Får prestisjetung utmerkelse

H.M. Kongens gullmedalje til SSB-forsker

Publisert:

Torbjørn Hægeland i Statistisk sentralbyrå er tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin doktoravhandling "Human Capital, Earnings and Productivity". Gullmedaljen er en pris som tildeles fremragende, yngre forskere for vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Hægeland er ansatt som forskningsleder ved gruppe for arbeidsmarked og bedriftsatferd i SSBs forskningsavdeling.

tekst/foto: Ragnfrid Longva

Trettitre år gamle Torbjørn Hægeland disputerte for dr.polit-graden i januar i år med en avhandling som belyser sammenhengen mellom utdanning, lønn og produktivitet med utgangspunkt i økonomisk teori og nyere økonometriske metoder. Hægeland ser på hvor mye investeringene i utdanning kaster av seg i økonomisk forstand, for enkeltmennesker og for samfunnet som helhet.

I avhandlingen settes det spørsmålstegn ved om det er slik at kvaliteten på norsk utdanning har sunket i takt med et ekspanderende utdanningssystem, slik det har vært hevdet fra flere hold. For å finne svar har Hægeland undersøkt den økonomiske avkastningen av utdanning for fødselskullene 1942-70. Konklusjonen hans er at utdanning av yngre årgang kaster like mye av seg på arbeidsmarkedet som eldre utdanning. Hvis man måler utdanningskvalitet som suksess på arbeidsmarkedet, er det dermed ingen tegn til fall i kvaliteten på norsk utdanning i den perioden han ser på. I avhandlingen finner forskningslederen også at lønnsforskjellene mellom individer med ulik utdanningslengde er relativt små i Norge i forhold til mange andre land. Noe overraskende viser avhandlingen i tillegg at lønnsforskjellene knyttet til utdanning stort sett tilsvarer produktivitetsforskjellene.

Et annet spørsmål Hægeland belyser er sammenhengen mellom formell utdanning og "læring gjennom arbeid". Her finner forskeren at utdanning og opplæring på jobben gir høyere avkastning for dem som har høy formell utdanning. Det vil si at en arbeidsstyrke med høy utdanning utnytter opplæringstiltakene bedre enn en arbeidsstyrke med lavere utdanning. De to formene for læring er således komplementære, de støtter opp om hverandre snarere enn å erstatte hverandre.

Hægelands doktoravhandling er tuftet på et stort datamateriale om både individer og bedrifter, hentet blant annet fra arbeidsmarkedsstatistikk, folke- og boligtellinger og industristatistikk.

- Inspirerende og hyggelig med pris

Hægeland er overrasket og glad for utmerkelsen. - Dette er ikke en pris jeg har hatt i tankene, og det kom derfor som en gledelig overraskelse på meg å få denne. Det er selvsagt veldig hyggelig å få en slik anerkjennelse, og inspirerende og moro at det jeg gjør har blitt lagt merke til på denne måten, sier han.

Kontakt