6650_not-searchable
/bygg-bolig-og-eiendom/statistikker/kommgeb/arkiv
6650
Kommunale gebyrer opp 5,5 prosent
statistikk
2010-06-23T10:00:00.000Z
Bygg, bolig og eiendom;Offentlig sektor
no
kommgeb, Kommunale boliggebyrer, gebyrsatser, vannavgift, avløpsgebyrer, tilknytningsgebyrer, driftskostnaderBolig og boforhold, KOSTRA, Bygg, bolig og eiendom, Offentlig sektor
false

Kommunale boliggebyrer2010, januar

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Kommunale gebyrer opp 5,5 prosent

De kommunale gebyrene knyttet til bolig steg med 5,5 prosent på landsbasis fra januar 2009 til januar 2010. I gjennomsnitt betaler hver husstand 8 930 kroner i gebyr for tjenester knyttet til vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn.

Samlede kommunale gebyrer 2010 (inkl. mva)

Blant gebyrene for de kommunale tekniske tjenestene sett under ett er det feie- og tilsynsgebyret som har hatt den største økningen med 8,0 prosent fra 2009 til 2010. Renovasjonsgebyret viste en oppgang på 7,9 prosent, avløpsgebyret økte med 4,9 prosent, mens vanngebyret gikk opp med 4,0 prosent.

Store forskjeller mellom og internt i regionene

Nord- Norge har hatt den kraftigste veksten i gebyrene for tjenesteområdene sett under ett, med en økning på 6,9 prosent fra 2009 til 2010. I Sør-/Øst-Norge steg gebyrene minst, med 3,4 prosent. Også i Trøndelag var økningen under landsgjennomsnittet.

Husholdninger i Oslo/Akershus har de laveste gebyrene og betaler 7 643 kroner i gjennomsnitt, mens Hedmark/Oppland med 10 870 kroner har de høyeste.

Feie- og tilsynsgebyret økte mest, og er også den tjenesten som viser størst endring mellom regionene. For Oslo/Akershus steg det med hele 17,9 prosent, mens det i Trøndelag kun økte med 1,5 prosent. Dette gebyret er det som historisk sett har vist seg vanskeligst å måle mest presis, særlig tilsynsdelen av gebyret. Årsgebyret for feiing og tilsyn er godt over 50 prosent høyere i Hedmark/Oppland enn i Oslo/Akershus og Agder/Rogaland.

Renovasjonsgebyrene varierer fra 10,7 prosents økning for Oslo/Akershus, til 3,0 prosent for Trøndelag. Et standardabonnement koster i Nord-Norge 3 497 kroner, mens de andre regionene ligger mellom 2 414 og 2 756 kroner. Også renovasjonsgebyret er gjenstand for en viss usikkerhet, særlig for nivåtallene. Dette skyldes at det de senere årene har blitt langt flere valgmuligheter for kommunenes innbyggere i forhold til tømmehyppighet, beholderantall og -størrelse, faktorer som påvirker størrelsen på gebyret.

Kommunale gebyrer 2010. Kroner (inkl. mva)

Vann- og avløpsgebyrene økte minst i de sørlige og østlige landsdelene

Gebyret for avløp steg mest i Trøndelag med 9,4 prosent, og minst i Oslo/Akershus og Sør-/Øst-Norge med 2,9 prosent. Disse to regionene var de eneste som hadde endringsrate under gjennomsnittet. Avgiften for vannforsyning steg med 7,3 prosent i Hedmark/Oppland, som dermed hadde den største endringen, mens den laveste var i Trøndelag der gebyret økte med 2,4 prosent.

I gjennomsnitt ligger årsgebyret for vann- og avløpsforsyningen på henholdsvis 2 765 og 3 512 kroner. Agder/Rogaland og Oslo/Akershus ligger under gjennomsnittet for vannforsyning med et årlig gebyr på drøye 2 000 kroner, mens Hedmark/Oppland ligger høyest med om lag 3 500 kroner. For avløp har også Oslo/Akershus lavest gebyrsats, etterfulgt av Vest-Norge. Det høyeste gebyret finner vi også her for Hedmark/Oppland.

Satsene for tilknytningsgebyr (vann og avløp) er ikke årlige, men er likevel inkludert i KOSTRA-skjemaet denne artikkelen bygger på. Disse gebyrene er de som varierer klart mest mellom kommunene, fra gratis til drøye 85 000 kroner per tjeneste. Noen kommuner opererer med kun en sats, mens andre har en lav og en høy sats. I KOSTRA-tabellene er disse skilt fra hverandre.

Kommunale gebyrer knyttet til bolig. Endring i prosent fra 2009 til 2010
  Samlede gebyrer Vann Avløp Renovasjon Feiing
Hele landet       5,5       4,0       4,9       7,9       8,0
Oslo/Akershus 6,3 3,3 2,9 10,7 17,9
Hedmark/Oppland 6,4 7,3 5,8 6,6 5,1
Sør/øst-Norge 3,4 3,1 2,9 8,0 7,5
Agder/Rogaland 5,8 3,1 5,0 8,4 4,0
Vest-Norge 6,0 4,7 5,9 8,1 4,0
Trøndelag 4,7 2,4 9,4 3,0 1,5
Nord-Norge 6,9 5,8 9,1 6,7 9,0

Om statistikkgrunnlaget

Undersøkelsen er bygget på elektroniske data innhentet gjennom KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering), der kommunene har oppgitt gebyrsatser på tekniske tjenester som vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn. Endringstallene i denne undersøkelsen baserer seg på tilnærmet fulltelling av kommunene, da bare tolv av 430 kommuner ikke har tilgjengelige tall. Enkelte kommuner har ikke gebyr for alle fire tjenesteområdene, og disse er da tatt ut av beregningene for de aktuelle tjenestene. Det gjelder først og fremst årsgebyr for vann, da noen kommuner har private vannverk, og følgelig ikke har verken gebyrinntekter eller -satser for denne tjenesten. Gebyrgrunnlaget er fastsatt av kommunestyret eller annen besluttende myndighet gjeldende for januar 2010.

Sammenlignbare tall

For å få sammenlignbare tall er gebyrene for vann og avløp knyttet til en standard bolig på 120 kvadratmeter med enten stipulert eller faktisk vannforbruk. Gebyr for vann og avløp er beregnet som gjennomsnitt av stipulert og faktisk forbruk. I kommuner der flertallet av abonnentene betaler etter faktisk forbruk målt med vannmåler, er pris per kubikkmeter multiplisert med ett standardforbruk på 150 kubikkmeter vann. For kommuner som har oppgitt at mindre enn 50 prosent bruker vannmåler, er satsen for en standard bolig på 120 kvadratmeter brukt. Antall kubikkmeter vann vil det være avhengig av hva kommunen selv beregner som stipulert forbruk.

Renovasjonsgebyret måles ut fra et standard helårs abonnement, det mest benyttede i hver kommune.

For feie- og tilsynsgebyret er det brukt årlig pris for feiing og tilsyn med ett pipeløp. Siden mange kommuner kun utfører disse tjenestene etter behov, og ikke i faste tidsintervaller, er det bedt om at gebyrene regnes om til et årlig gebyr.

Alle tall er veide gjennomsnitt der vektandelen er basert på gebyrinntekter rapportert via KOSTRA. Nivåtallene er i denne artikkelen oppgitt inklusive merverdiavgift, i motsetning til hva som rapporteres av kommunen til KOSTRA.