11229_om_not-searchable
/offentlig-sektor/statistikker/stafo_statres/aar
11229_om
statistikk
2008-05-22T10:00:00.000Z
Offentlig sektor;Offentlig sektor
no
false

Statlige virksomheter, utgifter (opphørt)2005-2007

Statistikken omhandler sektoren statsforvaltningen, som er virksomheter kontrollert og finansiert av statlige myndigheter.

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Statlige virksomheter, utgifter (opphørt)
Emne: Offentlig sektor

Ansvarlig seksjon

Seksjon for offentlige finanser

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Ressursinnsats målt i kroner:

Egenproduksjon er i utgangspunktet definert som summen av kostnadene ved de innsatsfaktorer som de ulike virksomhetene benytter for å utføre aktiviteter og produsere tjenester. Dette er kostnader til lønn, kjøp av varer og tjenester og kapital. Data for kapitalkostnader, det vil si avskrivninger og kalkulatoriske renter som følge av kapitalbinding, er som regel ikke tilgjengelige. Dette elementet er derfor ikke med i egenproduksjonen for statsforvaltningen. Virksomhetenes kostnader ved kjøp av varer og tjenester som erstatter virksomhetenes egen produksjon av tilsvarende tjenester inngår ikke i egenproduksjon. Slike kostnader inngår istedenfor i overføringer. Eksempel på slike kostnader er Bufetats kjøp av tjenester fra private barnevernsinstitusjoner. Her kjøper staten (overfører penger) til disse institusjonene som til gjengjeld påtar seg omsorgsansvaret for gitte barn.

Lønnskostnader omfatter alle utgifter statsforvaltningen har i egenskap av arbeidsgiver til sine ansatte, inkludert trygde- og pensjonspremier. Dette tilsvarer i utgangspunktet de utgifter som belastes på post 01 og 21, underpost 11-19 i statsregnskapet. For en del enheter er beløp tilsvarende inntektsførte lønnsrefusjoner (ref inntektspostene 15-18 i statsregnskapet) trukket fra de regnskapsførte lønnsutgiftene, mens et påslag for premiebetaling til Statens Pensjonskasse (SPK) er lagt, ref. pkt 3.6

Kjøp av varer og tjenester omfatter verdien av anvendte innsatsvarer og -tjenester i produksjonen. Dette tilsvarer i hovedsak belastninger på post 01 og 21, underpost 21-29 i statsregnskapet. Helseforetakenes utbetalinger ved ´´kjøp´´ av helsetjenester fra andre helseforetak (gjestepasientoppgjør) inngår ikke i kjøp av varer og tjenester , disse regnskapsførte utgiftene er eliminert i grunnlaget for beregning av kostnadene ved kjøp av varer og tjenester . Kjøp av varer og tjenester som ikke anvendes i produksjon inngår ikke i kjøp av varer og tjenester. Kostnader til slike varer og tjenester inngår istedenfor i kostnadene ved overføringer.

I StatRes er utgifter knyttet til kjøp av tjenester mellom virksomheter i statsforvaltningen ved bruk av belastningsfullmakt inkludert både i beregningen av egenproduksjon for kjøper (som kjøp av varer og tjenester) og selger (som lønn). For å unngå dobbelttelling blir denne internhandelen eliminert ved summering av delområdene til hovedområder. Dette er årsaken til at summen av egenproduksjon i delområdene ofte er høyere enn egenproduksjonen i hovedområdet. Internhandel med annen oppgjørsform enn belastningsfullmakt lar seg ikke identifisere i kilderegnskapene. Denne internhandelen er derfor ikke eliminert.

Beregnet premie til Statens Pensjonskasse t ilsvarer det beløp som SSB legger inn i grunnlaget for lønnskostnadene til de enheter der kostnader til pensjonspremier ikke er inkludert i regnskapene, ref. pkt 3.6.

Overføringer omfatter blant annet pensjoner, barnetrygd, sykepenger og attføringsstønader til husholdninger, driftstilskudd til næringslivet, samt overføringer til kommunene, ideelle organisasjoner og utlandet.. Overføringer til andre enheter i statsforvaltningen er ikke inkludert, for eksempel Helsedepartementets overføringer til helseforetakene. Overføringene i StatRes tilsvarer i hovedsak beløp som føres på postene 60-79 i statsregnskapet. For enheter utenom statsregnskapet er overføringene basert på innrapporterte regnskaper til SSB. I tillegg omfattes overføringer av kjøp av varer og tjenester som ikke inngår i produksjonen, ref foranstående omtale av egenproduksjon og kjøp av varer og tjenester.

Investeringer omfatter anskaffelser av fast realkapital som for eksempel maskiner, utstyr, bygninger, veier, jernbane og eiendom. Salg av realkapital kommer til fratrekk. Dette omfattes i hovedsak av postene 30-49 i statsregnskapet. Investeringer i finansielle eiendeler som aksjer og andeler inkluderes ikke. For enheter utenom statsregnskapet er beløpene basert på innrapporterte regnskaper til SSB.

Totale utgifter utgjør summen av egenproduksjon, overføringer og investeringer.

Sysselsetting målt i avtalte årsverk eksklusive lange fravær:


Avtalte årsverk eksklusive lange fravær er definert som summen av antall heltidsjobber (arbeidsforhold) og deltidsjobber omregnet til heltidsjobber, eksklusive årsverk tapt på grunn av legemeldt sykefravær og foreldrepermisjon. Se punkt 3.6 Beregninger.

Standard klassifikasjoner

Populasjonen er basert på Enhetsregisteret / BoF og de enheter som der er klassifisert innenfor den institusjonelle sektoren statsforvaltningen. Institusjonell sektorgruppering er en standard basert på anbefalinger for nasjonalregnskapsoppstilling gitt av FN. Med utgangspunkt i Eurostats "ESA 1995" utformer hvert land sin nasjonale sektorgruppering, tilpasset landets spesielle institusjonelle forhold. Norges institusjonelle sektorgruppering bygger på SNA fra 1993. Sektorinndelingen omfatter institusjonelle hovedinndelinger i økonomien, dvs. ikke-finansielle foretak, finansielle foretak, offentlig forvaltning, husholdninger, ideelle organisasjoner og utlandet, med tilhørende undersektorer. Statsforvaltningen er en undersektor tilhørende offentlig forvaltning.

Ressursinnsats målt i kroner:

Utgiftene blir i hovedsak klassifisert ut fra nasjonalregnskapets oppsett. Disse samsvarer med definisjonene i IMFs Government Finance Statistics Manual 2001 ( GFSM2001 ). Utgiftene inndeles i hovedgrupper basert på om transaksjonen er relatert til statens egen tjenesteproduksjon, overføringer med og uten motytelser eller investeringer. I enkelte tilfeller er definisjonene avveket for å få et mer realistisk bilde av ressursbruken.

Administrative opplysninger

Bakgrunn

Produksjon

Nøyaktighet og pålitelighet