22875_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/kvartal
22875
231 millioner tonn gods på hjul i 2003
statistikk
2004-10-13T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler4. kvartal 2003

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

231 millioner tonn gods på hjul i 2003

Norske lastebiler transporterte 231,4 millioner tonn i Norge og utlandet i 2003. Transportarbeidet var på 16,7 milliarder tonnkilometer, mens trafikkarbeidet utgjorde 1 665,5 millioner kilometer. Nesten 82 prosent av transportarbeidet ble utført i samband med kjøring i Norge.

Tomkjøringsprosent 1999-2003. Prosent

De norskregistrerte lastebilene transporterte 226,8 millioner tonn gods i Norge i 2003, mens 4,6 millioner tonn ble transportert utenlands. 4,4 millioner tonn ble fraktet til/fra Norge, mens 0,2 millioner tonn ble transportert innenfor et annet land enn Norge (kabotasje) og mellom to utland (tredjelandskjøring).

Massetransport nasjonalt, stykkgods internasjonalt

Av godset som ble transportert i Norge, utgjorde frakt av grus med videre 119,5 millioner tonn, eller 52,7 prosent. Ved kjøring i utlandet dominerte transport av stykkgods, metallprodukter med videre, med en andel på 46 prosent av total transportert mengde i utenlandstransport.

Stor lastebiltrafikk

Trafikkarbeidet ved kjøring innenlands utgjorde 1 471,7 millioner kilometer i 2003. Tilsvarende kjørte norske lastebiler 193,8 millioner kilometer ved kjøring i utenlandstransport.

Svak økning i kjøring uten last

Andelen tomturer i forbindelse med kjøring i Norge var i 2003 på 26,3 prosent. Det er en økning fra 26,1 prosent i 2002. Også ved kjøring med norske biler i utlandet ser vi samme trenden med en økning i tomkjøringsandelen fra 13,7 prosent i 2002 til 15,2 prosent i 2003.

Økt gjennomsnittlig transportlengde for leietransport

Gjennomsnittlig transportlengde per tonn for nasjonal transport var på tilnærmet samme nivå i 2003 som i 2002. For biler i leietransport har den imidlertid økt fra 73,5 til 77,9 kilometer per tonn. For internasjonal transport har gjennomsnittlig transportlengde utviklet seg i motsatt retning, med en nedgang fra 711,8 kilometer per tonn i 2002 til 674,2 kilometer per tonn i 2003.

Mest transport til og fra Sverige

Kjøring utenlands sto i 2003 for om lag 2 prosent av den totale transportmengden med norskregistrerte lastebiler. Transport til og fra EU-land sto for hele 98 prosent av utenlandstransporten. Norske biler transporterte klart mest til og fra Sverige, med 68,7 prosent av den totale transportmengden ved import og eksport.

Tyskland er det nest største markedet for norskregistrerte lastebiler målt i tonn transportert med en andel på 8,9 prosent, mens Danmark er tredje størst med en andel på 5,6 prosent.

Andel transportmengde på norske lastebiler til/fra relevante land. Prosent

Internasjonal konkurranse

Selv om norske lastebiler transporterer mye til/fra Sverige, transporterte svenskregistrerte lastebiler 15 prosent mer til/fra Norge målt i transportmengde. Dette viser tall fra SCBs lastebilstatistikk. Transportomfanget med de svenske bilene til/fra Norge økte betydelig fra 2002 til 2003, med vel 20 prosent. Vi finner også klare forskjeller i transportstrukturen. Mens norske lastebiler som kjører til/fra Sverige transporterte om lag halvparten av transportmengden i hver retning, transporterte svenske lastebiler tre ganger så mye til Norge som fra Norge.

Danske lastebiler transporterte over 4 ganger mer gods til/fra Norge enn hva norske biler transporterte til/fra Danmark. Dette viser lastebilstatistikken fra Danmarks Statistikk. Aktiviteten til danskregistrerte lastebiler ved transport til og fra Norge har også steget betydelig fra 2002 til 2003 (pluss 15 prosent).

Fra og med 1. kvartal 2003 er opplegg og metode for lastebilundersøkelsen betydelig endret og forbedret. Konsekvensen av dette er at resultatene ikke er direkte sammenlignbare med 2002 og tidligere. Endringene er imidlertid ikke større enn at det er mulig å følge hovedtrekkene i utviklingen av lastebilenes transportytelser fra 1963 og fram til i dag.

Tabeller: