14722_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/sttranstj/aar
14722
Økt verdiskapning innenfor transporttjenester
statistikk
2008-05-14T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
sttranstj, Tjenester tilknyttet transport, strukturstatistikk, lagring, lossing, lasting, spedisjon, bomstasjondrift, drift av havne- og kaianlegg, redningstjeneste, parkeringshusdrift, sysselsatte, omsetning, driftsregnskap, investeringerLandtransport, Luftfart, Reiseliv, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Tjenester tilknyttet transport, strukturstatistikk2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økt verdiskapning innenfor transporttjenester

2 299 bedrifter i tjenester tilknyttet transport stod for en verdiskapning på 21,7 milliarder kroner i 2006. Næringene sysselsatte samme året 24 993 personer.

Tjenester tilknyttet transport. Bearbeidingsverdi. Bedrifter. 2004-2006. Millioner kroner

Verdiskapningen er målt i bearbeidingsverdi. Tjenester tilknyttet transport består av tre næringshovedgrupper. Næringsgruppen andre tjenester tilknyttet transport stod for den største verdiskapningen med 13,8 milliarder kroner. Dette omfatter foretak som drifter godssentraler, bomstasjoner og havne- og kaianlegg. Næringsgruppen annen transportformidling stod for 7,0 milliarder kroner i verdiskapning Dette omfatter tjenester som spedisjon og skips- og flymekling. Minst verdiskapning stod næringsgruppen lasting, lossing og lagring for med sine 0,9 milliarder kroner.

Lasting, lossing og lagring med underskudd

Næringsgruppen lasting, lossing og lagring sliter fortsatt med negativt resultat. Næringen hadde et driftsunderskudd på 71 millioner kroner i 2006, mot et driftsunderskudd på 130 millioner kroner i 2005. Vesentlige næringsendringer førte til en økning i verdiskapning på 20 prosent fra 2005 til 2006, men dette hjalp ikke på driftsmarginen. I 2006 hadde næringen 237 bedrifter med 2 092 sysselsatte.

Uendret lønnsomhet i spedisjon

Spedisjon hører inn under næringsgruppen annen transportformidling og er den største næringen målt i sysselsetting med 7 273 sysselsatte i 2006. Driftsinntektene var på 22,0 milliarder i 2006, 7,9 prosent mer enn i 2005. Driftskostnadene var på 21,2 milliarder kroner i 2006, 7,7 prosent opp fra 2005. Driftsmargin steg svakt fra 3,6 prosent i 2005 til 3,7 prosent i 2006.

Lufttransport skaper verdier

Den største næringen målt i verdiskapning er tjenester tilknyttet lufttransport. Her var verdiskapningen på 6,8 milliarder kroner i 2006 mot 5,8 milliarder i 2005. Noe av denne økningen skyldes vesentlige næringsendringer. Det er også verdt å merke seg at verdiskapningen i lufttransport i 2006 var på 5,6 milliarder kroner. Reisevanene til nordmenn bringer inn store verdier ikke bare til flyselskapene. Se mer om nordmenns reisevaner .

Tjenester tilknyttet reisebyråvirksomhet

Statistikken inkluderer ikke tall for reisebyrå-, turistkontor- og reisearrangørvirksomhet. Disse tallene publiseres som egen statistikk.

Omorganisering av foretak innenfor ruteflygning

Innenfor tjenester tilknyttet lufttransport viser strukturtallene i 2005 tydelig effekten av oppdelingen av SAS i nasjonale selskap. Se mer i ” Omorganisering i SAS og strukturstatistikk hos SSB

Foretakstall

Strukturstatistikk publiseres med både bedrifter og foretak som statistisk enhet. Årsaken er at foretak som er registrert med hovedaktivitet i en næring, gjerne kan ha bedrifter med virksomhet i andre næringer. Dette er nærmere beskrevet i "Om statistikken".

Næringsplasseringer

I løpet av 2007 har det pågått et arbeid med å omkode alle enheter i Statistisk sentralbyrås (SSB) Bedrifts- og foretaksregister til ny Standard for næringsgruppering (SN2007). Omkodingsarbeidet har avdekket at enkelte foretak og bedrifter har hatt feil næringskode. I slike tilfeller har næringskoden etter dagens standard (SN2002) blitt korrigert. Dette medfører at tallene for enkelte næringer på det mest detaljerte næringsnivået ikke er direkte sammenlignbare med tidligere år. For sjøtransport har dette hatt liten effekt.

Tabeller: