persontransporten på tog og bane de siste årene. I perioden 1996 til 2000 er veksten på drøyt 21 prosent til 159 millioner passasjerer i 2000. Denne transportformen er fortsatt ubetydelig sammenlignet med personbiltransporten. 3,4 milliarder personreiser eller 80 prosent av persontransporten i alt blir utført av personbiler.

Personbilen er noe mindre dominerende målt i personkilometer. Av det totale transportarbeidet utgjorde personbiltransporten 74 prosent i 2000. Dette tilsvarte 46,7 milliarder personkilometer, en økning på 1,4 prosent fra 1999. Motorsykkel hadde den sterkeste relative veksten i transportarbeidet fra 1999 til 2000 (6,5 prosent) til 1,1 milliarder passasjerkilometer. Transportarbeidet for persontransporten i alt økte med 1,1 prosent.

Nesten 3 mil hver dag med personbil

Som det fremgår av tabellen reiste hver nordmann i gjennomsnitt knapt 38,5 kilometer per dag i 2000. Dette er mer enn en 9-dobling siden 1946 og mer enn dobbelt så mye som for 30 år siden. Det er bruken av personbil som er hovedårsaken til den sterke økningen i mobiliteten per innbygger. I 2000 reiste vi i gjennomsnitt om lag 28,5 km hver dag med personbil, det vil si tre firedeler av den totale daglige distansen. Antall passasjerkilometer per innbygger per dag for båt og bane har derimot ikke endret seg mye de seneste 50 årene.

Antall passasjerkilometer per innbygger per dag
     I alt   Personbil øvrig persontransport på veg      Fly   Jernbane   Sjøtransport
1946 4,05 0,93 0,88 0,00 1,83 0,40
1952 5,40 1,31 2,04 0,01 1,86 0,45
1960 8,94 3,65 3,51 0,08 1,99 0,49
1965 12,84 7,43 3,93 0,25 1,78 0,50
1970 18,31 12,61 3,44 0,45 1,37 0,45
1975 24,14 17,99 3,45 0,70 1,55 0,45
1980 27,30 20,41 3,61 0,99 1,84 0,44
1985 31,44 24,34 3,57 1,42 1,69 0,42
1990 34,80 27,58 3,49 1,72 1,57 0,45
1995 35,28 27,44 3,49 2,24 1,68 0,43
1996 36,75 28,27 3,81 2,46 1,74 0,46
1997 36,92 27,95 4,15 2,51 1,83 0,49
1998 37,75 28,30 4,42 2,62 1,89 0,51
1999 37,87 28,11 4,52 2,68 2,04 0,53
2000 38,37 28,52 4,64 2,70 2,00 0,52

Tabeller: