Varestrømundersøkelsen 2014, varestrømmer innenlands, foreløpige tall

Varehandelen står for tre firedeler av de innenlandske varestrømmene

Publisert:

For innenlandske varestrømmer innenfor bergverk, industri, renovasjon- og varehandel er varehandelen den dominerende sektoren innen transporter ut til mottaker i Norge. Dette viser de foreløpige resultatene fra SSBs nye varestrømundersøkelse, hvor leveransemønsteret innenfor og mellom ulike regioner er kartlagt.

Varehandel dominerte også første gang SSB foretok en varestrømundersøkelse tilbake i 2009.

Målt i tonn er om lag en tredel sendt fra området Oslo og Akershus, og i underkant av 10 prosent er transportert innenfor dette området.

Om lag 75 prosent av de innenlandske varesendingene, målt i tonn, skjer innenfor varehandel. Industri-, bergverk- og renovasjonsnæringene står for de resterende 25 prosentene.

Andel transportvolum målt i tonn for utgående leveranser i utvalgte næringer. 2014

Prosent
Bergverk, Industri og renovasjon 25
Varehandel 75

Mange varesendinger til og fra Østlandet

Om lag 25 prosent av alle varesendinger, fortsatt målt i tonn, foregår innen eller mellom Sør-Østlandet og Oslo og Akershus. Vestlandsfylkene mottar ca. 20 prosent av alle sendingene, og dette er medregnet nærtransport i og mellom alle de fire fylkene. Området Oslo og Akershus og Sør-Østlandet mottar ca. 17 prosent hver, og Nord-Norge og trøndelagsfylkene mottar ca. 11 prosent hver av varesendingene målt i tonn.

Rundt halvparten av alle varesendinger fra industribedrifter er fra eller innenfor Sør-Østlandet (26 prosent) og Vestlandet (19 prosent). Transporter fra Oslo og Akershus (46 prosent) er helt dominerende for varehandelen.

Tabell 1

Til tabellen

Import og eksport av varer

I alt ble det i 2014 eksportert og importert varer med en samlet vekt på henholdsvis 78 og 41 millioner tonn. I alt 89 prosent av eksportmengden ble transportert på skip/ferge ut av landet. Tilsvarende ble 67 millioner tonn importert. Etter godstransport til sjøs er lastebil det hyppigst brukte transportmiddelet. En stor del av landets eksport og import skjer med lastebil innen Norden og til og fra Baltikum. 68 prosent av alt godset som importeres fra Sverige transporteres med lastebil. Tilsvarende tall fra Finland er 52 prosent. En stor del av importen fra de baltiske landene og Polen foregår med lastebil. I alt 29 prosent av det importerte godset transporteres med lastebil. Jernbanen transporterer rundt 2 prosent av det importerte godset.

Det eneste landet der jernbane har en betydelig andel av transportene til er Sverige. 36 prosent av eksporterte varer målt i tonn går med jernbane. En stor del er tømmertransport. I alt eksporteres ca. 4 prosent av alt godset via jernbane.

Tabell 2

Til tabellen

Tabell 3 

Til tabellen

Om statistikken

Dette er den andre varestrømundersøkelsen som gjennomføres i Norge. Varestrømsmatrisene skal representere vareflyten regnet i tonn i Norge mellom tilbydersiden (produsenter, importører og grossister) og anvendelsessiden (innsatsvarebruk i industri og andre vareproduserende næringer, agentur, engros- og detaljhandel samt eksport fra disse næringene). I tillegg til godsmengde gir materialet også opplysninger om vareverdi, hvor varen er sendt fra og mottaker på postnummernivå. Med en varesending menes en fysisk sending fra en virksomhet til en mottagende virksomhet uavhengig av den fysiske varens verdi. Interntransport mellom ulike anlegg eller avdelinger i et foretak inngår også i undersøkelsen. I tillegg er det gjort en bearbeiding av opplysningene i utenrikshandelsstatistikken for bedre å kunne analysere vareflyten ved import og eksport til og fra Norge. Fordelingen vil forandre seg etter at SSB har koblet til opplysninger om vareflyten innenfor andre næringer. Viktigst er transporter fra skog, fiskerimottak og massetransporter innenfor bergverk. Informasjon om massetransporter hentes fra lastebilundersøkelsen.

Opplysningene som hentes inn skal særlig brukes til å forbedre datagrunnlaget for godstransportmodellene, som er et viktig planleggingsverktøy i arbeidet med de nasjonale transportplanene (NTP). Et viktig resultat fra undersøkelsen er produsent-/konsumentmatriser (P/K-matriser) på postnummernivå, som vil bidra til at en i større grad vil få oversikt over i hvilke deler av infrastrukturen det er flaskehalser, og følgelig hvor det er størst behov for investeringer for å bedre transportsystemet.

Datafangsten ble gjennomført våren 2015 ved å kombinere skjemainformasjon med registerdata fra de store transportørene/samlasterne og utenrikshandelsstatistikken (Tvinn-data). Samlasterne transporterer også store varemengder utenfor disse næringene. Dette materialet vil bli fortløpende analysert, og nærmere beskrevet i forbindelse med publisering av endelige tall seinere i vår.

Utvalget og undersøkelsen omfatter i alt 4 224 virksomheter av de totalt 36 572 virksomheter i populasjonen. I tillegg kommer varestrømmene fra 10 327 virksomheter via samlasteropplysningene. I alt dekker undersøkelsen vareflyt fra virksomheter som står for 74 prosent av registrert omsetning innenfor næringene bergverk, industri, renovasjon og varehandel. Den samlede transporterte varemengden innenlands fra disse næringene er rapportert til 56 millioner tonn. Undersøkelsen er i sin helhet finansiert av Samferdselsdepartementet.

Tabell 4

Til tabellen

Tabell 5

Til tabellen