22824_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/arkiv
22824
Rekordstor transport av gods
statistikk
2000-01-19T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler3. kvartal 1999

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Rekordstor transport av gods

Den totale transporterte godsmengden i 3. kvartal 1999 ble 67,2 millioner tonn. Dette er den største mengden gods registrert transportert i et kvartal etter at den kvartalsvise undersøkelsen startet opp i 1993.

 Transportert mengde i 3. kvartal 1993-1999. Millioner tonn

Selv om mengden gods som ble transportert gikk noe ned i 2. kvartal 1999 i forhold til i 2. kvartal 1998, har transportmengden økt gradvis over tid. Mengden økte med 2,3 prosent i 3. kvartal 1999 sammenlignet med samme periode i 1998. Det er leietransporten som har ført til denne oppgangen i 3. kvartal 1999. Godsmengden transportert med leietransport gikk opp med 7,2 prosent i denne perioden mens transportmengden for egentransport gikk ned med 8 prosent.

Lastebiler med over 11 tonn nyttelast, trekkvogner for semitrailere og andre spesialbiler trekker opp transportmengden i 3. kvartal 1999 i forhold til samme periode i 1998. Mengden som ble transportert for disse tre kjøretøygruppene gikk opp fra 48,4 millioner tonn i 3. kvartal 1998 til 55,4 millioner tonn i 3. kvartal 1999. De sto dermed for 82,4 prosent av den totale transportmengden.

Det ble fraktet 49,4 millioner tonn stykkgods, metallprodukter, bearbeidde varer, ubearbeidde varer, industrivarer, grus, sand, sement, jord, stein med mer i 3. kvartal 1999. Dette var en økning fra 3. kvartal året før på 5,8 prosent. Disse varegruppene utgjorde 73,5 prosent av den totale godsmengden som ble transportert.

Svak reduksjon i transportarbeidet

Transportarbeidet gikk ned fra 3,25 milliarder tonnkilometer i 3. kvartal 1998 til 3,24 milliarder tonnkilometer i 3. kvartal 1999. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk således ned fra 49,6 til 48,2 kilometer.

Statistikken viser et redusert transportarbeid i landsdelene Agder, Rogaland, Vestlandet og Trøndelag i 3. kvartal 1999 i forhold til 3. kvartal året før. Disse landsdelene sto for 37,2 prosent av det totale transportarbeidet i 3. kvartal 1999.

Andel tomkjøring for godsbiler i leie- og
egentransport. Prosent
  Leietransport Egentransport
Godsbiler med nyttelast over 3,5 tonn 27,2 28,6
Godsbiler med nyttelast under 3,5 tonn 17,6 51,7

Mer tomkjøring

Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 702 millioner kilometer i 3. kvartal 1999. Dette var 1,4 prosent lavere enn i tilsvarende periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk samtidig opp fra 35,3 til 36,7 prosent. For biler i leietransport var imidlertid tomkjøringsandelen 25,4 prosent, mot 28,9 prosent i 3. kvartal 1998. Hovedvekten av turene uten last utføres av godsbiler i egentransport med nyttelast under 3,5 tonn. Hele 51,7 prosent av bilenes kjørelengde i 3. kvartal 1999 var uten last. Minst tomkjøring har biler i leietransport med nyttelast under 3,5 tonn. Tomkjøringsandelen til disse bilene var 17,6 prosent. Holdes godsbiler med nyttelast mellom 1 og 3,4 tonn utenom, var andelen kjørte kilometer uten last i 3. kvartal 1999 på 27,2 prosent for biler i leietransport. For biler i egentransport var andelen litt høyere (28,6 prosent). Når de minste bilene holdes utenfor, er det altså liten forskjell i tomkjøringen mellom leie- og egentransport.

Kapasitetsutnyttingen på turer med last gikk ned fra 60,7 prosent i 3. kvartal 1998 til 59,9 prosent i 3. kvartal 1999. Dersom det korrigeres for volumgods, øker kapasitetsutnyttingen med 5,6 prosentpoeng til 65,5 prosent i 3. kvartal 1999.

Det ble i alt fraktet 2,8 millioner tonn farlig gods i 3. kvartal 1999. Dette var nesten 4,2 prosent av alt gods som ble fraktet innenlands. Transportarbeidet av farlig gods utgjorde 306 millioner tonnkilometer. Dette var en andel av det totale tonnkilometertallet i 3. kvartal på 9,4 prosent. Litt over tre firedeler av transportarbeidet av farlig gods var brannfarlige væsker.

Tabeller: